Alla inlägg den 7 december 2013

Av Cillan - 7 december 2013 23:00

Vi vaknade till snöstorm!! Hade vi inte riktigt räknat med men lämnade av Tira på hundpensionatet drygt 45 min försent bland annat på grund av att det var svårt att köra (plus att vi är barnfamilj). Vi fortsatte sedan norr över i snön. Det var inte helt lätt att se men blev något bättre på motorvägen. Vid Hallandsåsen blev det ännu bättre men då hade jag redan somnat och sov ända till Kungsbacka. Sonen där emot som behövde sova somnade 40 min innan Göteborg. Väl framme i Gbg parkerade vi på Lisebergs parkering. Inte alls svårt att hitta från motorvägen och 80 kr/dygn. Vi gick till Korsvägen för att åka spårvagn in till Avenyn. Tycker dock fortfarande inte Västtrafik varit smarta som bytt sms-nummer för biljetten, 72450 var mycket lättare att komma ihåg och inget som behövde registreras i förväg. Gustav satt i vagnen och tittade storögt på alla människor, hus, spårvagnar och bussar. Vi gick från Avenyn till Nordstan och inte visste jag att jag saknade Göteborg så mycket men kände mig lite hemma igen. Det var dock inte bara vi som tänkt besöka Nordstan idag. Vi hade tänkt äta lunch vilket ungefär alla andra i Göteborg oxå tänkt. Vi omvalde valet av ätställe några gånger och till sist blev det Burger King. Dock fick man ta bort typ före det blev ledigt för att få det. Folk slängde sig till och med över staketet som omgärdade serveringsstället. Vi fick i alla fall sittplatser men Gustav fick sitta i vagnen och äta sin hamburgare vilket ändå gick bra. Vi tittade i några affärer men valde snabbt att åka till Liseberg. Vi valde dock att besöka centralstationens toalett först eftersom vi ändå var nära. Där var oxå mycket att titta på för Gustav. Människor som springer till höger och vänster och lysande skyltar. Vi gjorde en liten fuling och bytte blöja på Gustav i ett hörn istället för att betala 10 kr för honom oxå. Konstigt att det bara fanns skötrum på damernas!! Men kunde familjen på Burger Kings servering byta blöja vid matbordet var vårt val av ställe inte i jämförelse av dålighet för det var i alla fall ingen som åt mat där vi bytte. Vi tog spårvagnen tillbaka till Liseberg igen och fick vid hållplatsen hjälpa ett par från Norge hur de skulle komma till Liseberg och hur de betalar på spårvagnen eller trikk som det heter på norska. Då är man inga turister va om man kan hjälpa till med sånt?? För övrigt var det väldigt många norrmän på Liseberg


Ja å så var det visst inte heller bara vi som tänkt besöka Liseberg idag. Fast det hade å andra sidan varit tråkigt att vara där själv. Köande är lixom inte Gustavs melodi så det blev en del gnäll.... eller mycket gnäll. Var trångt med många köer så kunde inte slänga upp honom i sjalen heller så försökte underhålla honom bäst det gick. Trodde han ville amma oxå å då hade det blivit lite mer omständigt att få dit sjalen under jackan. Väl inne parkerade vi oss vid sidan om och jag knöt på mig sjalen utanpå jackan, prova går ju utan amning tänkte jag. När han kände sjaltyget bli spännt om ryggen tystnade, slappnade av och la sin lilla kropp mot mig. Han vet vad han vill den lilla pysen! Han satt där och plirade en stund innan ögonlocken slog igen. Vi strosade runt lite. Alle köpte varm choklad. Den är så underbart god men min mage fixar inte den så jag smakade bara lite av Alle. Gott med något värmande oxå. Jag köpte glögg. Mmmmm!! Något mer som är värmande och mysigt är eldfaten som står utplacerade på Liseberg vintertid på olika håll som alltid har härlig glöd. 


Jag har varit på Jul på Liseberg 3 gånger innan varav en gång med rullstol (alltså inte att jag satt i rullstol). Jag har aldrig varit med om såååå mycket folk där. Visst vädret var perfekt; soligt, kallt och lite snö på marken. Kan det bli mer julstämning? Två gånger har det regnat och den tredjde regnade det hela dagen utom när vi var på Liseberg. Men det var så sjukt mycket folk att det knappt gick att ta sig fram. På ett sätt är det väl bra för de som säljer saker där men ärligt talat det gick inte ens att komma fram till bodarna för att se vad som fanns så jag tror egentligen inte att för mycket folk är bra för dem heller.


Gustav sov i 1,5 timme och när han vaknade valde vi att äta lite. Där var smockfult. Det var inte ens lönt att försöka slänga sig över ett på-väg-att-bli-ledigt-bord men till sist fick vi ändå tag i ett bord. Den här gången fick Gustav en barnstol att sitta i, den högg jag tag i på väg in innan vi ens hade ett bord eftersom det brukar vara så få av dem. När vi hade ätit gick vi till Kaninlandet där vi köpte en Lisebergskanin till Gustav. Självklart måste han ha en sån första gången han varit där. Han fick sedan knata runt lite själv. Ja alltså inte själv själv utan oss men utan att åka vagn. Det tyckte han var kul!! Dock är han lite för liten för att leka bland de andra barnen men hade kul med att bara gå omkring och titta på dem. Vi tänkte sedan att vi skulle gå till djuren igen så han kunde få titta och klappa på dem men där var så mycket folk att det inte gick. Jag höll honom över så han nådde ett får i alla fall. Såg nog ut som att jag skulle slänga in honom till fåren. Det var lixom omöjligt att komma fram för allt folk så vi bestämde oss för att åka hem. 


Vi har haft en underbart rolig dag som gick alldeles för fort!!!



  


Fler bilder kommer att läggas in i albumet

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6 7
8
9
10 11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards