Alla inlägg under januari 2013

Av Cillan - 31 januari 2013 08:53

Av Cillan - 31 januari 2013 08:29

Idag är det storm här igen!! Alla gånger jag varit vaken i natt har jag hört brevlådan fara omkring på sin stolpe. Fast det är bara klass 2-varning till skillnad från hösten 2011 då det var klass 3 då var tågen i hela Skåne var inställda, fönsterrutor från sjukhuset blåste iväg, en hel pråm på flera hundra ton blev flyttad flera kilometer å det var rent farligt att ta sig till jobbet (farligt att vara ute). Det var den värsta stormen jag varit med om.

Idag är jag så förkyld att Alle jobbar hemifrån för att hjälpa mig. Lillprinsen sover i alla fall just nu i mitt knä i soffan men helst av allt skulle jag vilja lägga mig, dra en filt över mig å sova. Dock om jag flyttar på mig vaknar Gustav.

Av Cillan - 27 januari 2013 21:49

Igår var vi på Väla i Hbg en sväng. Glömde väl typ hälften av vad vi skulle göra men så kan det bli ibland. Vi var på babyproffsen och fick lite hjälp med babyskyddet. Tycker Gustav sitter lite illa eller att det aldrig bli riktigt bra. Förklarade att vi från början hade typ 15 gästhanddukar på alla håll och kanter för att över huvudtaget kunna åka bil. Han på babyproffsen höll nätt och jämt på att strypa oss. Han fattar nog inte hur liten en bebis kan vara och att man måste ha koll på att huvudet är bra så att de kan andas och att det då gäller att palla upp dem bra. Förklarade hur mycket han vägde och att vi var hemma med hemsjukvård emn behövde åka till neo ibland för läkarkontroll. Oj så liten!! Mmmm faktiskt. Men nu är Gusse så stor se enligt dem skulle vi kunna byta till vanlig bilbarnstol. Men jag tycker ju det är så himla lätt att bara kunna lyfta över babyskyddet till chassit när han somnat i bilen så jag vill ha babyskyddet ett tag till. Hur gör man sen lixom? Då vaknar han ju om han ska över till sittvagnen från bilbarnstolen. Den lille krabaten är rätt lättväckt om man börjar lyfta honom och greja.


Idag vaknade Gusse tidigt. Typiskt! Men då tog Alle honom i selen och gick på promenad tillsammans med Tira. Lite konstigt att sova när det var helt knäpptyst och ensamt i sängen. Hade nog lite svårt att slappna av på grund av det och så hade jag varit vaken en stund och lixom kommit ur det där morgontrötta. Men jag somnade igen och vaknade när de kom innanför dörren. Var iof sig skönt att bara få ligga kvar en stund i sängen.


Under dagen fick Gustav åka sele igen tillsammans med Allepappan fast inomhus och framför TVn när Alle spelade xbox men det vet inte Gustav mycket om för han sov. På eftermiddagen tog vi en promenad i halvstormen. Den här gången med vagnen och en rejält inpackad Gustav. Och ärligt talat, jag hade lätt kunnat byta med honom i den vindpinade blåsten som var på slätterna men Gustav sov vidare och hade inte en tendens till att vilja byta med mig. Vi gick till Vallarna och Tira fick dra vagnen igen i snön. Hon ser så stolt ut! Kul att få göra lite nytta.


Annars tycker jag mest Gustav har antingen ätit eller sovit idag. Undrar om det är tillväxt han håller på med eller vad han har tänkt sig. Får väl se vad vågen visar nästa gång vi ska till BVC.


Den här helgen gick vansinnigt alldeles för fort!! Kan man dra i handbromsen som på På spåret?? Tänk om veckorna kunde gå lika fort som helgerna och helgerna lika sakta som veckorna!! Är ju mycket roligare när Alle är hemma oxå.

Av Cillan - 26 januari 2013 21:36

Idag har Gustav börjat med up&go-blöja. Det är bara så dumt för varje gång vi köper två paket blöjor kommer jag på att han nog borde ha en storlek större så vi har ett oöppnat paket nr 1 och ett öppnat paket nr 2 (taget typ två blöjor). Förra helgen köpte jag två paket nr 3 för han är ju egentligen precis över gränsen i vikt på nr 3 (han väger väl typ 5800 eller nåt nu) men han har haft dem sen innan jul och då vägde han inte 5 kg (Liberos förslag på vikt för nr 3 är 5-8 kg)men nr 2 (Liberos förslag på vikt är 3-6 kg) gav rejäla märken runt låren. Så det känns som vi började nyss med nr 3 (ungefär som vi nyss började med små 62-kläder och slutade med stora 56-kläder men nu börjar 62 bli för litet). Nr 4 är egentligen från 7 kg men vi tycker inte alls att den verkar sitta löst. Har dock inte använt up&go så mycket så vet inte hundra hur de ska sitta.


Ikväll har jag gjort om mjukliften till åkpåse för han hatar ändå att ligga plant. Var på babyproffsen idag och fick lite hjälp med babyskyddet, tycker han satt så illa. Då sa de att vi skulle kunna byta till vanlig bilbarnstol (redan    ). Dock får han ha babyskyddet lite till, det är så praktiskt att sätta den på vagnen när han somnat. Men han börjar bli står min lilla lilla kille. Jag hänger nog inte med.

Av Cillan - 24 januari 2013 16:38

Idag har jag och Gustav varit på öppna förskolan i Landskrona. Vi träffade två från Sjalbarn. När vi kom dit tittade Gustav runt sig med stooora ögon. Efter 15 min var det sångstund, då tyckte Gustav det räckte med intryck så det blev amning. Sen var han lite gnällig vid fikan så när jag skulle shoppa efteråt fick han åka sele, sovandes.

Kul att komma ut lite trots gnällveckor.

Av Cillan - 23 januari 2013 22:49

Idag packade jag in Gustav i vagnen, selen på Tira eccoskorna på mamman/matten. Ut i vinterlandet på 5,2 km promenad. Enda nackdelen är att det bara finns 70-vägar här vilket folk nog läser som 140-väg......

Av Cillan - 22 januari 2013 17:49

Donade med lite tvätt i några minuter, när jag kom tillbaka till vardagsrummet låg inte Gustav kvar på filten:



På väg ut på vagnpromenad som jag skrev om tidigare idag:

Av Cillan - 22 januari 2013 16:11

Tänkte att Gusse kunde sova i vagnen idag och jo efter lite gnäll så somnade han. Vi gick mot vallarna men det var väldans tungt i uppförsbackarna i snön. Fick då idén att Tira faktiskt kunde få ett uppdrag så jag spände fast henne längst fram på vagnen. Oj vad mycket lättare det gick. Glad verkade hunden vara som fick något att göra. Varför jag inte sjalen vet jag inte. Hade ju varit bra mycket enklare.

Skapa flashcards