Alla inlägg den 22 januari 2013

Av Cillan - 22 januari 2013 17:49

Donade med lite tvätt i några minuter, när jag kom tillbaka till vardagsrummet låg inte Gustav kvar på filten:



På väg ut på vagnpromenad som jag skrev om tidigare idag:

Av Cillan - 22 januari 2013 16:11

Tänkte att Gusse kunde sova i vagnen idag och jo efter lite gnäll så somnade han. Vi gick mot vallarna men det var väldans tungt i uppförsbackarna i snön. Fick då idén att Tira faktiskt kunde få ett uppdrag så jag spände fast henne längst fram på vagnen. Oj vad mycket lättare det gick. Glad verkade hunden vara som fick något att göra. Varför jag inte sjalen vet jag inte. Hade ju varit bra mycket enklare.

EC

Av Cillan - 22 januari 2013 10:34

Jag hade inga planer på EC (Elimination Communication) när jag var gravid, inte mer än att jag visste lite vad det är. När Gustav började kissa på skötbordet vid varje blöjbyte blev jag lite irriterad över att ny blöja alltid blev blöt ibland redan innan den var knäppt och ibland innan kläderna hunnit på. Jag började med att hålla upp honom över vasken (han låg på mina armar lutad mot min mage och jag höll om låren) men då han fortfarande var prematur var det inte det mest optimala så istället fick han ligga någon minut på skötbordet med halvöppen gammal blöja och ev kissa. När han sedan blev lite äldre började jag hålla upp honom lutad mot mig igen vid varje blöjbyte. Ibland kissade han och ibland inte. Ibland hände det att blöjan kunde vara torr efter vila om jag höll upp honom direkt. Strax innan jul kissade han nästan varje gång på väggen, det är inte lätt att pricka rätt med strålen även om vasken är stor, och nu började det lukta mer kiss. Jag började fundera på andra alternativ. Men när jag googlade fick jag mig en smärre chock. Enligt barnsidorna skulle man inte börja med potträning förrän barnet var 2 år. 2 år!!!??! Absolut inte tidigare än 1 1/2 år. Trodde man började med det när barnet kunde sitta. Som t ex en rutin på morgonen när t ex mamma/pappa kissar på morgonen sätter man barnet på potten. Barmen lär ju mycket genom att se vad andra gör och härmar det. Näe då skulle man först sätta barnet där med kläder och efter en tid utan kläder...... Varför krångla till det??? Nu är det inte riktigt likadant när man använder sig av EC. Inte för att jag går jättemycket på signaler, ser ärligt inte några signaler, utan använder mig av rutinpottning vid blöjbyte. Så lösningen på kissa-på-väggen-problemet blev så klart en potta. Så numera håller vi Gustav sittandes på pottan vid varje blöjbyte. Ibland kissar han ibland inte men jag har ingen brådska med att få honom blöjfri. Självklart är det mitt mål men inte idag, inte i morgon och inte om en månad eller två. Däremot tror jag inte att det blir så stor grej av det när han är mer medveten om att kissa på pottan. Å kan man spara en blöja eller två är det ju bra. När vi nakenfotade honom vid jul såg jag att han verkade kissenödig (fördel med killar), bar honom till pottan (fortfarande naken), satte honom på pottan och han kissade med detsamma. Det tycker jag är häftigt med en 4 månaders bebis!

Idag satte jag honom på pottan som vanligt (jo jag håller ju i honom eftersom han inte kan sitta själv än) för att han skulle kissa. Och bajsa! Jo han bajsade faktiskt på pottan idag för första gången. 5 1/2 månad!! Fortfarande blir det inget varje gång men vi ger honom alltid chansen vid blöjbyte. Rutinpottning!!

Av Cillan - 22 januari 2013 09:52

Idag har Gustav bevisat att man kan kissa sig själv i örat......

Ovido - Quiz & Flashcards