Alla inlägg den 29 november 2011

Av Cillan - 29 november 2011 20:30

Idag har jag varit på SUS Lund. Jo jag vet att jag är ledig men jag älskar verkligen det sjukhuset så mycket att jag måste det även en ledig dag.... not. Men jag var i alla fall på astma- och allergimott eftersom ingen får bukt på mina luftrör. Jag skulle vara där 8.30  . Det ju nästan mitt i natten ju!! Fick i alla fall med mig både Alle och Tira för lite sällskap men min magkänsla säger att de aldrig mer kommer följa med när jag ska på läkarbesök. Jag blev nämligen kvar där inne i 2,5 timme    . Alltså ok de förklarade att de var lite personal på grund av sjukdom och det köper jag men 2,5 timme för ett pricktest (som å andra sidan blev 2 och ett blodprov), spirometri och ett läkarbesök. Läkarbesöket tog nog priset när läkaren efter en lång utfrågning var tvungen att konsultera sin överläkare i 30 min  . Antingen är det stora fel på mig eller vet de återigen inte vad det är för fel på mina stackars luftrör som strejkar på sina egna sätt utan riktiga astmaanfall.


Tira och Alle hade roat sig med att gå en promenad runt blocket vilket ju var bra för då fick Tira lite miljöträning.


Efteråt åkte vi till ett charkuteributik i Lund. En sådan där gammaldags butik som fanns många av förr, nästan som en liten lanthandel. Jag ville köpa olika köttben till Tira, typ sånt som blir över. De hade enbart märgben och när jag frågade efter andra ben så sa de att det bara går att ge märgben till hunden. När jag förklarade att man kunde ge även t ex ben med leder för att de ska få i sig bråsk och dessa ben kan vara från nöt eller vilt så ja jo det stämde ju men sådana ben hade de inte idag. De verkade så där till mötesgående. Köpte i alla fall några märgben för 20 kr.


Nästan stopp var ProPet i Kävlinge som vi körde till på småvägar. Ibland är det rätt kul att inte köra på motorvägen oxå för man får en helt annan bild av landskapet när man kör igenom små byar som man inte ser från motorvägen. På ProPet inhandlade vi Tiras nya färskfoder Vom og Hundemat. Även ett köttben blev det där oxå, med brosk.


Sedan körde vi via Barsebäck hem oxå utan att använda motorvägen. Ner mot havet från vägen sett är det strandängar nästan hela vägen mellan Barsebäck och La och fy så mycket skit som spolats upp på ängarna. Tång och annat bös som föjt med vattnet upp och långt upp oxå. Vattennivån måste varit mycket högre undertiden stormen drog förbi.


Måste bara berätta om att vi blev rätt snopna när vi körde mot Lund i morse. När man kört ut på motorvägen från La är det oxå några strandängar och vattnet är ganska nära motorvägen (särskilt när stormen var). Där brukar normalt gå kor men döm om min förvåning när det stod en stor fet docka på ängarna istället för en knippe kor som betade. Läste senare på HD att den har slitit sig från hamnen i Landskrona i samband med stormen och sedan drivit in i Lundåkrabukten. På grund av att vattennivån var så pass mycket högre när stormen var har den nu fastnat på strandängen när vattennivån sjönk. Försökte ta kort på den på vägen hem men eftersom vi inte körde på motorvägen var jag lite för långt ifrån för att de skulle bli bra.


Ni kan ju jämföra storleken på dockan med den blåa lastbilen.



Ni kan läsa mer på HD och även ser fler och bättre bilder:

http://hd.se/landskrona/2011/11/28/dockan-far-ligga-kvar-tills-vidare/

http://hd.se/landskrona/2011/11/30/vaktare-vaktar-dockan/


På em/kvällen när maten hade tinat lite ägnade vi oss åt att portionera upp 15 kg hundmat i 500 gramsbitar så att det går att ta fram mat för en dag bara och tina. Det blev rätt mycket men det hade fått plats mer i frysen.


Tira fick benet vi köpte på ProPet att tugga men blev förpassad till hallen med det eftersom det är ganska kletigt med färska ben men helst av allt hade hon velat vara i soffan.




 











Äsch jag kunde inte välja bild så det bli allihopa.

Ovido - Quiz & Flashcards