Direktlänk till inlägg 16 juni 2011

Tripp till Helsingör

Av Cillan - 16 juni 2011 23:15

Idag tog vi bussen till Helsingborg. Wow buss 220!! Har inte åkt den sedan 30 dec 2009 och den är saknad. Givetvis var jag ju tvungen att återkalla minnen från den gamla goda tiden med bussåkande så jag tog mig en liten tupplur på bussen, som alltid. Det är ju rena himmelriket att åka buss jämfört med tåg!


När vi kom till Helsingborg hoppade vi på Scandlinesbåten Tycho Brahe till Helsingör.



Vy mot Danmark



Vy mot Helsingborg


Alle på båten



Vy över havet


Vi skulle shoppa lite öl och vin till midsommar. I första butiken fick vi smaka champange, samma champange som vi hade på bröllopsdagen i liten flaska som vi delade på rummet fast idag hittade vi en stor flaska. En sådan köpte naturligtvis, vi har ju snart vår första bröllopsdag. Vi gick lite bland småbutikerna och kollade och bara strosade omkring. Det blev oxå dags att äta och på ett litet torg med massa uteserveringar valde vi en restaurang.



I väntan på maten




Vi tog kött med pommes och bearnaisesås.



När vi hade ätit strosade vi tillbaka mot färjan igen. På vägen tillbaka köpte vi wienerbröd som vi smaskade på på båten tillsammans med öl.


Vi åkte buss 220 hem igen och vad tror ni jag gjorde? Jo, tog mig en liten tupplur igen. Dumt nog pratade bussen vid varje hållplats men jag kan ju varenda sväng på den sträckan så jag vaknade lagom vid Hilleshög fabriken, hållplatsen innan vår. Hade bussen sagt hållplatserna hade jag vaknat vid Brohusen, två hållplatser innan vår. Alltid samma sak, aldrig sovit förbi hållplatsen på alla år jag pendlat med buss (sedan jag var 13 år och pendlade med buss mellan Madesjö och Gislatorp). Bara en gång har jag missat hållplatsen och det var sommaren 2009 och jag vaknade precis när dörrarna gick igen vid vår hållplats och jag fick hoppa av vid nästa, attans. Tåg däremot är helt omöjligt att sova på, det går inte att känna på samma sätt när den svänger och hållplatserna är glesare.


Väl hemma satte vi igång med projekt Skalmans pump som tog flera timmar men nu är pumpen igång igen och nu ska vattnet minsann hålla sig rent annars........


När vi som bäst höll på med Skalmans pump började lukta rök och jag såg en rökpelare komma strax nedanför oss. Tänkte först att det var någon som grillade men det luktade inte riktigt grillrök så jag gick ut på balkongen och tittade. Då brinner det i buskaget precis utanför huset. Vad är det som är så roligt med att tända eld på buskaget utanför ett bostadshus?? Tydligen såg 5 ungdomar komiken i det för enligt några barn som hade varit i närheten var det ungdomar som att tänt eld på något och sedan sprungit iväg. Brandkåren ringdes hit men undertiden de stannade vid en annan brand 100 m härifrån (på idrottsplatsen) släcktes det mesta med spann och vatten. Båda bränderna troligtvis anlagda av samma ungdomar. Tyckte det var konstigt när vi hörde sirenerna från brandbilen men det kom aldrig någon bil, efter en stund kom de körande från idrottsplatsen och de berättade då att de hade fått släcka en brand till. Brandmännen sprutade för säkerhets skull lite vatten runt om och kollade av med värmekamera så att det inte pyrde längre in i buskarna, känns ju ändå skönt att veta att de kollat läget även om det var släckt. Det farliga med branden i buskarna var att det är träd längs med vägen som släpper ner frömjöl som ser ut som bomull som är snustorrt och troligtvis var det frömjölen som bidrog till den snabba rökutvecklingen. Hade varit lite farligt om det hade blåst till och frömjölen blåst i väg. Himla irriterande med flygande bomull som tas in överallt btw (Landskrona kommun ta ner träden längs med Karlslundsvägen, tack). Helt onödigt att tända eld bara så där när man går förbi, det kunde ju blivit mycket värre. Finns det inget roligare att göra på sommarlovet här i Landskrona än att de måste bränna ner halva stan som nöje??? Senare på kvällen var det en ny brand i en park fast den var på andra sidan stan, har ingen aning om hur den har kommit till men troligtvis ungdomar det oxå. Brukar ju vara soprummen i Norrestad som brinner men nu har de visst spridit ut sig lite mer...... Är Landskrona en så tråkig stad??


På kvällen gjorde vi varma mackor och tittade på Kalle och chokladfabriken. En lustig familj men ändå ganska rolig.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cillan - 17 januari 2016 01:03

Jag har bestämt mig för att byta blogg då den här är lite svår att uppdatera från mobilen. Det är både bra och dåligt att byta blogg. De senaste fem åren i mitt liv finns i den här bloggen vilket inte går att följa på samma sätt vid ett byte men jag ...

Av Cillan - 27 december 2015 23:00

Idag har mormor och morfar åkt hem igen, efter en hel vecka hos som inte känts som det då jag jobbat eller sovit det mesta. Gustav har i alla fall fått en massa bus och lek.  ...

Av Cillan - 26 december 2015 17:00

Jag, Alle och mamma åkte bussen till Väla för att shoppa på julrean. Vi har ju sådant lyx nu att vi kan ta bussen hela vägen bort till Väla. Det var ju inte bara vi som tänkt den tanken. Han väl halva Väla utan att för den sakens skull inte ens kolla...

Av Cillan - 25 december 2015 19:15

Efter två julnätterjobb är jag nu lite ledig. Äntligen! Även om jag gjorde det lite juligt på jobbet med tomteluva.  ...

Av Cillan - 24 december 2015 20:07


Tomten kom till oss i år också

Ovido - Quiz & Flashcards