Direktlänk till inlägg 4 april 2013

Kvinnan känner sin kropp...

Av Cillan - 4 april 2013 15:45

Såg på Efter 10 idag som idag bland annat handlade om graviditeter som slutat med dödsfall i magen. Hemskt sorgligt!

Jag fastnade för en mening Josefine (Josefine och Björn hette paret som blev intervjuat, finns mer om dem här: http://fampergus.wix.com/ettsaknatbarn-1#!hem/mainPage och http://barnuppropet.ettsaknatbarn.se, de finns även på facebook Barnuppropet) sa i slutet av intervjun: "Kvinnan känner sin kropp bäst". När jag var gravid kände jag på mig att något var fel två veckor innan ett utav sf-måtten skulle mätas men kunde inte placera vad, kände dock fostret. När måttet mättes på mvc var det dalande men den barnmorskan skyllde på att hon inte brukade mäta min mage (inte min vanliga bm). Jag sa till henne att jag redan visste att det skulle vara lägre. Bm frågade om jag kände fostret (vilket jag gjorde) och sa då bara att jag ju snart skulle göra rutinultraljudet. På rutinultraljudet visade det sig att fostret inte växte ordentligt, vi fick göra flöde och ctg flera gånger i veckan. Tillväxten fortsatte att dala. Till sist planerades för kejsarsnitt men Gustav ville ju ut tidigare och föddes med vanlig förlossning. Just den där känslan att något är fel kände jag med men många gånger möttes jag av att det är min första graviditet och att jag därför var mer orolig. Många sa till och med: Det är första barnet va? Klart att man kanske är lite extra orolig när det är första barnet men min oro var ju inte bara en känsla, det var ju något som inte var rätt. Tänk att man kan känna på sig så väl att det är något.


Det sägs till och med att man inte behöver känna sitt barns sparkar mot slutet för att det inte finns plats att sparka men det här helt fel enligt forskning, http://www.spadbarnsfonden.se/Page.asp?PageId=449. Även de finns på facebook, Spädbarnsfonden.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cillan - 17 januari 2016 01:03

Jag har bestämt mig för att byta blogg då den här är lite svår att uppdatera från mobilen. Det är både bra och dåligt att byta blogg. De senaste fem åren i mitt liv finns i den här bloggen vilket inte går att följa på samma sätt vid ett byte men jag ...

Av Cillan - 27 december 2015 23:00

Idag har mormor och morfar åkt hem igen, efter en hel vecka hos som inte känts som det då jag jobbat eller sovit det mesta. Gustav har i alla fall fått en massa bus och lek.  ...

Av Cillan - 26 december 2015 17:00

Jag, Alle och mamma åkte bussen till Väla för att shoppa på julrean. Vi har ju sådant lyx nu att vi kan ta bussen hela vägen bort till Väla. Det var ju inte bara vi som tänkt den tanken. Han väl halva Väla utan att för den sakens skull inte ens kolla...

Av Cillan - 25 december 2015 19:15

Efter två julnätterjobb är jag nu lite ledig. Äntligen! Även om jag gjorde det lite juligt på jobbet med tomteluva.  ...

Av Cillan - 24 december 2015 20:07


Tomten kom till oss i år också

Ovido - Quiz & Flashcards