Alla inlägg den 7 juli 2011

Av Cillan - 7 juli 2011 22:00

Jag har packat hela dagen för att få med mig allt som jag vill ha med mig. När packningen slutade på 16 kg plockade jag bort datorn och då blev det bara 13 kg, mer humant. Det var lättare när det var vinter för då behövde jag inte ha med både sommarkläder och varmare kläder.


Alle slutade 14 och körde Tira och mig till stationen i Lund. Annars hade vi fått åka buss hemifrån till stationen i Landskrona och byta till tåg där och sedan till ett annat tåg i Lund, det orkade jag inte med hund och packning. Vi parkerade alldeles i närheten av stationen i Lund och Alle följde med till perrongen. För första gången i Tiras liv tyckte hon att en trappa var läskig. Den trappan som går upp över perrongerna från stan sett. Den var superläskig enl Tira och gick inte alls att gå fort i, hon som aldrig tyckt trappor varit läskiga innan. Naturligtvis är det alltid lika mycket folk som ska upp och när för den trappan och alla är alltid lika stressade så det blev ju inte helt lätt med en stoppkloss. På vägen ner till spåret tog vi hissen, det var nog oxå lite läskigt eftersom man såg ut men där hade hon inget val än att följa med. Tåget blev givetvis 5 minuter försenat men eftersom jag inte skulle byta tåg eller hem och sova orkade jag inte bry mig. Väl på tåget satt det redan en karl vår plat, vi hade fönsterplats. Han tyckte det räckte med att han flyttade ut ett säte men jag var lixom tvungen att få av mig min backpackerväska oxå vilket hade varit lättare om jag hade fått sätta mig ner. Nu fick jag balansera med att få av mig väskan utan att få övervikt åt något håll, hålla koll på en sprallig Tira som tror att alla sitter där för att hälsa på henne, hålla mig stående trots att tåget började gasa, vara social med karln som satt där vi skulle sitta då han började prata om att han haft en korsning med samma ras som Tira, försöka att inte slarva bort min miniKånken och en tygpåse samtidigt som jag skulle hålla koll på så att jag inte klippte till någon med den backpackerväskan när jag tog av mig den. Naturligtvis var det några som tyckte att de skulle kunna klämma sig förbi mitt i allt ihopa men tji fick de. Egentligen skulle Tira haft en fäll att sätta rumpan på men jag orkade inte krångla med det, det är egentligen bättre för då vet hon vart hon hör hemma. Helt genomsvettig satte jag mig i alla fall men fick inte med mig Tira helt och hållet så hon blev liggandes under karlns ben. Han gick i alla fall av i Eslöv eller om det var nästa hållplats, då blev det lite mer plats.


När konduktören kom och skulle kolla biljetten trodde Tira att hon skulle busa med henne eller åtminstone var det väl en självklarhet att hon bara måste hälsa på Tira eftersom hon pratade med mig. Tira trodde i alla fall bergis på att hon ville hälsa på BARA henne. Samtidigt kom det en kille på 8-9 år och började prata engelska med Tira och Tira blev då lite omklappad, fast senare blev killen tillsagd att prata svenska. Det hände rätt mycket med andra ord i början av vår 2 timmar och 40 minuter långa tågresa. 


Hur jag än försökte att få Tita att utnyttja hela vår stora plats gick det inte få henne att ligga längre in utan hon hamnade alltid sittandes mot mina ben eller liggandes mot mina ben/fötter men med tassar och huvud ut i gången:






Måste hålla koll på vilka som går på och av





Söta lilla Tira





Nyfiken!


Hade ju inte behövt ta så himla lång tid om vi inte stod stilla både i Alvesta och Emmaboda i 20 min på varje ställe, detta enl tidtabell. I Lessebo steg det på en karl i storlek med pappa som började prata riktigt grov bonnig småländska och då blev Tira alldeles tokig, hon trodde nog att det var pappa för det var ganska likt.


I Nybro mötte pappa oss och Tira var helt lyrisk. Pappa är nog hennes bästa kompis om nu hundar kan ha det. När vi kom fram till mamma och pappa sprang Tira raka vägen och hämta sin flodhäst som alltid väntar på henne i Nybro och som hon hittills inte bitit sönder än, trots att det är mitt gamla gosedjur. På kvällen grillade vi, så underbart att slippa dra alla grejer tre trappor ner och upp.


Ibland blir även Tira trött att vara ute på äventyr:

Ovido - Quiz & Flashcards