Direktlänk till inlägg 15 oktober 2011

Utflykt med hemligt mål

Av Cillan - 15 oktober 2011 21:00

Innan mamma och pappa kom berättade jag bara att de skulle ha med sig oömma promenadskor men ingeting om utflyktsmålet. Så lördag förmiddag packade vi ryggsäckarna med korv, korvbröd, te, kaffe och nybakade kanelbullar. Vi packade in oss i bilen och klev ur i Söderåsens nationalpark och Kopparhatten.

Fotot är taget från utsiktsplatsen vid Kopparhatten. För att se fler

bilder från vår utflykt, vänligen besök www.cenix.se och klicka sedan

på foto.

Höjdskillnaden mellan dalens botten och Kopparhatten är närmare 90 meter.

Det var egentligen meningen att vi bara skulle gå runt och strosa vid Kopparhatten men det fanns ingen grillplats där och det är bara tillåtet att grilla vid markerade grillplatser. Så vi kollade kartan och bestämde oss för att gå till närmsta grillplats vilket skulle visa sig vara lättare sagt än gjort, rent bokstavligen talat. Vi kollade ut vilken led vi skulle följa och började knata. Först var det inte så svårt men efter att ha gått ner för branten i rätt så ok sluttning var det dags för att gå upp för nästa brant och då menar jag verkligen brant. Det var nästan 90 graders lutning och det fanns inga vidare träd att hålla i och under fötterna rullade gruset. Men upp skulle vi och upp kom vi! Med lite draghjälp från Tira kom vi alla upp. Vi hoppades alla fyra att vi inte skulle behöva göra om det eller att vi skulle ner för något liknande. Tira satt för övrigt fast med kopplet i  midjebältet på mig, perfekt för då hade jag händerna fria för att fota.

Väl uppe för branten var stigen så fin att det nästan var som att på på asfalt, jämfört med branten. Om nu asfalt är något fint.... Vi kollade lite på utsikten och fotade längs med vägen.

Utsikt mot Korsskät med Lierna bakom oss

Vårt första mål var Liagården för där väntade grillen. Liagården är för övrigt en gård dit vandrare kan gå och övernatta antingen i  vindskydd eller inne i huset på fasta britsar. Det går oxå att tälta i trädgården.

Det finns multoa, dricksvatten och fasta grillplatser. Det har en gång i tiden varit en gård som brukats av människor som levde på Söderåsen. När vi kom till Liagården var det redan fullt med folk där. Vi lånade dock ett hörn av en grill och fick i oss lite välbehövlig energi. Tillbaka till Kopparhatten valde vi en annan väg och den var väl bättre rent back-mässigt men hu så stenig. Gällde att hålla tungan rätt i mun när man klev på de vassa stenarna. Tira verkade dock inte tycka att varken branten eller stenarna var något problem och ville helst bada i varenda vattendrag vi korsade. Även om det innebar att matta fick följa med ner, det  ingick inte i Tiras hjärna att tänka att hon satt fast i bältet eller att matte inte ville bli blöt för vatten är ju livet enligt Tira.

När vi kom tillbaka till Kopparhatten var vi alla ganska möra i benen och kanelbullefika var inte helt fel. Särskilt inte med tanke på att vi hade varit ute och gått i ca 4 timmar. Fast hade det inte varit så besvärlig natur hade det  inte tagit så lång tid men vi gick nog ändå kring milen.

En promenad som vi sent kommer att glömma. Att naturen kan vara så fantastisk. Å vilket underbart väder vi haft hela dagen. Solen sken hela tiden. En underbar höstdag i lite skog!

Hemma blev det hemmagjorda räksmörgåsar och ishockey-TV.