Alla inlägg under oktober 2014

Av Cillan - 24 oktober 2014 20:13

Att mail kan sätta sån fart på sjukvården!?!

Mailade neonatalssk i veckan och idag ringde hon för att höra hur Gustav mår och för att boka tid för besök. I slutet av november blev det tillsammans med ajukgymnast och dietist. Dietisten behövde jag dock inte vänta länge på för hon ringde redan i eftermiddag. Eftersom vi ändå var i Lund bestämde vi att jag skulle åka förbi henne och hämta upp en kasse med näringsdrycker. Det var näringsdrycker, mer calogen, smoothies och yoghurtar. Eftersom Gustav äter mycket, får calogen och olja utan att gå upp nämnvärt tyckte hon att vi kunde prova med mer näring än bara fett. Så vi fick olika prover å så ska jag ringa i nästa vecka för att säga vad han tycker om å så får vi recept på det för att utvärdera vid besöket på neomottagningen. Hon tyckte det var dumt att vänta ända till nov innan han får prova dem.

Wow vilken trevlig dietist!

Av Cillan - 17 oktober 2014 22:00

Har väl haft en ganska bra dag idag bortsett från att jag började med att möblera om lilltån i Tiras biabädd när vi skulle gå upp och Gustav sprang ut i köket för att riva ner en nyöppnad brödpåse från bänken. Jag hörde hur han praslade med den vilket brukar resultera i att alla skivorna ligger på golvet. Halvhoppandes ut i köket med en knäckt lilltå ser jag redan alla limpskivorna liggandes på golvet med en överlycklig Gustav och en Tira som knappt förstår hur det kan ligga så mycket mumsiga mackor på golvet. Med rätt ont i foten börjar jag plocka upp alla brödskivorna medans Gustav försöker mumsa på alla för att hitta den som är godast och en Tira som fortfarande står förundrad över hela cikusen. Fast egentligen började hela dagen tidigare då min mobil ringde på morgonen innan jag hade vaknat. Det var Alle men ingen svarade i andra änden men jag hörde Alle prata med sina jobbakompisar. Eftersom jag sa hallå några gånger började Tira tro lite yrvaket att det var någon här som jag sa hallå till och började skälla så jag fick springa upp och ut med henne i köket för att inte väcka Gustav. Samtidgt försöker jag få mobilen att fatta att den ska avsluta samtalet men eftersom min mobil är knäpp var den lika svart som natten trots att jag tryckte på alla knappar men samtalet pågick utan Alles vetskap. Så samtidigt som jag försökte få tyst på Tira försökte jag få av skalet och locket på mobilen för att få ut batteriet som satt som berget. Till sist lyckades jag. Skittrött av förskylningen som jag till råga på allt fått som blivit sämre under natten tassade jag tillbaka till sängen för att krypa ner bredvid en sovande Gustav. När jag sen sovit en stund vaknade Gustav och efter lite mys tyckte han det var dags att riva ut brödskivorna.


När vi sen åt frukost satte jag osthyveln i pekfingret oxå.


Inte mycket blev det gjort här idag eftersom foten har bultat våldsamt och näsan runnit. Gustav och jag har lekt med tågbanan och byggt tunnel till tåget med mega blocksen. Regnigt som det är fick Gustav titta på den lilla röda traktorn en stund medans jag vilade foten och näsan en stund. Efter promenad med Tira som inte blev så väldans lång, egentligen väldans kort, gjorde jag play-doh-lera som vi pysslade med på eftermiddagen. 


 


Jag gjorde lite snabbt en katt (vi har inga lerleksaker att greja med så mamman fick ju vara lite kreativ för att det skulle bli kul). Den var rolig att leka med tyckte Gustav som snabbt möblerade om katten lite och som sedan blev en bil fick mamman idén att göra en bil som kanske mest såg ut som en flodhäst med gröna mögelfläckar. Gustav såg direkt att det var en bil och började köra omkring med den på bordet brummandes. Min kreativa sida är som sagt var kanske inte den bästa men det bjuder jag på, huvudsaken är att Gustav har kul och det hade han. Nåt måste man ju hitta på när det regnar hela dagen.



Dessutom i veckan höll jag på att köra på en grävling på väg till jobbet. Jag hade precis sett två ögon på höger sida på åkern som jag höll koll på, när jag såg att de inte var på väg mot vägen släppte jag uppmärksamheten på dem och då spatserade grävlingen ut på vägen. Han lufsade bara rakt ut och snorvlade med trynet. Stor å ful å äcklig var den. Det är visserligen alla grävlingen så länge de inte sitter i fällan. Fick tvärnita som attan men såg hela tiden hela djuret så han försvann aldrig under bilen, då hade nog lilla aygon med mig i flugit ner i diket eller ut på åkern. Var tog vägen vägen lixom..... Fortsatte till Lund men såg nog 40 grävlingar till som knatade över vägen, trodde jag i alla fall...... Det läskiga oxå med vägen jag kör till Lund är att det är väldigt många katter ute den tiden på kvällen, jag tycker de kan hålla sig borta från vägen för jag vill inte köra på en katt men känns som att procenten att göra det ökar för varje kväll jag kör. Å i måndags kväll regnade det så mycket att jag knappt kunde köra 70 km/h å inne i Lund var det så djupa sjöar på vägen att de jag missade att köra runt tvättade underredet på bilen.

Av Cillan - 12 oktober 2014 19:30

I helgen har vi höstfixat trädgården. Det står två ekar utanfö vår trädgård som tappar sina löv innanför vårt staket. Blev två stora sopsäckar men det kommer bli mer. Jag var ju bara tvungen att plocka fram lite barnasinne och hoppa lite i lövhögen när jag och Gustav krattat ihop lövhögen, för självklart skulle han hjälpa till med sin lilla räfsa. Gustav tyckte det var jättekul när ja hoppade omkring i löven. Tog sen hans hand, gick en bit bort, sprang mot lövhögen med honom i handen och så hoppade vi tillsammans. Åååå vad han skrattade.


 


Undertiden gjorde Alle i ordning garaget för att sätta in bord, stolar och hammocken. Det blev väldigt tomt ute i trädgården.


Skapa flashcards