Direktlänk till inlägg 12 maj 2011

Tråkiga besked från sjukgymnasten och veterinären

Av Cillan - 12 maj 2011 23:05

Har varit en dag med mycket flängande hit och dit.


Klockan väckte mig 08.00 för att jag skulle kunna ringa veterinären på hans telefontid. Provsvaren hade ju inte kommit i tisdags så därför fick jag inget svar då. Tyvärr var inte svaret så jättepositivt fast å andra sidan visst vi svaret redan lite. Tira skulle fått bli blodgivare när vi bodde i Göteborg men fick inte det då hon hade antikroppar mot anaplasma (före detta Ehrlichia). När det inte ger någora symtom kan hunden (eller människan) gå med det hela livet ut utan att någonsin känna av sjukdomen. Tira hade inga symtom då vi tänkte låta henne vara blodgivare och därför behandlades hon inte. Blodprovet nu visade förhöjda titrar av anaplasma och med tanke på Tiras difusa symtom den senaste tiden som dessutom blir allt mer och mer tydligare tyckte veterinären att den borde behandlas. Så nu äter Tira både antibiotika (antibiotika- var inte jätteuppskattad av Tira) och antiinflammatorisk smärtstillande. Ni som vet vad som hände Zebbe förstår nog att jag tycker att detta är extra tungt, då det kort sagt var ungefär så här det började med Zebbe oxå och 6 mån senare slutade med att Zebbe fick somna in. Nu är ju inte Tira direkt så pass sjuk som han var men det komiska är att när vi fick veta Zebbes ryggproblem skulle vi bara kort efter ha börjat tävla i agility vilket inte alls blev, vi inte ens startade i en tävling och samma är nu med Tira fast vi skulle börjat tävla i rallylydnad någon gång i slutet av sommaren. Näe, jag säger inte att det är samma sak men det finns likheter. Det var jobbiga 6 mån som börjar göra sig påminda igen. Det kan ju å andra sidan vara så att Tira blir jättepigg efter antibiotikakuren och lite smärtstillande men å andra sidan så är inte prognosen så jättebra om man läser på interne. Det är lätt att anaplasmos blir kronisk, särskilt när muskler och leder är engagerade och vad veterinären kan få fram nu så är muskleran i alla fall engagerade. Tira ska nu hållas i stillhet så mycket som möjligt. Jag kommer i alla fall att gå färdigt rallylydnadskursen eftersom det bara är ett tillfälle kvar och träna några gånger under de 3 veckorna som det rör sig om. Rallylydnad innebär inte så stor påfrestning på kroppen och är mest som att vara ute och gå. Det ingår inga hopp i nybörjardelen. Det viktigaste är just nu att hon inte springer lös och hålls mestadels lugn. Försök förklara det för spralliga Tira som mest tycker att livet leker.


Kl 11.00 skulle jag vara hos sjukgymnasten idag. Vi började med att mäta vinklarna igen på höfterna. Förhoppningen var att höften var i samma förbättrade vinkel som när jag lämnade sjukgymnasten förra gången då den blir bättre efter att han dragit och vridit i benet. Men min besvikelse var stor när det visade sig att vinkeln (rörligheten i utåtrotation) gått tillbaka till samma som innan och alltså inte alls hållt sig så bra som efter förra besöket. Alltså håller sig inte den vinkeln/rörligheten så bra som sjukgymnasten lyckas få fram. Eftersom jag dessutom får väldigt mycket mer ont i höften efter varje besök hos sjukgymnsten utan kvarstående resultat trots många försök att förbättra rörligheten valde vi att inte fortsätta med behandligen. Det enda positiva är att jag inte har fullt så ont som tidigare. Jag väntar nu på att ortopeden ska höra av sig angående remissen jag i princip tvingade distriktsläkaren att skriva. Jo, jag vet jag jobbar på ortopeden men det finns lixom inte tid att göra en grundlig undersökning som behövs så därför är det bättre att vara patient på riktigt. Känns så där för i värsta fall får jag leva med att inte ha full rörlighet i höger höft, ha ont och vara stel en stund på morgonen men förhoppningsvis med inte lika mycket smärta som innan första sjukgymnastbesöket, inte kunna sätta på mig höger strumpa och sko som normalt, inte kunna sitta i skräddare och vara viss begränsad i rörelserna. Det värsta är väl att inte veta vad det är vilket jag kanske aldrig kommer att få veta. Det syns inget på vanlig slätröntgen och det är inte säkert att det kommer synas något på en MR heller. Eftersom det inte finns något trauma som utlöst smärtorna är det heller inte lätt att hitta någon förklaring.


