Alla inlägg under januari 2014

Av Cillan - 13 januari 2014 14:26

Varför sätter man on/off-knappen ovanpå stand by-lampan?? Det har vår Blue-ray-spelare och det är ju jättepraktiskt eftersom Gustav petar på den lysande diodern och då sätter på spelaren hela tiden eftersom det är touchknappar. Eller så är det inte då spelaren går på hela tiden.......



Nezeril har varit min bäste vän sedan mitten av november. Japp samtidigt som jag började jobba. Sedan dess har jag varit förkyld. Sedan en vecka har jag nu inte tagit nezeril alls. Jag är fortfarande snorig och hostig men jag känner dofter. WoW! En helt ny värd!



Man ska inte torktumla stödstrumpor!! I alla fall inte en utav dem om man vill att de ska vara lika långa! En utav mina finaste stödstrumpor hade råkat hamna i torktumlaren, den ena utav paret vill säga. Den när nu hälften så lång.

Av Cillan - 12 januari 2014 22:45

Den här dagen har bestått i att pyssla i hemmet. Vi har plockat runt lite saker och gjort iordning i skrymslen och vrår. Sånt där plock som måste göras i bland för att få ordning på torpet. Den lilla julen vi hade framme och plockats bort oxå. Gustav tyckte det var konstigt när hemmet blev lite upp och nervänt men han underhöll sig med dammsugaren. Den är tydligen jätterolig att dra runt på. 


För 1 år och 1 dag sedan köpte vi bumbostolen till Gustav. Då kunde han inte hålla huvudet själv mer än pyttestund. Han kunde bara sitta i bumbostolen några minuter, sen orkade han inte hålla huvudet. Då som 5 månaders bebis och ingen reagerade på varför han inte kunde hålla huvudet själv förrän på 6 månaderskontrollen trots att vi var på neonatalmottagningen i januari. Ingen förstod att något var fel utan bara tjatade på mig (det var jag som var på alla besöken eftersom jag var föräldraledig) att vi skulle träna nacken mer varje dag. Jag gjorde så gott jag kunde men att flera gånger varje dag låta honom vara ledsen för att han MÅSTE träna nacken kändes inte heller bra. Å vi tränade minsann varje dag. Men det var ju lätt att lägga över ansvaret på mig så slapp vården kolla varför han som 5 månaders bebis inte kunde hålla huvudet själv. Då såg det ut så här:

 




  



Som ni ser håller han inte riktigt upp huvudet och vi fick vara snabba med en hjälpande hand om han försökte titta upp. Men oj vad den har blivit använd när han väl kunde sitta i den ordentligt. Lite komiskt dock att en del inte ens kan använda den längre när barnet är 3-4 mån för att barnet är för stort. Idag ser det ut så här i bumbon:

 




  


Dock används den inte längre och har inte gjort de senaste 2-3 månaderna. Inte för att han inte får plats utan för att han sittandes i den hoppar runt med den och kan då välta.



Av Cillan - 10 januari 2014 21:00

Gustav har lärt sig gunga med gunghästen, å fort går det nu. 

Av Cillan - 9 januari 2014 20:22

Ikväll när jag lagade middag hade jag sällskap av ett litet spöke.

Av Cillan - 9 januari 2014 19:30

Gustav tycker det är jätteroligt med tunneln. Särskilt om man låter honom krypa igenom och sen skickar Tira på kommando genom tunneln. När Tira gör något bus är det riktigt roligt enligt Gustav.


 






 






 

Å så när han krypit igenom den ställer han sig upp och är jättestolt, syns dock inte så bra på fotot då det blev lite mycket blixt.


Av Cillan - 8 januari 2014 17:15

Varför ska man behöva göra allt själv?????
Mailade logopeden igår (missade telefontiden). Får svar redan idag att jag ska ringa direkt till den logopeden som svarat på mailet när Gustav gjort hörseltestet i slutet av januari. Jag tolkar det svaret som att det kommer bli date med logopeden oxå.  Varför har då inte bvc skickat remisss eller inte ens kollat upp om logopeden anser att Gustav behöver dit när jag har frågat så många gånger under hösten??? I september frågade jag när man ska reagera på att han inte börjat jollra (mamamamama, papapapa, osv) å då fick jag till svar att man skulle reagera då, i september. Jag bad henne kolla med logoped om de anser att han är för ung än för att träffa logoped (alla barn börjar ju inte jollra samtidigt, en del tidigt och en del sent) eller om de vill kolla på honom och hon lovade göra det. Jag har påmint henne via mail och på våra extra besök under hösten. Men inget har hänt. Sen kom inskolningen och jag fokuserade på det. Ända sedan Gustav föddes har jag fått ringa å påminna sjukhuset om i princip alla läkarbesök som skulle ske med vissa månaders intervaller när vi inte fått tid inom intervallet. Till exempel fick vi inte tid till MRn när den skulle varit gjord och som dessutom var polikliniskt akut ringde jag å då fanns han inte ens med på planeringen. Tur jag är ssk å vet att det är så här. Men varför ska det behöva vara så här?!??!?! Varför kan jag inte bara få vara mamma och lita på att allt fungerar runt omkring?!?!?

Tack Ylvast för sporrningen! Det var du som fick mig att ta tag i det å ringa själv.

Av Cillan - 8 januari 2014 11:37

I söndags kväll fick Gustav feber igen och mer snor. Även på måndagen hade han lite feber och ögoninflammationen var tillbaka. Så det blir lite till hemma eftersom dagis inte vill ha barn med ögoninflammation.


Jag är fortfarande snorig och har ont i huvudet till och från. Känner mig trött som att jag aldrig blir utvilad. I en vecka nu har jag varit så trött vid typ 19-tiden att jag suttit och somnat när jag nattat Gustav. Gustav däremot tycker inte alls att han ska somna vid 19. Eller jo han är superdupertrött men gör allt för att inte somna. Jag tror att han har kommit på att leka är roligt. Igår tröttnade jag dock på att han hela tiden ska ut till vardagsrummet så när han inte ville amma mer satte jag honom i sjalen, gick i sovrummet fram och tillbaka. Gustav gjorde en massa ljud för att inte somna, i 10 min, sen blev det knäpptyst och jag hörde tunga andetag ifrån den lilla trötta avslappande kroppen på min mage. 


Idag är lillkillen 17 mån.

Av Cillan - 6 januari 2014 18:21

Vi tyckte det var så kul med förkyld Gustav så vi välkomnar glatt mer feber, snor och hosta för vi hade inte alls tänkt göra något kul när hela familjen var ledig tillsammans. Men nybakade kanelbullar blev det i alla fall idag.



Ovido - Quiz & Flashcards