Alla inlägg den 30 maj 2011

Av Cillan - 30 maj 2011 01:34

Den här helgen har varit rent hopplös vad gäller smärta och stelhet i höften. Visst ok jag har inte sovit i en riktig säng utan i husvagnen vilket aldrig någonsin har varit några problem, inte ens alla de gånger jag sovit på enbart ett hårt liggunderlag. Först natten sov jag knappt inget alls, klarade knappt av att ligga på höger sida vilket har varit den sidan som varit bäst att ligga på utifrån smärtsynpunkt. Andra natten gick bättre men fortfarande ont. Tredje natten gick bättre. En molande smärta infinner sig under natten och gör mig halvt tokig. Det gör inte alltid superduper mega jätteont men just att den finns där hela tiden gör mig galen.


När jag väl ska stiga ur sängen går det inte längre att göra det utan att det gör ont. Har nog inte så mycket med själva rörelsen i sig att göra utan mer att jag efter att ha legat en stund (en hel natt) är stel. Att göra rörelse i sidan är helt dödande och resulterar i grym huggande smärta. Å hur lätt är det att inte göra sideledsrörelse med bäcken/höft? Det blir ju lixom automatiskt utan att man tänker på det, bäcken/höft justeras ju hela tiden bara man rör sig lite. Det är lixom inte lönt att tro att det ska gå att sätta igång lederna utan att det gör ont, för det gör ont efter en hel natt i stillhet, trots att jag vissa nätter tycker att jag vrider och vänder på mig. Det här med stelheten och smärtan på morgonen har jag börjat känna av mer och mer redan innan helgen.


Jag fick ont under bilresan till Nybro den här gången oxå men inte så som förr förra gången, när jag fick så ont att två panodil inte hjälpte och jag aldrig mer trodde att jag skulle kunna åka långt. När jag får ont får jag en oro kroppen som även gör att jag inte kan sitta still och då är det inte helt lätt att köra samtidigt som jag måste ändra ställning stup i kvarten. Tur att Alle var med och kunde köra istället.


Panodil hjälper heller föga och visst hade antiinflammatoriskt varit bra men när jag sa till läkaren på vårdcentralen att jag redan har problem med magkatarr blev det inget antiinflammatoriskt, och inget annat heller. Ibland kan jag tänka hur det skulle vara om någon frågade mig om VAS-skalan. Hur ont har jag egentligen? Oftast gör det inte mer ont än 4-5 (ibland 6) när det är molande smärta. Hade då en sjuksköterska tyckt att det varit lönt att ge mig smärtstillande? Målet är ju VAS 4 och neråt och har jag då redan 4-5 räknas det ju som nästan acceptabel smärta och inte alltid som patienten får mer smärtstillande. Hade då följdfrågan blivit: Kan jag stå ut med VAS 4-5? NEJ! För den där molande smärtan gör mig galen och försvinner inte. Den är där hela tiden och gnager, gnager ända upp i hjärnan och påminner om hur ont det gör. Men det var ju bara VAS 4-5 så jätteont kan det ju inte göra. Joo, det kan det därför att jag har haft VAS 10 och skulle jag sätta 7-8 skulle det vara för nära 10, så ont gör det inte hela tiden men eftersom smärtan förföljer mig och hur jag än sitter/ligger/går/står blir jag inte av med den när den väl moler och det är just det som gör mig tokig. Där emot den huggande smärtan på morgonen eller vid snabb sidledsförflyttning kan i ett snabbt skede hugga till uppemot VAS 10 men varar bara i någon sekund och sedan moler det en stund i VAS 6-7 för att sedan sjunka till 4-5 igen. Det låter ju kanske helt acceptabelt eftersom smärtintensiteten ändå sjunker fort men varför ska det överhuvudtaget göra ont i en höft som är 27 år (knappt) och utan trauma som startade smärtan????!!?? Å varför är jag så stel att jag knappt kan ta på mig strumpor och skor på höger fot eller titta på undersidan av sulan eller sitta i skräddarställning och har inskränkt rörelseförmåga lite här och var i höger höft???

Skapa flashcards