Klockan 14.00 skulle jag vara på jobbet för att lyssna på en kvinna från ett läkemedelsföretag som berättade om ny smärtstillande morfinpreparat, jätteintressant.


På väg hem cyklade jag in till stan för att hämta ut Tiras medicin. Blev lite förvånad när det stod en stor polisbil vid stationen i Landskrona och ännu mer förvånad när jag kom till torget där det stod en vanlig polisbil och minst 4 stora polisbilar. Det kryllade av poliser med kravallutrustning i beredskap. Kom då på att det var Cupmatch för BOIS mot HIF här i Landskrona. Hämtade ut medicinen på 900 kr och skulle skämta lite med kassörskan. Jag sa till henne på skoj med en viss nypa sanning: Man skulle vara miljonär när man har hund. Fick då till svar att man borde starta ett hundkonto när man köper hund. Det var väl inte riktigt så jag menade. Klart vi ha en sparad buffert men vem i hela friden vill lägga pengar på veterinärkostnader och mediciner på sin lilla älskling? Även om man har pengar vill man väl inte lägga dem på sånt, man vill ju inte att hunden ska vara sjuk, det finns ju roligare saker att göra med hunden. Det var ju inte direkt någon skitsumma heller, 900 kr är ju rätt mycket pengar för lite antibiotika och smärtstillande för 3 veckor.


Tyvärr vann HIF ikväll. Inte för att jag heja på vare sig HIF eller BOIS men hade ändå tyckt att det hade varit roligt för BOIS att vinna hemma mot HIF. HIF ligger i en divison över BOIS och därför hade det var kul om BOIS vann, dessutom kallades matchen skånederby och då hade det ju varit kul om BOIS vann eftersom vi bor i Landskrona. Alle var inte lite mer splittrad eftersom han bor i Landskrona men det är Helsingborg som betalar hans lön...... Det blev i alla fall mindre liv än vad jag hade räknat med efter matchen. Alla ska ju förbi oss när det är match här, det är lite störigt med all trafikbuller som är dygnet runt och särskilt då, så hade det blivit stökigt hade de ju stökat utanför oss. Det mesta stöket var nog innan matchten ute på stan och möjligtvis under matchen men vi hörde mest allt hejande och speekern (och bilarna).


Oj det blev långt inlägg idag men så blir det ibland med alla tankar   .

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cillan - 17 januari 2016 01:03

Jag har bestämt mig för att byta blogg då den här är lite svår att uppdatera från mobilen. Det är både bra och dåligt att byta blogg. De senaste fem åren i mitt liv finns i den här bloggen vilket inte går att följa på samma sätt vid ett byte men jag ...

Av Cillan - 27 december 2015 23:00

Idag har mormor och morfar åkt hem igen, efter en hel vecka hos som inte känts som det då jag jobbat eller sovit det mesta. Gustav har i alla fall fått en massa bus och lek.  ...

Av Cillan - 26 december 2015 17:00

Jag, Alle och mamma åkte bussen till Väla för att shoppa på julrean. Vi har ju sådant lyx nu att vi kan ta bussen hela vägen bort till Väla. Det var ju inte bara vi som tänkt den tanken. Han väl halva Väla utan att för den sakens skull inte ens kolla...

Av Cillan - 25 december 2015 19:15

Efter två julnätterjobb är jag nu lite ledig. Äntligen! Även om jag gjorde det lite juligt på jobbet med tomteluva.  ...

Av Cillan - 24 december 2015 20:07


Tomten kom till oss i år också

Skapa flashcards