Alla inlägg den 5 februari 2015

Av Cillan - 5 februari 2015 23:32

Då har Gustav varit utan blöja i 2 dagar och idag har vi till och med varit iväg en stund. Måste vara skönt och luftigare med bara kalsonger.


Vi har varit och badat hela familjen idag, ja inte Tira då förstås men hon skulle säkert inte banga att hoppa i. Mysigt och roligt. Jag fick lite simmat oxå. Har bara så jädra ont i armen efter twinrix-vaccinet igår. Något jag inte hade efter de två förra vaccinen å ändå stack hon så bra. Ja ja det går väl över. Värre är det med höften som säkert aldrig blir bättre. Måste ta tag i det men är massa annat nu som måste fixas som bvc, logoped, husvärden ska komma och titta på vårt blåshus....... å efter det får jag säkert kontakta hyresgästföreningen för att få sänkt hyra å bla bla bla.



Vad är det egentligen med vuxna som inte kan säga hej till ett barn som upprepade gånger ropar "Hej Hej" lite här och var?? Varför är det så farligt att svara med ett hej tillbaka?? Barnet förstår ju inte att man kanske inte hälsar på allt och alla men vad sjutton, det är ett barn och barnet vill bara säga hej.

Av Cillan - 5 februari 2015 13:55

Att det ska vara så svårt att förstå att 5-minutersmetoden är skadlig för barnet. Är bara att titta på sig själv. Vill du ligga i ett mörkt rum ensam och övergiven utav den/de du trodde var tryggheten och gråta dig till sömns? Låter det sunt att lämna sitt barn gråtande? Om du fortfarande tvekar efter de frågorna kan du fortsätta med att läsa anknytningsteorin http://www.psykologiguiden.se/www/pages/?ID=334&barns_anknytning och är du fortfarande tveksam till varför du inte ska använda denna grymma barnmisshandlande metod till att få barnet att sova kan du läsa om Pappa Åberg http://www.barnakuten.nu/barns-utveckling/pappa-aberg-och-femminutersmetoden/ och som att inte det skulle räcka hoppas jag att den här kan få dig att förstå vad du utsätter ditt barn för https://www.psychologytoday.com/blog/moral-landscapes/201112/dangers-crying-it-out.



Den här dikten säger allt (http://modernbebis.blogspot.se/2014/01/femminutersmetoden.html?m=1)

Det är kväll -
jag känner det.
Allt är som det ska.
 
Mjuka händer
håller mig
ljummet vatten
omsluter mig.
Pappas leende
däruppe.
Allt är som det ska.
 
Jag torkas, kläs på.
Mamma håller mig ömt,
Lägger mig vid sitt bröst,
Mina läppar möter
hennes mjuka hud
varm söt mjölk
fyller min mun, min mage.
Allt är som det ska.
 
Ammandet gör mig dåsig
jag glider in i sömn
 
Då händer något.
Ett salt finger i min mungipa
Skiljer mig från bröstet
Jag gapar över luft
Lyfts och sänks ner
På platt, dött tyg.
 
Jag är ren.
Jag är mätt.
Jag är klarvaken.
Jag är ensam.
 
Allt är tyst.
Allt är mörkt
Allt är fel, fel, fel.
 
Så jag ropar på dem:
Jag är i fara!
Rädda mig!
 
Inget händer.
Som spöken kretsar
oron runt mig.
Slukar mig hel.
 
Allt jag kan göra
Är att om och om igen
ropa
så högt jag kan:
JAG ÄR I LIVSFARA!
RÄDDA MIG!
JAG DÖR!
Om och om igen
för att inte dö.
 
Korta stunder hör jag mammas röst
Långt långt borta,
Diffust genom mina egna rop.
Räddning på väg.
Jag ropar på henne.
Rösten tystnar.
En dörr slås igen.
 
Jag ropar och ropar
i förtvivlan
och dödsskugga.
Ropen bor i mina gener
har räddat mina
förfäder och förmödrar
De tysta fick aldrig egna barn.
 
Skräcken regerar.
Halsen, magen, huvudet, allt värker.
Ibland hör jag mamma
långt där borta
sen försvinner hon igen.
 
Till slut övermannas jag
av skräcken
Överlämnar mig åt ödet
Bereder mig på döden
 
Ja, jag ska dö.
Jag vet det nu.
Det är natt,
en farlig tid.
Ingen kommer.
 
Mamma och pappa är redan döda.
Jag är övergiven
Prisgiven
Orörlig i fiendeland.
 
Min enda, smala chans:
Att vara tyst
Låtsas redan vara död
 
 
Efter evigheters evighet:
Det är morgon.
Jag lyfts upp
av mamma
läggs till hennes bröst.
Jag överlevde.
 
Sen är allt som det ska.
 
Till nästa kväll.

© Marit Olanders 2013



Och det här brevet klarar jag knappt att läsa http://xn--detknsligabarnet-ynb.se/2013/det-kom-ett-brev-om-somnmetoder/

Skapa flashcards