Alla inlägg under september 2013

Av Cillan - 17 september 2013 18:30

Vid lunch blev Gustav väldigt trött.....




Han tittade bara upp lite när jag torkade honom efter maten. Eftersom han inte hade några byxor på sig och vi skulle ut på promenad stoppade jag den tunna åkpåsen i vagnen och la ner honom där.


 



Vi gick Träärundan på nästan 5 km.


 


Tira fick hjälpa till att dra vagnen (eller hon trodde

hon drog eller drog gjorde hon men det var inte särskilt tungt egentligen).

 



När vi hade gått mesta av rundan vankade Gustav

 

Och undrade var han var för någonstans.




Av Cillan - 12 september 2013 14:44

Idag har Gustav dykt för första gången på babysimkursen!!! Jag kan inte sluta le! Så himla roligt på babysimmet och se hur Gustav utvecklas. Han simmar som bara den och vill helst mest ligga på mage i vattnet och simma. Idag tittade han så på de andra barnen när de dök och var på väg så instruktör Lina undrade om vi ville prova. Jag tyckte vi kunde det eftersom det känts som Gustav varit lite på G på det. Sagt och gjort så provade vi ett litet dyk med ansiktet först och det gick jättebra, vi gjorde sen lite andra övningar och fick sedan prova några dyk till och inte en enda gång satte han i halsen. Lilla godingen kan nu dyka!! Är så stolt!

Av Cillan - 11 september 2013 16:30

Gustav har varit på 1-årskontroll (korrigerad ålder) på neonatalmottagningen och träffat Christina. I väntrummet fanns ett litet kök. Gustav lagade paj till mig.

Han fick visa vad han kan och Christina blev väldigt glad åt hans framsteg men förstod min oro i maj-juni då det verkligen stod still i utvecklingen. Han fick busa med massa leksaker och soptunnor, jättekul att stänfavoch öppna locket. Han fick mycket väl godkänt. Egentligen ska detta vara sista besöket på neonatalmottagningen nör man är född i v 36 men eftersom Gustav har sin vattenskalle ska vi fortsätta hålla kontakten ett tag till vilket känns bra.


Följande dialog utspelade sig idag mellan Christina och mig:
Ch: Nu ammar du väl inte längre?
Jag: Jo lite.
Ch: Bara lite snutt då eller? På natten, kvällen och så eller?
Jag: Ja precis. Å någon gång på dagen.
Ch: Åååå det är ju fantastiskt med allt som hänt under det här året!!!
Jag: Ja mitt mål var att helamma i 6 mån.
Ch: Ja det har du ju klarat med rågor! Fantastiskt!! Var stolt över det!!
Jag: Ja å ändå tyckte läkaren på barnkirurgen (när sonen skulle opereras när han knappt var 3 månader) att jag skulle börja med flaska innan op....
Å så berättade jag om läkaren hade sagt att jag skulle börja med flaska så att personalen kunde ge honom mat så att jag kunde sova för det skulle nog bli jobbigt för mig. Hon undrade vad det var för dum läkare (som dessutom var kvinnlig). Sådana dumma läkare jobbar på barnkirurgen på universitetssjukhuset i Lund.


Gustav väger idag 8540 gr och håller sig på -2 på kurvan men har ju hämtat upp sig från långt under -3. Han är 73 cm lång vilket gör att han håller sig på -1 på längden, hoppas att han blir längre än sin mamma. Huvudomfånget ligger på stadiga 48 cm vilket gör att han nu håller sig på +1. Inte helt propitionerlig men söt ändå!

Hade naturligtvis min ellevill zara med mig och knöt upp honom när vi skulle gå. Christina blev impad.

Av Cillan - 9 september 2013 18:00

Jag är inget fan av Alex Schulman, snarare tvärtom, men han kan inte ha mer rätt i det han skriver i dagens krönika på aftonbladet. Det är så fullkomligt sant att det inte går att komma sanningen närmare!!


http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/alexschulman/article17429615.ab

Av Cillan - 9 september 2013 17:52

 


Gustav tyckte oxå de var goda, han åt 4 stycken och 1-1,5 dl pasta    Var han fick plats med allt det vet jag inte.

Av Cillan - 9 september 2013 14:30

Tira fick ett stort köttben idag att gnaga på i trädgården.


 

Av Cillan - 8 september 2013 19:47

Familjen Essemalm har badat i Tolvåkers simhall idag till Gustavs stora förtjusning. Han simmar och mer och mer och vill verkligen simma.


De två bilderna längst upp är plaskbassängen men där tycker inte Gustav det är så roligt, går ju inte att simma där.

 
Inte hoppa i förrän mamman eller pappan ger tillåtelse


  

Simma, simma, simma......



Av Cillan - 6 september 2013 16:08

Ovido - Quiz & Flashcards