Alla inlägg under september 2013

Av Cillan - 30 september 2013 16:05

Jag gjorde degen när vi hade ätit lunch och hoppades på att Gustav skulle somna undertiden de jäste vilket han oxå gjorde. Innan vi ens kom till parken vilket tar typ 5 min. Han har fått låna mitt fårskinn (varför jag inte fattade det förra vintern när han var en frusen premtur... trögomamma) i vagnen å det tycker han är supermysigt!!

Bakade ut alla längderna undertiden han sov. Han vaknade lagom när första plåten var färdig i ugnen. Å då var det ju lagom tid för mellis.



De blev inte så fina den här gången men goda!

Av Cillan - 29 september 2013 20:47

Vi åt nybakat bröd till frukost. Fattar inte varför jag inte fattat det här med kalljäst bröd förut. Är ju perfekt att göra degen på kvällen och sedan bara stoppa in brödet i ugnen på morgonen. Måste hitta fler recept på det.


Vi åkte sedan till Helsingborg för att gå på klädutförsälning i hopp om att hitta overall till Gustav med lite vettig vind- och vattenskydd. Dock var det bara ett fåtal overaller i gigantiska storlekar för Gustav samt lite kläder som egentligen är jättefina men som inte alls är nödvändiga just nu. Folk är som gamar med så fort det är utförsäljning eller barnloppis (jo heter ju så fast man inte säljer barn där). Det rycks och slits i kläderna innan man hinner blinka för man ska få det bästa.


Innan vi åkte hem handlade vi på Maxi i Råå och Gustav satt i sisten i kundvagnen (för mitt barn ska då aldrig få sitta där maten ska vara) och spejade på allt och alla. Hemma blev det lunch och sen sova i vagnen ute. Undertiden planterade jag lite höstblommor och städade undan lite trädgårdsgrejer. Alle och jag staplade in sommarmöblerna i garaget. För visst är det sånt som ska stå i garage?? Stackars bilen får stå ute och frysa hela vintern. Det blev väldigt tomt ute i trädgården när allt försvann. Gustav vaknade mitt i allt ihop men satt förvårnansvärt nöjd i vagnen och tittade på vilket aldrig hänt förr. Är jag vaken så är jag vaken.......

Av Cillan - 28 september 2013 13:50

Av Cillan - 26 september 2013 19:56

Idag har vi varit på ännu ett babysimtillfälle! Jippi!

Gustav lyckades somna när vi körde in i Lund men fick en slummer på 10 min vilket tydligen räckte en stund. När simläraren Lina skulle visa de olika träningsstationerna efter att vi hade sjungit hej-sången och Lilla/stora simbarn ville Gustav simma till Lina hela tiden så hon sa "Kom Gustav så får du visa hur man ska göra". Så tog hon Gustav och visade stationen med honom. Barnet skulle sitta på plattformen med vatten till magen, mellan barnet och föräldern var det en stor uppblåsbar korv som man skulle rulla barnet över och ner i vattnet. Tanken är att de ska lära sig att göra det själv och sedan dyka ner i vattnet. Eftersom man aldrig ska tvinga fram ett dyk och inget utav barnen kunde denna övningen själva fick vi rulla barnen och fånga dem precis innan ansiktet kom ner i vattnet. Gustav tyckte den var jätterolig.



Jag tänker inte äta eller ge Gustav minifrutti mer (å säkert inte risifrutti heller). De innehåller naturliga aromer (bla vanilj) å vem sjutton vill äta bäverrumpa???????? Varför i hela friden kan man inte använda vanilj som naturlig arom om det nu är vanilj som ska vara smaken?? Näe då tar man en bäverrumpa å kör omkring i minifruttin så det blir vaniljsmak. Jag fattar inte varför man då ska ha något annat som ger smaken, t ex sekret från bäverrumpan. Det är ju fruktansvärt vidrigt!! Å vem sjutton kom på att en bäverrumpa smakar vanilj???? Jag tror jag ska börja rata allt med naturliga aromer för det kan ju potentiellt sett vara en bäverrumpa. Uärk!!! Även om det nu visade sig att det faktiskt är oftare vaniljaromen kommer fram tallar än bävrar så finns det ändå en potentiell risk att äta bäverröv! Fy farao var äckligt!!

Av Cillan - 25 september 2013 20:00

Vi har faktiskt näst intill vindstilla idag!! Kan man ha det i Skåne????

Tänkte ju inte korkade jag på så jag stoppade Gistav i vagnen, nöto, när sovpromenaden infann sig på eftermiddagen. Jag som velat ha vindstilla i mååånga veckor så jag kunde ta sjalpromenad längs med tåget (ja inte hoppa då utan gå på stigen bredvid, å dessutom får jag nog leta efter tåg på den banan (Eslöv-Torp)). Så fattar jag inte ens att det är vindstilla förrän jag gått en bit å dessutom sken solen riktigt skönt trots ynka 10 grader i skuggan. Fick bli en Trä-runda på nästan 5 km istället.

Av Cillan - 24 september 2013 21:31

Idag har vi haft besök av Anna, Gunnar, Sarah och Gabriel. Blev bus och lek men Gustav satt mest i mitten och tyckte nog det var lite konstigt att några var här och lekte med hans leksaker. Han är ju lite mindre med så lite svårt att leka ihop. Jag bjöd på nybakat bröd och sockerkaka. Var en mycket trevlig förmiddag i goda vänners sällskap!! Trötta blev barnen i alla fall. Gustav somnade strax efter vi hade lämnat gänget vid tåget. Vi gick sedan Vallarna hem så nästan en timmers promenad blev det ändå.

Av Cillan - 23 september 2013 20:00

På kvällspromenaden gick vi förbi lekplatsen för att gunga och åka rutchkana



 



 



 



 

Av Cillan - 18 september 2013 11:56

Skulle filma Gustav när han ger Tira riskaka men blev något helt annat......



Blev rätt dåligt filmat eftersom jag inte alls var beredd på vad han skulle göra.

Skapa flashcards