Alla inlägg den 18 augusti 2012

Av Cillan - 18 augusti 2012 12:59

Hinner knappt med att äta och sova mellan matningarna och än mindre uppdatera bloggen.


I torsdags fick vi komma hem med hemsjukvård från neo måndag, onsdag och fredag. Första natten gick sådär då Gustav tyckte att det var en bra idé att vara klarvaken mellan 23 och 03 vilket inte mamman tyckte då det innebar sömn mellan 04-06 och 07-08. Men det är ändå skönt att vara hemma i sitt egna hem.


I fredags kom sjuksköterskan till oss för att se hur vi hade haft det första dygnet (det var därför det var så passande att åka hem på torsdagen). Vi vägde Gustav som nu väger 1915 gr!! Pratade lite allmänt om att vara hemma. Blev inte så mycket frågor eftersom vi haft honom i princip dygnet runt på neo sista dagarna.


I natt fick han sova bredvid mig i ett eget litet bo av ihoprullad handduk och i natt sov han riktigt gott. Var mycket lättare för mig med att ha koll på honom. Eftersom han är så liten fixar han inte en kräkning själv så som en fullgången bebis gör så man måste hålla jättekoll på honom på grund av det för att lyfta upp honom. Så varje gång jag trodde att han kräktes när han låg i spjälsängen var jag tvungen att tända lampan, flyga upp och kolla bebis som kanske bara egentligen knorrade lite (prematurknorr). I natt kunde jag bara sticka ner ett finger vid munnen och känna om han kräktes. När han var snuttig fick han suga på mitt lillfinger tills vi somnade och på morgonen låg han och höll mig i lillfingret med sin lilla hand.

Skapa flashcards