Alla inlägg den 30 oktober 2012

Av Cillan - 30 oktober 2012 21:45

Jag sov inte jättebra, blev lite trångt i sängen så jag låg inte så bra, men det har ingen betydelse. Det viktigaste var att Gustav sov! Å vi fick sova tillsammans!!!! :banana:


Vid min kudde kan man se ett litet Gustavhuvud


Kl 9 skulle Gustav få perfalgan. En väldigt osäker ssk kom in till oss och började fippla med pumpen och skulle spola nålen. Jag fick se att det var sterilt vatten och påpekade det men han sa att det inte var någon fara. Jag blev osäker så jag tjafsade inte vidare. Kände dock mig osäker på honom hade rätt, kollade fass: ”Använd INTE Sterilt vatten Baxter Viaflo utan tillsats.” Vad är jag för fruktansvärt dålig ssk som inte vet det?????? Å ännu sämre mamma som lät honom injicera det!!!! :cry: :hopmad: Jag vet ju så väl att man inte får injicera sterilt vatten. Varför i hela friden tror jag inte på mig själv??? :hide: Hur gör jag nu då? Ångest!! Ronden kom utan ssk. Jag sa vad som hänt och doktorn tog tag i det med detsamma. Blev en jättestor grej. Ssk informerades av läkaren, avvikelse skrevs av ssk och prover skulle tas på sonen. Tyvärr blev det tre gånger för första provet då det blev fel på de två första :( . Stackars Gustavs små tår. Första gången skrek han, andra gången blev han ammade och märkte zero och tredje och fjärde gången fick han socker och var mest irriterad över att någon höll honom i foten. Sen kom avdläkaren och överläkaren in till mig och pratade. Jag frågade om 1 ml sterilt vatten kan vara skadligt för den lilla kroppen men det skulle det inte vara men för säkerhets skull tas prover. De tyckte jag skulle få prata med kurator som kunde informera hur jag går tillväga om jag vill anmäla. Så lång väntan till kl 17 då nästa prov skulle tas. Proverna visade inte något konstigt. Ssk kom in till mig och pratade om vad som hänt. Sa att han inte visste att man inte får injicera det utan spädning. Tydligen stod kartongen med sterilt vatten precis bredvid kartongen med NaCl och de har nu flyttat isär dem så att det inte ska ske misstag lika lätt. Jag sa att vi alla kan göra fel och att det ju inte hänt något. Han har i alla fall lärt sig något. Jag är mer irriterad på mig själv att jag inte sa ifrån och dessutom tänker att han redan använt det tidigare och att om jag inte sagt något så hade han fortsatt med det. Jag fick en känsla av att han var rätt ny och jag vet ju själv hur det var att vara ny och alla kan göra fel. Inget hände och han har lärt sig något. Men visst fyra provtagningar hade kunnat undvikas och vi hade kunnat komma hem tidigare. 

 


En liten hjälte

 

Lite bus för att fördriva tiden.


Hunden har pappa Alle köpt till Gustav så att han

inte skulle sakna Tira när vi var på sjukhuset.

 


 

 

Skapa flashcards