Alla inlägg under december 2011

Av Cillan - 8 december 2011 11:00

Idag har jag varit och gjort ett metakolintest för att undersöka om jag har astma. Man får andas in retande ämne som ska framkalla astamanfall och så får man göra spirometri med jämna mellanrum. Sist jag gjorde det testet för ungefär 8 år sedan blev jag jättehostig och retad i luftvägarna men inget astmaanfall och jag mådde piss efteråt på grund av alla mediciner de tryckte i mig för att få bort hostan. Den här gången så hände inte så mycket (som vanligt med mina luftvägar när jag gör tester) och det visade bara lite påverkan på lungkapaciteten jämfört med mina normala värden (som är 80% av en normal människa i min ålder och storlek). Jaja det är väl som vanligt och jag blev inte så mycket klokare av det.


Nu går jag mest och är nervös för vad doktorn ska säga om MRn för tänk om han inte alls bokar inte någon tid utan kör allt via telefon och berättar.   

Av Cillan - 5 december 2011 16:30

Idag bestämde jag mig för att ringa min ortopeddoktors sekreterare för att höra om jag ska få någon återbesökstid så att jag kan få svar på vad MRn som jag gjorde den 17 nov visar. Svaret jag fick var "oj ja just det ja du ska ju ha en återbesökstid". Ehhh ja jo det hade väl varit trevligt om jag nu gjort en underöskning att få veta vad den visade. Doktorn hade då bara 3 tider kvar det här året och jag jobbade givetvis alla av dem och det är ju inte så lätt att sitta där rakt upp och ner med telefonen i handen och lova att jag får ledigt. Så då bestämde sekreteraren att doktorn skulle ringa upp mig på torsdag denna veckan för att bestämma med mig om en tid, i fall han visste någon tid han kunde som inte finns med i tidsbokningen. Jaha så då får jag väl vänta till på torsdag med att få en tid.

Av Cillan - 4 december 2011 20:00

Idag har vi ätit frukost och checkat ut från B&Bet. Tog spårvagn nr 5 in till centrum för att sedan ta oss ut till Haga där vi gick på lite julmarknad och delade på en Hagabulle. Hagabulle är en megastor kanelbulle och vi delade den på fyra blev det som varsin vanlig kanelbulle. Åkte in till Nordstan igen och letade upp en restaurang. Det blev Murveln mitt i Nordstan.


När klockan började närma sig 16 åkte jag och Alle tillbaka till bilen vid bed and breakfastet för att åka hem medans Inga-Lill och Mats strosade runt i Nordstan för att sedan ta tåget hem.


En mycket trevlig weekend.


För att se bilder på denna dagen och resten av helgen gå in på www.cenix.se/album och klicka på 2011 och Jul på Liseberg.

Av Cillan - 3 december 2011 22:00

Idag startade vi bilresan tidigt för att bege oss till Göteborg och Jul på Liseberg. Vädret var väl så där, lite småregn och blåst, hade ju varit roligare med några minus och lite snö. När vi var i höjd med Kungsbacka ungefär började det vräka ner regn och blåsa som tusan. Vi började fundera på om vi skulle strunta i det men vi var ju nästan framme så vi fortsatte. Körde till Örgryte för att parkera bilen utan för 5:ans bed and breakfast. Tog spårvagnen nr 5 mot centrum. Hoppade av vid avenyn för att köpa några virknålar jag sett på internet. Vi gick väl ungefär 100 m och blev totalt nerblötta av ösregnet och som det blåste, minst storm. Kånkenryggsäcken är nog inte gjord för sådant regn och jag var lite orolig för att kameran skulle bli fuktig. Försökte därför hitta ett regnskydd till väskan men det vara svårare än jag trodde att hitta till en kånken. Vi tog spårvagnen igen till centralstationen för att möta upp Mats och Inga-Lill. Dumt nog genade vi genom Nordstan där Idol var och precis proppfullt med folk.


