Alla inlägg den 5 april 2014

Av Cillan - 5 april 2014 21:30

Hipp hipp hurra för Alle idag på 30-årsdagen!!


Eld i braskaminen, stearinljus på bordet, frukost och paketöppning! Kan det bli bättre? 

I paketet var det en biljett till dagens Öl- och Whiskeymässa på Wapnö gård som Alle fått utav mig och Gustav. 


Kl 12 började det så vi tog det ganska lugnt på morgonen. På vägen till Wapnö fick Alle ett paket till, en biljett till en bokad provning av whiskey på mässan. En sittning där en person berättar om de olika whisekysotterna som provas. När vi kom till Wapnö gick vi in i slottet och fikade rabarberpaj. Gustav åt nästan en hel rabarberpajsbit själv. När vi fikat var det nästan direkt dags för Alle att gå till whiskeyprovningen. Gustav och jag styrde kosan mot mjölkningskarusellen. Man får gå upp för några trappor för att kunna titta in men väl där har man fri sikt över hela mjölkningskarusellen som är en helt enastående procedur som korna sköter nästan helt själva. Mycket intressant att titta på. Gustav blev väldigt snopen när jag lyfte upp honom men jag tror inte att han där riktigt förstod att det var djur vi tittade på eftersom de mest står stilla i karusellen. Men spännande var det att titta på.



 




När vi hade tittat en stund gick vi ner igen och fortsatte till nästa tittfönster. Där går korna lösa i ett stort stall. När jag lydte upp Gustav här blev han först lite förvånad men jag tecknade ko och berättade för honom att det är kor och att de säger Mu. Här tror jag han mer förstod att det var djur och tittade nyfiket på dem efter att första lilla överrumplingen lagt sig. Jag upprepade tecknet, ordet ko och mu flera gånger. Inte så konstigt att han först blev lite överrumplad när det bara sådär en 2-3 meter längre fram står ett par kor och glor rakt på honom när jag lyfter upp honom ovanför kanten. De är ju inte direkt små och just ett kohuvud och koögonen är ju rätt stora.



 





 




 




När vi hade tittat där en stund gick vi vidare till BB-avdelningen där korna var mer i höjd med oss. Här hade jag kunnat stå länge. En ko höll på att kalva, när vi kom dit var två klövar ute.



 

På BB-avdelningen och kalvavdelningen kunde Gustav titta själv



Precis bredvid finns kalvavdelningen och här tyckte Gustav det var riktigt roligt. Kalvarna skuttade och sprang rakt mot oss, fast inte någonstans kommer de ända fram till tittfönstret seom bara är ett nät. Jag upprepade många gånger tecknet, ordet ko och Mu. Gustav kan tecknet ko och tecknar det själv när vi tittar på filmsnuttar med kor eller Mamma mu så jag vet att han känner igen det tecknet. Kalvarna Muade mycket så här kunde han koppla ihop mitt Mu med att de oxå sa Mu. Vi gick lite fram och tillbaka mellan BB-avdelningen och kalvarna men Gustav tyckte till sist att det blev lite tråkigt så jag såg aldrig slutet på kalvningen.



 


Kalvarna



 



När vi gick förbi första tittfönstret igen ville Gustav titta där en gång till så jag lyfte upp honom, tecknar och säger ko och Mu. Hör då Gustav säga Muuu!! Fortsätter prata om att vi tittar på kor, tecknar och säger Mu, Gustav svarar då flera gånger med Muuu.


Vi gick sen och tittade på lastbilar. De kom en lastbil där chauffören fälde ner luckan bak, hoppade upp på luckan och gick in i lastbilen, hoppade sen ut och fällde upp luckan. Låter som väldigt ointressant men Gustav stod som en staty och följde varenda grej han gjorde och tyckte det var superspännande. Vi gick sen till en traktor och kollade på den, Gustav tyckte nog den var lite stor när vi kom fram till den för han vågade inte gå ända fram men vågar mamma peta på de stora däcken vågar nog jag oxå tänkte Gustav och gick fram efter mig.


 



Gustav var nog i sjunde himlen idag. Att bara få traska omkring, plocka lite med stenar, titta på kor, se på lastbilar och traktorer och sitta lite på gräset låter inte avancerat men oj så mycket häftiga intryck för en 1,5-åring som upptäcker världen för fullt. 



Det gråa långsmala till vänster om Gustav är en damm med fontän,

där går att bada va mamma?? 







