Alla inlägg under december 2011

Av Cillan - 31 december 2011 17:30

I år ska jag fira nyår på jobbet. Blir lite annorlunda. Alle ska fira det med att sova då han jobbar dagen efter. Han och Tira får titta på film tillsammans så att Tira blir lite distraherad av smällarna vilket inte brukar vara några problem.


Av Cillan - 29 december 2011 18:30

En konstig och annorlunda dag på flera sätt.


Vi har även hunnit med att gå stadspromenad med Tira i Malmö och shoppat i Lund och Lödde. Kul att för en gångs skull vara lediga tillsammans, jag och Alle.

Av Cillan - 25 december 2011 23:45

Idag har vi varit på fika hos Alles farmor och farfar. Alles faster Charlotte var där oxå med sin son Melvin. Det blev fika och en stunds allmänt snack.


På eftermiddagen tog vi med mamma och pappa till Alles morbror Rolf ute i Agebo för att äta, fika och umgås en stund.


Blir mycket sånt, åka runt, till olika när vi är i Nybro. Det är ju kul att träffa så många som möjligt men samtidigt är det ett pill att få ihop allt på så kort tid som det oftast är när vi är i Nybro. Det är väl i och för sig lite själv göra själv ha när man flyttar så långt bort......


Så var det dags att åka hem igen. Tiden går fort när man har roligt och trevligt!


Bilder från julhelgen finns att se på www.cenix.se/album.

Av Cillan - 24 december 2011 23:00

Vi började dagen med ja jo givetvis frukost men efter det åkte vi till Kalmar för att överraska faster Lisbeth med lite julfika då hon var ensam hemma och skulle jobba kväll. Vi tyckte därför att hon behövde en liten julhälsning. Hon blev väldigt överraskad. Det var bara en snabbvisit eftersom hon skulle till jobbet så efter fikat åkte vi hem igen.


Lagom till att hinna tända lyktor, förbereda maten och päsa i soffan innan Kalles jul började. Efter Kalles jul var det dags att fixa färdigt julmaten och käka den. Gott gott med hemmagjorda julkroppkakor, köttbullar, skinka och Jansson (och Jansson utan det där konstiga illaluktande djuret i). Tira fick oxå lite julmat tillsammans med hundmaten, hon måste ju oxå få fira lite jul  . Julsnapsen bestod i år av snaps från Ven, en specialedition för julen. Den smakade väl sådär egentligen men vilken snaps är egentligen god?


På kvällen plockade Alle fram en liten överraskning till honom och pappa som var inköpt på Jul på Liseberg. Två cigarrer. De fick vara på altanen och röka dem och fy bubblan vad det luktade. Jag kunde inte vara kvar ute.


Julklappsöppningen var spännande i år. Jag fick massa pyttesmå klappar och var lite fundersam över vad det kunde vara. Det var olika valörer av pengar. Hade önskat mig pengar för att kunna köpa en klippmaskin så att jag förhoppningsvis lättare och snabbare kan klippa Tira. Det som jag blev allra mest rörd över var ena presenten från Alle, jag ska bli månadsgivare för Friends (en organisation som arbetar för att bekämpa mobbing). Alle fick en Färjestads-tröja utav mamma, pappa och mig. Egentligen var det Tira som fick sin julklapp först, det blir lättast så. Hon var helt nöjd över det och öppnade den med buller och bong. Papper över hela golvet men en lycklig hund som till slut för ut ett härligt köttigt märgben. Så där var hennes lycka gjord. Hon fick några fler presenter utav mamma och pappa som hon öppnade lite senare. Alla verkade nöjda och glada över sina klappar. Det är i alla fall jag  .

Av Cillan - 23 december 2011 23:00

Ja i Skåne kallas då den här dagen för Lillejulafton. Det pratas nog mer om Lillejulafton än om själva julafton i Skåne. Jag är mer van vid att kalla den här dagen för den 23:e eller bara som i år, fredag.


Vi har i alla fall handlat lite mer julmat idag, pyntat julgranen och badat Tira. På eftermiddagen åkte jag och Alle till Mats och Inga-Lill för att käka lite middag och öppna julklappar. En trevlig eftermiddag!


Hos mamma och pappa myste vi mest framför brasan.

Av Cillan - 22 december 2011 22:45

Idag när jag hade sovit korta tiden packade vi bilen och begav oss mot Småland och Nybro. Ganska lugnt på vägarna faktiskt för att vara så nära jul men de flesta åker kanske i morgon. När vi kom fram till mamma och pappa väntade en liten överraskning - min kusin Erika var där. Väldigt kul att träffa henne, var länge sedan. Vi fikade lite och hade allmän myskväll med kaminen tänd.