När vi mötte dem åt vi på Burger King och tog sedan spårvagnen till Bed and breakfastet. Där fikade vi lite och vädret blev faktiskt bättre och bättre. När det började bli eftermiddag och lite mörkare åkte vi med spårvagnen till Liseberg för att få lite julstämning. På Liseberg gick vi några timmar för att sedan åka till B&B för att byta om och sedan åka till Restaurang Svarta Oliver. En väldigt omtyckt restaurang med hyffsat precis bara en sidogata till Avenyn. På kvällen besökte vi några olika pubar med varrierad trivsel.


En helt lyckad dag/kväll/natt.


För att se bilder gå in på www.cenix.se/album och klicka på 2011 och sedan Jul på Liseberg.

Av Cillan - 2 december 2011 15:54


Min nya frisyr (färgen i alla fall).

Taget med självutlösaren på kameran.




Då var årets första lussekattbak gjord:


Degen innan jäsning:



Degen efter jäsning:



Färdiga katter:


Gjorda i sällskap av Arvingarnas julskiva på högsta volym   


Katterna är provsmakade tillsammans med en kopp te och de fick godkänt av Alle trots Kesellan. Nu tycker Alle att jag ska städa i köket så att vi kan laga mat, undrar varför .




Av Cillan - 1 december 2011 10:45

Idag har varit en jobbig dag rent allmänt. Har haft mycket ont i höften och känns som att jag aldrig får några svar.


Har i alla fall äntligen fått upp adventsljusstakarna i föntrena. Alltid har det varit något som kommit ivägen när jag skulle sätta dit dem.


Regnat har det oxå gjort hela dagen och blåser gör det. Den kombinationen är inget bra och särskilt inte när man ska ut i det oxå. Tänkte vara så smart och ta bussen till stan när jag skulle klippa mig men glömde visst lilla detaljen regnbyxor så jag var helt genomblöt om benen när jag kom till busskuren. Försenad var bussen oxå (det är ju skånetrafiken  ). Han hade visst skällt ut en mamma med barnvagn för att hon var för sölig när hon skulle av bussen, som om det var hennes fel att bussen var sen. Å så höll han på att köra ner trottoaren oxå.


Gick först till apoteket och skulle lösa ut en receptbelagd meducin. Fick inte ta någon nummerlapp för där stod en kvinna och stoppade mig för att berätta att deras datasystem var segt så det var extremt lång väntetid. Som om det bara var datasystemet som är segt. Det finns nog inget segare apotek i hela Sverige än det. Så jag muttrade något om att jag inte ville ha någon kölapp och att det är väl lika segt som vanligt på det stället. Så gick jag mot utgången. Efter mig skriker käringen "Hej då!" så hela apoteket hörde det. Ok, jag var väl inte jättenöjd när jag sa att jag inte ville ha någon kölapp men av alla städer jag bott i finns det inget segare apotek än det här så det är inte så konstigt om man blir lite butter. Hon behövde ju inte ens svarat mig och förresten hade hon inte behövt skrika om hon velat säga hej då för jag hade hört i normal samtalston i alla fall, längre bort än så var jag inte. Men så har ju Landskrona 4 (!) andra apotek så det fick bli att besöka det efter klipptiden. Frös som bara attan i min ablöta byxor så jag gick direkt till frisören trots att det var 30 min kvar tills jag skulle vara där. Läste lite tidningar och värmde min ben och så vips var klockan 15. När frisören var färdig med färgning såg jag ut som en julgran och precis lagom klev Alle innanför dörren och så blev det hans tur att klippa sig undertiden min färg satt i håret. Jag njöt av en kopp te undertiden. Det bästa av allt ihop är när färgen ska sköljas ur och håret tvättas. Särskilt nu när de har satt dit fotpallar med renfällar på. Blev lite mörkare än vad jag tänkt mig men jag är ändå nöjd för färgen passar mig. Varm och härlig brun. Bilder kommer lite senare.


På kvällen var det hockey fast vad FBK höll på med idag vet jag inte, dåliga var de i alla fall.

Ovido - Quiz & Flashcards