Alla inlägg den 9 mars 2013

Av Cillan - 9 mars 2013 20:00

Dagen började 7 men det var inte väckarklockan som väckte mig i alla fall, om inte Gustav får väckarklocka som
andranamn.....

Frukost med Alle, Gustav, mamma och pappa. Kokt ägg stod på menyn för Gustav och så en tallrik gröt för att hålla
sig lite mätt. Sedan bad för Gustav. Man måste ju lukta gott när man ska hålla i fest. Alle fick sedan åka i förväg
och köpa det sista och hämta upp nyckeln kl 9. Mamma, pappa, jag och Gustav packade in oss i bilen och åkte oxå
till Qvarnasläts hembygdsgård. Där startades alla förberedelser med maten och dukning. Mamma fick börja skära till
salladen. Timmy kom med projektorn som skulle visa bildspel under hela festen men han blev oxå kvar och hjälpte
till med dekorering med ballonger och serpentiner. Vid 10-tiden kom Erika och Leif. Erika började skära sallad,
gurka, svamp, ost med mera så grönsakerna yrde. Jag bar Gustav i sjalen där en sov en stund, en allt för liten
stund om ni frågar mig. Samtidigt höll jag koll på pastakokningen och Leif hjälpte mig hälla av vattnet när varje
kastrull var klar. Pappa hjälpte till med borden och lite allt möjligt. Vips började klockan närma sig 12. Oj, byta
om till festkläder på mig och Gustav. Å så amma lite oxå. Gästerna började anlända och bildspelet startades (blev
jättebra med bildspelet som bläddrade under hela festen). Blev nog lite mycket för Gustav precis när alla kom så
han sökte lite trygghet mot mammans axel. När alla gästerna anlänt plockades maten fram. Skinka, sallad, gurka,
majs, svamp, körsbärstomater, pasta (två olika sorter), cous cous, vindruvor, frallor och ost; mild, stark,
fetaost. Tre olika sorters dressing. Allt plockades ihop av gästerna själva precis vad de ville ha. När alla hade
tagit mat och ätit en stund berättade jag lite om namnen vi valt:

Gustav Albin Essemalm


Från början hette Gustav Pärlan. Det kom sig så att jag hade kollat på Internet vad som hände i magen i just den
veckan jag var i då. Alle och jag skulle äta middag och då berättade jag vad som skedde i magen och att embryot var stort som en pärla. Så blev det Pärlan. Å med tanke på att vi när gravtestet visade positivt diskuterade om vi
skulle ställa oss i landstingets kö för IVF eller gå till en privat klinik så är han en extra stor pärla för oss.

Men man kan ju inte heta Pärlan så därför har vi valt andra namn.
Det första är:
Gustav
Svenskt namn. Egentligen en skriftspråklig form av fornsvenska Götstaf. Tros vara bildat av folknamnet göt och staf
som betyder ledare. Enligt en alternativ tolkning skulle Gustav kunna vara en försvenskad form av det slaviska
namnet Gostislav.

I slutet av 1800-talet och början av 1900-talet var Gustav ett av de fem vanligaste namnen. Finns i Sverige sedan
1225 men då som Gostauus. Namnsdagen är 6 juni.

Gustav har fått namn efter pappa Alexander som heter det i andranamn. När Gustav var född fick vi också veta att
Gustavs farmors farfar hette Gustav.


Som andranamn har vi valt:
Albin
Latinskt namn, Albinus, som är bildat av ordet albus som betyder vit, klarhet och strålande.
Finns i Sverige sedan 1652. Namnsdag den 1 mars.

Gustavs morfars morfar hette Albin.


När mat och disk (disken hjälpte Simon till med) var avklarad, amning av Gustav och lite middagslur av Gustav var det helt plötsligt dags för tårta. Tre fina passionmoussetårta med namnet Gustav på. Jääääätttteeegoda tårtor!!

När så fikat var avklarat var det dags för Gustav att öppna paket, med hjälp av mamman och pappan. Gustav fick
massor med fina presenter! Finast enligt Gustav just då var ett silverglittrigt presentsnöre.


Gästerna började packa ihop sig och rätt som det är hade de flesta åkt. Jag frågade vad klockan var. Halv fem fick jag till svar. Halv fem!?!?! Hur blev den det och när?? Den var ju 12 nyss. Några stannade kvar och hjälpte till med det sista med disk och annat plock. Malco följde sedan med hem till mamma och pappa för lite whiskey.


Tack alla som kom till Gustavs namnfest!!
Tack alla som hjälpte till med att fixa iordning innan och under festen, utan er hade det aldrig blivit så fint.


Ovido - Quiz & Flashcards