Alla inlägg den 9 februari 2012

Av Cillan - 9 februari 2012 18:30

Idag har vi varit en runda i Malmö. På vägen ner snöade det lite lätt men blåste desto mer men inte värre än att det gick att köra i 110km/h. Trodde jag!! För när vi var vid Flädie passerade vi första olyckan, en lastbil som skulle svänga av mot Lomma men det ville inte släpet. Vilket inte var så bra då det var precis vid en avfart från motorvägen som är väldigt trafikerad, bilisterna som ska av hinner knappt se att det är stopp och det är ju inte direkt så att det brukar vara fullt av bilar på en avfart. Meningen är ju att man ska bromsa när man kört av motorvägen men nu blev det kö innan precis vid en kurva. Jag kände lite med bromsarna då jag vara tvungen att sakta in för kön och även om vi har dubbdäck, antisladd/antispinn och ABS kändes det verkligen nu att det var glashalt och då bromsade jag inte mycket som tur var, annars hade vi nog varit ett frimärke i ändan på lastbilen framför. Tänk att det kan skilja så mycket på bara några mil. Andra olyckan var bara någon kilometer bort med en bil som kört ner i diket i motsatt färdriktning. Tredje olyckan var ytterliggare någon kilometer bort. Den vet jag inte riktigt hur den hade gått till, ena bilen stod åt fel färdriktning och den andra bilen var påkörd rakt i dörren på förarsidan. Polispådrag, ambulanser och brandbilar kom från alla håll och kanter. Vi hade ändå rätt tur för även om det blev kö rullade det på hela tiden och precis när vi svängde av till Malmö hörde vi på trafikradion att det var totalstopp vid Flädie i södergående färdriktning. Vi han dock inte köra så långt efter motorvägen innan fjärde trafikolyckan uppenbarade sig men där vet jag inte alls vad som hade hänt. Detta med alla trafikolycka är dock inte så ovanligt här i Skåne. Skåningarna har ingen vett alls att sakta ner när det blir lite minus eller rättare sagt när temperaturen börjar närma sig noll igen från att ha varit massa minus. De har lixom ingen vett att begripa att nära nollan kan det först bli milt och sedan frysa och det är lika med att man måste sakta ner sin lilla bil. Det går inte att köra 190 jämt och ständigt. Anpassa farten till rådande vägförhållande fick i alla fall vi smålänningar lära oss i trafikskolan. Så fort temperaturan pendlar lätt kring noll, det snöar eller är underkylt regn så blir det olyckor i skåne, många olyckor!! Som tur är har det inte snöat så mycket i år så har inte behövt irritera mig sååå mycket på det där förbannade saltet de har fått för sig här skåne att lägga på marken. Näe vet ni vad, saltet hör hemma i maten eller i havet inte på marken.


Vi har i alla fall hunnit med att besöka XXXLutz å näe jag lovar det är en möbelaffär och inte en porrbutik. Där fick jag för mig att sätta mig två sekunder i en massagestol som jag nästan alltid gör när vi är i affärer som har det (typ Media Markt, Elgiganten....) men fick dessvärre inte i gång mackapären. Däremot hittade jag ett JoJo-kort (skånes kort för att åka deras urkassa kollektivtrafik). Tänkte att nu kunde jag tjäna en slant och hitta ett nyss påfyllt rabattkort men det visade sig vara ett skolkort. Skolkorten är personliga med foto, ID och andra små uppgifter. Jaha det var ju bara att sätta igång operation hitta ägare. Ingen i butiken som verkade likna personen på bilden. Ett hemnummer fanns det bland uppgifterna så vi ringde dit. En kvinna som kunde halvt svenska halvt engelska, ändå såg personen på bilden ut att vara rätt svensk, även namnet. Vi fick inte ut så mycket av samtalet och inte heller förstod de att vi tänkte lämna kortet i butiken så kunde de hämta det. Vi kollade upp var det bodde utifrån deras telefonnr och det var inte så himla långt ifrån butiken. Så istället för att krångla med ett nytt telefonsamtal ställdes GPSen på deras adress och vips var vi vid deras hem. Ja det märktes väl att vi var i Malmö för först var vi tvungna att passera en låst grind och det är ju lättare sagt än gjort men ibland är hundägare rätt bra att möta så vips var grinden öppen. Ytterdörren var ju givetvis oxå låst (men det är den ju jämt i La oxå, fast det har väl oxå sina förklaringar) men än en gång räddade en hundägare oss och vi smet in. Letade upp rätt våning genom efternamnet, tog hissen upp och plingade på. Där öppnade två äldre kvinnor som blev överlyckliga. Inte vet jag hur relationen var till den 12-åriga JoJo-kortsägaren men efternamnet på kortet överensstämde med efternamnet på dörren och deras telefonnr som vi antar att vi lämnat det på rätt ställe, de kan ändå inte åka med det om det inte är rätt person eftersom det är ett skolkort med ID. Det var lättare att prata med dem nu än i telefon och de var verkligen tacksamma. Så då har vi gjort dagens goda gärning.


På vägen hem besökte vi Hornbach för att kolla lampor till nya lägenheten. De hade ju hur många lampor som helst till billigare pris än både IKEA och XXXLutz. Vi köpte en ny till sovrummet och så vet vi lite vad de har om vi behöver fylla på med fler i andra rum. Center Syd nästa och MAT. Blev bakad potatis. MUMS! Vi skulle kollat Bauhaus i Lödde oxå när vi ändå var där men det glömde både jag och Alle så det får bli en annan gång.


När vi kom hem packade vi lilla förrådet i källaren och jag besökte återigen soffan i 2-3 timmar undertiden Alle tog hand om tvätten och fixade pannkakssmeten. Stackars Alle han får göra allt medan jag ligger och sover.


På kvällen blev det lite TV-tittande med julens sista lussekatter som blivit kvar i frysen.

Skapa flashcards