Av Cillan - 14 december 2011 01:21

Har precis fixat färdigt med julkorten.... nästan i alla fall. Sitter nu vid datorn, lyssnar på julmusik med Arvingarna, dricker julmust och tittar på blixtrarna från himlen. Det är något som inte stämmer med den meningen. Förstår inte vad det kan vara. Är det att jag sitter vid datorn? Eller möjligtvis att jag dricker julmust istället för coca cola? Kan inte få ihop som är fel men det känns fel. Julmust är väl inte fel i december typ 1,5 vecka innan jul? Julmusik är väl inte heller fel då eller? **Tänker**  *Tänker lite till* Aha det är ju kombinationen julmusik, julmust och ÅSKA som inte går ihop... i december. Å det är faktiskt sant. Det åskar. Undrade först vad det var som blinkade i glasögonen men tänkte att det antingen var blinket från trådlösa nätverksadapten eller blåsten som fick gatubelysningen att se ut som blinkningar men nixpix. Tittade ut en stund och fick då se en stor blixt ljusa upp himlen rejält. Uff inte åska mitt i vintern! Eller är det höst? Var sjutton tog den fina, ljus snön vägen?? Och solen? Den fina vintersolen! Excistera den i Skåne på vintern?

Av Cillan - 8 december 2011 17:00

Doktorn ringde 16.30 Jag förklarade att jag ville ha en återbesökstid för att få svar på MRn och då undrade han varför hans sekreterare inte kunde bokat det till mig men när jag förklarade att han hade tre tider kvar det här året och att jag jobbade alla tre sa han att han ändå hade MR-bilderna framför sig och att de inte visar något. SUCK och DUBBELSUCK!! Varför är det alltid så här med mig att jag har massa symtom (luftrören visar ju inte heller något på testerna men ändå har jag problem med dem och så nu höften)??? Jaha sa jag lite trevande. Är det vettigt att en 27-åring då har ont i en höft och knappt kan resa sig ur sängen vissa morgnar??? Näe det förstod han ju att det inte var men han som ortoped kunde inte göra mer. Då blev jag lite sur och sa att min smärta och rörelseförsämringen kvarstår ju plus att jag har ont i sacrum/SI-leden/korsryggen mer och mer och jag håller på att bli deprimerad av det här. Ska jag behöva ha det så här bara för att MR inte visar något? Något måste det ju vara eftersom jag har ont. Det slutade med att han lovade att skriva en remiss till en reumatolog. Inte för att jag vill att det ska vara något men faktum är att jag har svinont en del dagar och vet snart varken ut eller in med min smärta så det kan ju inte bara sluta med att MR inte visar något och sedan that's it lixom.


Var nöjd med remissen eftersom något ändå händer då men ska det behöva vara så här i vården?? Att man ska behöva påminna dem om att man ska ha en tid. Vad hade hänt om jag inte hade ringt sekreteraren? Hade jag aldrig fått någon tid och inte fått veta svaret på MR? Är det meningen att man ska behöva säga ifrån, vara påstridig och bli sur på läkaren för att h*n ska göra något?? Är det inte sjukvården som ska hjälpa patienten i vårdkedjan? Om jag dessutom inte hade varit påstridig hos distriktsläkaren hade jag kanske inte gjort MR än idag, trots att till och med sjukgymnast (en kollega till distriktsläkaren) sa att det gick att göra mer utan fler undersökningar. Bara för att jag krävde MR av distriktsläkaren (jag sa att jag inte skulle gå där ifrån förrän det var gjort) när sjukgymnasten inte kunde göra mer och jag inte stod ut med smärtan sa hon att hon inte kunde skriva MR-remiss utan var tvungen att först skicka remiss till ortopedmottagningen. Ja men gör det då lixom och det illa kvickt men det gjorde ju oxå att jag först fick vänta på tid till ortopedmottagningen och sedan på tid för MR istället för att distriktsläkaren hade skrivit MR-remiss direkt. Jag fick tala om för henne vad hon skulle göra när sjukgymnastiken inte hjälpte men det visste jag ju enbart för att jag jobbar på ortopeden.


Nu blir det i alla fall ny väntan. Ny läkare. Och inte kommer jag att få veta vad det är för fel på min höft innan jul/nyår. Jag kommer att få ha samma jävliga smärta som innan ett tag till innan jag får veta vad det är. Både smärtan och ovissheten är piss!! Suck!!!

Skapa flashcards