Direktlänk till inlägg 28 november 2011

Besök av Berit

Av Cillan - 28 november 2011 22:10

Jädrans vad det har blååååååst!!! Började tillta mer än vanligt igår eftermiddag och fortsatte i full styrka fram till ungefär 01 på natten och sedan var det mer normal blåst för att vara Skåne. Alla tåg var inställda norr om Kävlinge. Jippiiiii jag som skulle jobba natten till idag och kunde inte ta bilen för Alle kunde ju inte köra moped i detta väder idag på morgonen. Å hade jag ens vågat köra själv? Jaha så vad gör man då. Har ju inte ett jobb där man bara kan låta bli att komma. Patienterna behöver ju att vi är där. Fick tag i en kollega som bor i en by ett par mil ifrån oss. Bestämde att Alle skulle köra mig dit för det var i alla fall kortare sträcka dit än till sjukhuset och inte motorväg. Då var vi i alla fall två i bilen den längsta resan till jobbet. Gick rätt bra. Några soptunnor som hade flygit omkull och så en flaggstång som lika gärna hade kunnat ramla över oss, den svajade rakt över vägen. När vi kom fram och hade parkerat bilen på en parkering utan träd i närheten undrade jag vart min kollega tog vägen. Vi hade precis gått ur bilen och vips så var hon borta. Gick runt bilen och kollade och då satt hon vid bakhjulet och virade ut ensilageplast från själva navet på hjulet. Det var mängder och jag fattar inte hur allt det hade kunnat vira in sig. På vägen från bilen till sjukhuset höll jag på att snubbla över en stor gren, såg den inte i mörkret. Kunde ju slutat som ortopedpatient ajajaj det vill jag inte   .


Förutom att tågen var inställda var många adventsfirande inställda, många utan el och småbåtshamnarna drabbades hårt. Det gick ut varning både från SMHI och från länssyrelsen om att inte befinna sig ute och att klass 3-varningen skulle tas på allvar. Ja jo det beror kanske på vilket jobb man har. Fast hade jag varit ledig hade jag inte ens åkt och handlat i La. Senast SMHI utfärdade en klass 3-varning var fyra år sedan. På morgonen idag hade det lugnat sig betydligt men tågen var ju naturligtvis i kaos. Kontaktade kundtjänst på morgonen innan jag åkte från jobbet men de kunde inte säga mer än vad som stod på hemsidan som var i princip att de var troligtvis kraftigt försenade och att vissa avgångar kunde vara inställda. Vissa banor var fortfarande inte igång. Förseningarna syntes heller inte i reseplaneraren eftersom de hade tekniska problem   . Så för att slippa bli sittandes på en perrong i evighet åkte jag med kollegan igen. Skulle ta bussen därifrån till La men kom på när jag väntade på bussen att mitt månadskort inte gäller därifrån. Ooooppss!! Jag brukar alltid ha ett JoJo rabattkort i väskan för säkerhets skull men givetvis inte idag. Jaha ja ja vad gör man? Hem var jag ju tvungen att komma så jag skulle bara med den där bussen. Så när bussen kom tog jag fram mitt månadskort, visade det och förklarade att jag vet att det inte gällde där men att jag inte ville frysa ihjäl på en perrong och att jag faktiskt hade jobbat hela natten och ville hem och sova. Jag vet inte ens om han lyssnade på vad jag se eller förstod då han inte var från Sverige men han viftade bara att jag kunde åka med och mumlade något om typ samma sak. Så ja egentligen åkte jag väl gratis fast å andra sidan betalar jag ju månadskort för nästan samma sträcka. Hade jag nämligen befunnit mig i grannbyn hade jag utan problem kunnat åka med då den ingår i den sträckan jag betalar för. Jag tycker i alla fall att det var väldigt vänligt av busschauffören att låta mig åka med eftersom han lika gärna kunnat neka mig. Fast jag tror det går att betala med VISA-kort nu mera på bussarna. Jag fattar egentligen inte varför det ska vara så svårt att få till samma sms-tjänst i Skåne som Västtrafik har, då hade det inte varit några problem utan bara skickat ett sms. Här funkar det bara i stadstrafiken och dessutom har de stora problem med fusk. Varför har inte Västtrafik det och varför går det åka från stad till stad med sms där? Det har dessutom gått rätt många år.


Åkte i alla fall igenom rätt många byar som jag inte sett förut, lite spännande. När vi började närma oss motorvägen öster om Landskrona fick jag se frigolitflak och både större och mindre som låg utspridda längs med dikerna och på åkrarna. Jag undrade vad de höll på att bygga men såg inget pågående projekt. Ju närmare Landskrona vi kom dessto mer frigolit såg jag och dikerna vid motorvägen var precis fulla av frigolitbitar. Då kom jag på vart de kom ifrån. Det byggs en logistikcentral precis mellan motorvägen och La och antagligen var frigoliten tänkt som isolering men Berit lånade den lite och spred ut den över åkrarna och dikerna som snö. Tyvärr var det nog inte hon som tog ansvaret och städade efter sig. Tur hade vi i alla fall kvällen innan när vi körde där eftersom hon väntade med att sprida ut frigoliten till efter vi kört där, annars kunde vi varit lite ivägen.


Väl hemma hade min snälla make redan gett hunden mat och varit ute med henne innan han åkte till jobbet så det var bara för mig att krypa ner under täcket och sussa några timmar. Komiska är att hade jag åkt tåget helgtid (07.56 med långsamt pågatåg) och sedan gått ut med hunden hade jag varit i säng samma tid som jag var nu när jag först åkte bil till kollegan och sedan buss till La och sedan buss genom La city.


Vi har oxå hunnit med att frosta ur vår frostiga frys. Perfekt nu när vi har två frysar och innan vi fyller hundens frys med mat. Det behövdes kan jag säga   

Roligt oxå att Färjestad vann ikväll mot Förlunda i Götet   !!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cillan - 17 januari 2016 01:03

Jag har bestämt mig för att byta blogg då den här är lite svår att uppdatera från mobilen. Det är både bra och dåligt att byta blogg. De senaste fem åren i mitt liv finns i den här bloggen vilket inte går att följa på samma sätt vid ett byte men jag ...

Av Cillan - 27 december 2015 23:00

Idag har mormor och morfar åkt hem igen, efter en hel vecka hos som inte känts som det då jag jobbat eller sovit det mesta. Gustav har i alla fall fått en massa bus och lek.  ...

Av Cillan - 26 december 2015 17:00

Jag, Alle och mamma åkte bussen till Väla för att shoppa på julrean. Vi har ju sådant lyx nu att vi kan ta bussen hela vägen bort till Väla. Det var ju inte bara vi som tänkt den tanken. Han väl halva Väla utan att för den sakens skull inte ens kolla...

Av Cillan - 25 december 2015 19:15

Efter två julnätterjobb är jag nu lite ledig. Äntligen! Även om jag gjorde det lite juligt på jobbet med tomteluva.  ...

Av Cillan - 24 december 2015 20:07


Tomten kom till oss i år också

Skapa flashcards