 

Wapnö slott. På andra våningen är pappa och provar whiskey.



 

Nu är jag trött 



Japp här började Gustav bli en anings trött vilket jag inte alls är förvånad över. Gustav somnade i bilen på väg till Wapnö vilket inte var alls min plan. Planen var att han skulle knata omkring en liten stund och sen sova i vagnen eller sjalen men istället knatade han omkring hela den typ 1,5 timmen provningen tog. Vi gick till bilen och hämtade banan men Gustav ville inte äta den fast han blivit jätteglad när jag tecknade och sa att vi skulle hämta banan. Men så kom en lastbil precis påpassligt och skulle lasta av grejer precis bredvid oss och då gick det bra att äta bananen. Precis lagom kom Alle från whiskeyprovningen. Vi gick då till ladan för att se på själva mässan. Eftersom jag körde och ja jo hade Gustav att tänka på smakade jag lite ale från Alles glas, fudge, choklad och en gnutta sprit från Runar som inte alls smakade sprit som jag är van vid. Lite mer ale hade smakat fint om jag inte skulle kört för numera får man ju dricka 1-2 glas vin/öl även om man ammar men ville inte lukta öl ifall polisen skulle vara i näheten, blir så mycket extra merarbete. Det var rätt trångt men väldigt trevligt.



 

Grattis älskling på 30-årsdagen!!



Blev kanske lite stressigt mot slutet när vi gick på mässan men Gustav började bli hungrig och lite less på stället så  vi fick dra oss mot stan. Gick inte att vara ute för honom och mig heller eftersom det började regna men vilken tur vi hade att det inte började tidigare, då hade jag och Gustav fått åka någon annanstans så länge. Var ju bara så himla finurligt bra att mässan låg på just Wapnö gård eftersom jag och Gustav kunde roa oss med att titta på djuren samtidigt som Alle var på mässan. 


Vi styrde kosan in mot Halmstad och hittade en sportbar som sände Färjestadmatchen där vi åt middag. Gustav och Alle åt hamburgare och jag fish n chips. Jag har aldrig sett Gustav äta så mycket, en juniortallrik som han åt 3/4 av.



 




Gustav slocknade nästan med detsamma när vi kom och jag passade sen på att elda i kaminen till fikat.



Av Cillan - 5 april 2014 00:00

Gustav och jag har packat hela dagen.... och tvättat oxå. Fick lära mig trycka in barnlåset på tvättmaskinen efter att ha startat om den 3 gånger..... Så numera är vår tvättmaskin barnlåst både när den är på och av, synd bara att inte diskmaskinen har barnlås....



Alle kom hem strax efter 14. Att sluta tidigare var det enda han hade fått veta om helgen. Vi packade bilen och åkte iväg. Nästa gång vi stannade var utanför en stuga en liten bit utanför Simlångsdalen. Mitt ute bland åkrar och skog en bit ut på en grusväg. Vi tycker det är tyst och lugnt i Torp jämfört med Landskrona och Göteborg men när vi öppnade bildörren möttes vi ett lugn och tystnad som var helt underbar!



 


Stugan framifrån från gårdsplanen




 




 

Ingången med fina detaljer





 

Gustav på upptäcksfärd





 

Små bodar på gården




 




 

Att ta med leksaker till en 1,5-åring är helt onödigt. Han öppnade
en skåpslucka i köket och fann en kanna och istärningslåda. Kannan
blev perfekt att lägga saker i och istärningslådan perfekt som visp.



 

Tira hittade mycket gott att nosa på (misstänker råddjur och vildsvinsdoft)



 

På somrarna går det skotska belted galloway-kor på andra sidan stenmuren


 

Gång upp från vägen



 

Årets första grillning





 


Fina lilla Tira njuter i naturen





 

Mer fina detaljer



 




 

Vitsippor i bersån




  

Gustav kollar in gården







 

Mot nya upptäckter



 





 

Alle



Härlig utsikt från köksfönstret

 




 





 

Min fina lilla familj





 

Å så hittade Gustav lite memory som fick agera mat så vispen

(läs istärningslådan) fick något att vispa 




Efter middagen gick på en liten promenad i kvällssolen


Den lilla gården sett från vägen

 






  

Gångstigen upp


Efter promenaden var det dags att natta Gustav och elda i kaminen.

Det finns inget mer rofyllt än att somna till ljudet av eldens sprakande i braskaminen och min älsklingar sussande bredvid i sängen.

Skapa flashcards