Alla inlägg den 6 april 2012

Av Cillan - 6 april 2012 23:30

Idag har vi besökt Siv och Bertil (Alles farmor och farfar) för lite fika och en pratstund. Alltid lika trevligt att träffa dem.


På eftermiddagen dekorerade jag färdigt smörgåstårtan och efter det var det dags att vara taxi och hämta upp gästerna. Först blev det Rolf som bor ute i Agebo och annars inte hade kunnat vara med på whiskeyprovningen och sedan Mats och Inga-Lill. Alle började med att öppna lite fler paket och efter det högg vi in på smörgåstårtan. Den var supergod! Hoppas alla tyckte det. När vi var mätta i magen var det lite paus med damm-inspektion. Samtidigt förberedde jag för whiskeyprovning. Först ut var whiskeysorterna Aberfeldy medtagen av Rolf och Glen Grant, The Major Reserve medtagen av Mats. Samtidigt som alla smakade och doftade berättade jag lite fakta om sorterna och efter lite gissning av smak och doft bestämdes vilken som var bäst. Inga-Lill, Rolf, Bengt och Anneli tyckte bäst om Glen Grant. Alle och Mats tyckte bäst om Aberfeldy. Efter första omgången blev det lite paus för diskning av provningsglasen. Andra omgången bjöd på whiskeysorterna Dalmore medtagen av Bengt och Oban medtagen av Alle. Återigen berättade jag lite fakta om sorterna och alla fick gissa vad de trodde att de skulle smaka och dofta. Inte helt lätt att känna det men det var roligt att höra allas idéer, särskilt när jag själv visste experternas utlåtande. Inga-Lill, Rolf, Bengt och Anneli bestämde sig för att Dalmoren var bäst medans Alle och Mats valde Oban. Det var ren slump att det blev två olika grupper som valde samma whiskey i första omgången som andra omgången. Dags för lite paus igen och framdukning av födelsedagstårta. Efter tårtätning blev det så dags att prova den personliga vinnaren från omgång 1 och 2 för att sätta sina två personliga favoriter från kvällen mot varandra.


Jag själv, vad tyckte jag då om whiskeyna då? Nja de luktar illa och smakar lika illa och passar inte ihop med bebismage så jag höll mig till mitt alkoholfria vin och cider. Lika nöjd var jag med det.


Mammas och pappas fina uterum var perfekt för whiskeyprovning, tillsammans med nostalgimaskinen som spelade fina LP-skivor i bakgrunden.


Ett lite annorlunda födelsedagsfirande men så passade det Alle rakt igenom med whiskeyprovning.


För foto under kvällen gå in på www.cenix.se/album


Skapa flashcards