Alla inlägg den 2 april 2014

Av Cillan - 2 april 2014 21:49

Bönderna är ute på åkern med traktorerna för att plöja, så, göda, vattna......... Det stavas vårbruk

Cillan är ute på vägen och kör mellan Landskrona, Helsingborg, Torp, Lund, Torp, Lund, Landskrona, Helsingborg, Torp....... Det stavas vab och vah. Gustav sov mellan La-Hbg, Hbg-Torp, 40 min hemma, Torp-Lund, Lund-Torp, Torp-Lund......


Tira är hos veterinären i Helsingborg för tredje gången på mindre än en vecka och idag blev hon lämnad där för sövning, CT och kamera i nosen med biopsi. Gustav har först varit hos doktorn på vårdcentralen i Lund eftersom han varit förkyld i typ två veckor nu och de senaste nätterna sovit dåligt, särskilt i natt. Mer skrik och gnäll än sovande. Svaret var mycket vax men det gick inte att se om det var öroninflammation på grund av vaxet. Resten var virus så mot vaxet skulle vi ge revaxör. Det kunde man även om det är ett litet barn enligt doktorn. När vi väl kom hem och jag läste bipacksedeln blev jag dock lite osäker och någonstans kändes det fel. Jag ringde upp Lunds barnläkarmottagning (som jag egentligen tappat lite förtroende för sen han var sjuk förra gången). Ssk blev osäker på om man kan ge revaxör men skulle kolla med läkare och ringa tillbaka. Hon ringde efter typ en kvart. Doktor där tyckte också att det lät som öroninflammation så de fixade en tid trots att det inte fanns någon, kl 15.30 Jag bar in en sovande Gustav som fortsatte sova på min axel även i väntrummet men vaknade när jag började klä av honom jackan men nätt och jämt. Det kunde bli lite väntetid eftersom vi var extra. Doktorn hämtade oss nästan meddetsamma och var jättetrevlig. Han började fråga om Gustav, om födseln och sånt. Jag förklarade förlossningsvecka, vikt och vattenskalle. Han hade visst jobbat på neonatalen. Han tyckte lilla Gustav jättefin kille och mamman kan ju inte annat än hålla med. Han kollade öronen. Så mycket vax kunde han inte hitta men en dubbelsidig öroninflammation. Så jag är inte bara mamma, jag är sjuksköterska oxå..... och tydligen läkare med eftersom jag redan i natt diagnostiserade öroninflammation......... Eftersom Gustav tyckte vid jul att amimox var godis fick han det igen eftersom kåvepenin smakar päcka.


Tira blev jättelycklig när vi hämtade henne men en trött liten tjej som varit sövd. Hon är nu förpassade till tvättstugan eftersom hon kan blöda från nosen i något dygn. Alla är hemma igen i alla fall men nu får det faktiskt räcka med vab (och vah) och sjukor!! Nu är det vår för nu är vårbruket igång. Alla baciller kan ni se det?!??!?!

Ovido - Quiz & Flashcards