Alla inlägg under april 2013

Av Cillan - 14 april 2013 21:18

Lördagen började med besök på Lunds barnläkarmottagning eftersom Gustav varit mycket ledsen under natten. Vi misstänkte öronen igen men allt såg bra ut så bara hrm ocj försöka kurera vidare den snoriga näsan. Suck! När ska detta snorande ta slut på honom och mig. Skönt att det inte var öronen eller något annat konstigt. Blev film på kvällen och tidig natt.

Gustav har BARA vaknat varannan timme ( någon gång lite oftare) och då varit vaken BARA 20 minuter vid varje tillfälle. Det är en bra natt och jag är nästan pigg idag. Han har heller inte låtit som en kaffekokare lika mycket. Måtte nu våra förkylningar försvinna.

Idag var vi på Jättekul en snabbis för att få lite mer info om hur man ska tänka angående bilbarnstol. Gustav fick provsitta en Britax max-way. Han satt riktigt bra. Det här med isofix låter ju jättebra men då kan barnet bara sitta bakåtvänd till 18 kg och stolen måste ändå bältas. Dessutom väger isofix-stolarna jättemycket så att flytta en sån kräver typ två personer. Isofix-stolarna är dessutom 1000-1500 kronor dyrare än en bältad stol och så himla krångligt var det inte att sätta fast den.

Gustav har lärt sig sitta själv i helgen fast än är det bara en liten liten stund. Han börjar även göra rörelser som ser ut som att han snart kryper.

Hänt mycket den här helgen med andra ord. Tråkiga är bara att helgen är slut.

Av Cillan - 9 april 2013 12:58

Så här trött blir man om man inte kan sova på förmiddagen på grund av den störiga täppta näsan.

Av Cillan - 8 april 2013 21:04

Idag var vi en sväng på vårdcentralen, jag och Gustav. Inget på snabbsänkan och inget konstigt med öronen vilket jag var mest inne på att det kunde vara. Fick lite hostmedicin som både han och jag kan ta. Smet upp på BVC och smilade till mig veckans huvudomfång när vi ändå var där, skulle varit där i morgon bara för det men var skönt att få det avklarat idag. Tack Elisabeth.


Tand nr 2 har tittat upp. Så idag premiärade vi tandborstning. Han fattade nog inte vad jag höll på med.

Av Cillan - 5 april 2013 12:01


Grattis på 29-årsdagen älskling!

Av Cillan - 4 april 2013 20:00

Idag har jag filmat Gustav lite. 


BabbelGustav:


Här leker han med bollen han fick när efter sin första vaccination. Den var tydligen jätterolig att ha på bordet.


Av Cillan - 4 april 2013 19:13

Idag har Gustav ätit pasta penne och köttbullar. Det var gott!!

Av Cillan - 4 april 2013 15:45

Såg på Efter 10 idag som idag bland annat handlade om graviditeter som slutat med dödsfall i magen. Hemskt sorgligt!

Jag fastnade för en mening Josefine (Josefine och Björn hette paret som blev intervjuat, finns mer om dem här: http://fampergus.wix.com/ettsaknatbarn-1#!hem/mainPage och http://barnuppropet.ettsaknatbarn.se, de finns även på facebook Barnuppropet) sa i slutet av intervjun: "Kvinnan känner sin kropp bäst". När jag var gravid kände jag på mig att något var fel två veckor innan ett utav sf-måtten skulle mätas men kunde inte placera vad, kände dock fostret. När måttet mättes på mvc var det dalande men den barnmorskan skyllde på att hon inte brukade mäta min mage (inte min vanliga bm). Jag sa till henne att jag redan visste att det skulle vara lägre. Bm frågade om jag kände fostret (vilket jag gjorde) och sa då bara att jag ju snart skulle göra rutinultraljudet. På rutinultraljudet visade det sig att fostret inte växte ordentligt, vi fick göra flöde och ctg flera gånger i veckan. Tillväxten fortsatte att dala. Till sist planerades för kejsarsnitt men Gustav ville ju ut tidigare och föddes med vanlig förlossning. Just den där känslan att något är fel kände jag med men många gånger möttes jag av att det är min första graviditet och att jag därför var mer orolig. Många sa till och med: Det är första barnet va? Klart att man kanske är lite extra orolig när det är första barnet men min oro var ju inte bara en känsla, det var ju något som inte var rätt. Tänk att man kan känna på sig så väl att det är något.


Det sägs till och med att man inte behöver känna sitt barns sparkar mot slutet för att det inte finns plats att sparka men det här helt fel enligt forskning, http://www.spadbarnsfonden.se/Page.asp?PageId=449. Även de finns på facebook, Spädbarnsfonden.

Av Cillan - 4 april 2013 10:52

Har inte skrivit på länge. Jag och Gustav vaknade genomförkylda på långfredagen. En helg med fyra dagar då vi skulle umgås hela familjen, hitta på roliga saker och mysa. Istället höll fredagsnatten på att sluta på barnakuten med lille Gustav. På kvällen fick han hög feber, kräktes, var väldigt täppt och ville inte amma. Enda vi fick i honom var några teskedar i taget med sked. Han var inte alls pigg. Med alvedon tempade han ändå 39,6, det är vad vi vet, går ju inte tempa hela tiden. Efter att ha försökt några gånger att få näsan fri kunde han amma lite, då kände vi ändå att han fått i sig lite vätska och han fick sova en stund. Hade inte det gått hade jag provat att pumpa ut bröstmjölk och gett med sked. Hade inte det gått hade vi åkt in till akuten. Den natten sov han på antingen Alle eller mig halvsittande. Lördagen var inte inte riktigt så tagen men fortfarande hög feber och snorig som bara den. Sov inte mycket den natten heller. Söndagen var han lite piggare med lite mindre feber. Sen blev han sakta bättre. Dock sov han jättedåligt natten till tisdag igen och jag misstänkte öroninflammation. Försökte ringa Lunds barnläkarmottagning på tisdagen men möttes först av telefonsvarare som sa att så många ringde att det inte ens gick att komma till kön och vid 10 var alla akuttider slut. Parallellt ringde jag vårdcentralen där jag kom fram strax efter 10 och där var oxå akuttiderna slut den dagen. Fick rådet att obseervera honom ett dygn till och återkomma dagen efter om jag fortfarande tyckte att det behövdes så skulle de försöka fixa en tid då. Det är fin sjukvård vi har i Sverige!!

Som tur är tyckte vi att han var lite bättre och hade sovit bättre den natten så vi avvaktade lite till. Hade det varit öroninflammation hade den ju inte gått över så fort. Idag är han ännu lite piggare men fortfarande snorig och täppt och kan inte ligga plant när han ska sova. 


Tur i oturen att Alle var ledig så många dagar ändå. Hade aldrig klarat mig utan honom när Gustav var så sjuk. Dessutom är jag ju förkyld själv oxå vilket bara det gör att orken inte är på topp.


Samtidigt som Gustav är jätteförkyld upptäcker vi på fredagen att han fått en liten tand. Det och förkylning kan inte vara kul i kombination.


Nu är vi i alla fall på väg att bli bättre och piggare.

Skapa flashcards