Alla inlägg under juni 2015

Av Cillan - 21 juni 2015 21:52

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/manga-barn-lider-av-sprakstorning-1

Så viktigt att det lyfts fram så att språkstörning blir allmänt känt så att vi hela tiden slipper förklara.

Av Cillan - 12 juni 2015 21:04

Var själv på Coop idag. Bredvid mig när jag packade i maten i påsen var en pappa med ett barn i min sons ålder, typ 3 år eller lite yngre som satt i sittdelen på kundvagnen. När jag precis börjat gå tappar barnet sin ena sko. Jag vänder mig om mot pappan drar ett andetag för att berätta att skon är tappad men jag blir stående med tappad hakad när orden stockar sig i munnen av att barnet avbryter mig: Pappa jag har tappat skon.......... Jag blir stående några hundradelar helt chockad "jaha han kan prata. Han berättar själv vad som hänt." Pappan hör barnet och jag går där ifrån. Tänker på väg till bilen att vilken skillnad det är, den pappan behöver inte hålla reda på fem miljoner saker, som att skon är tappad eller att barnet försöker säga nåt som inte alls liknar våra ord. Kan inte riktigt släppa att jag blev så förvånad.

Jag blev så chockad över att inte behöva förklara för pappan att jag såg att ha tappade skon. Bara utifall han inte hade sett det och gått ifrån den på golvet.

Kände idag att jag går på högvarv när Gustav är med för att alltid vara redo att se vad han ser och tolka vad han säger och tecknar.

Kan inte riktigt släppa scenen i mata fören. Vilken skillnad det kan vara.

Av Cillan - 12 juni 2015 21:00

Ibland kan man göra fynd. Har länge letat efter en Baby jogger city mini 4 w. Vi fick ju köpa Baby jogger city mini 3w lite akut när jag skulle på så många läkarbesök på kort tid med Gustav för nåt år sen eftersom jag inte pallade att lyfta emmaljungan in i bilen med mina onda höfter. Ville egentligen har den med 4 hjul men vi hade inte råd att köpa en till vagn ny och på blocket fanns bara den med 3 hjul. Så idag fyndade vi en med 4 hjul för 2000. Nypris är ca 4500. Den är köpt vid årsskiftet och knappt använd då de tyckte att bebisen som nu var 10 månader inte satt bra i den. Med följde oxå en transportväska som säkert oxå kostar 200-300. Den blir superbra på bussen med för det lär vi åka en del när vi flyttat.

Av Cillan - 5 juni 2015 00:25

Jag trodde att jag hade skrivit om kontaktboken redan men kan inte hitta något i bloggen om det så är det jag som är blind eller förvirrad (vilket är rätt vanligt just nu) får ni hoppa över detta inlägg.


För ett par veckor sedan frågade jag chefen för förskolan om det var möjligt att ha en kontaktbok mellan hemmet och förskolan. Det skulle förankras med pedagogerna och vips så fanns en kontaktbok som vi nu använt en vecka. Det har varit så himla svårt att veta vad Gustav försöker säga eller teckna på vägen hem från förskolan när han vill berätta om sin dag så det blir mest att han säger bilar, traktor och cykla eftersom det vet vi vad det är. Han vet ju att vi förstår de orden. Det är ibland så svårt att förstå när vi inte varit med i situationen. Å visst leker han med bilar, traktor och cyklar men han gör ju så mycket mer på förskolan oxå. Det har varit väldigt frustrerande både för oss att inte förstå och för Gustav att inte kunna göra sig förstådd. Nu kan vi läsa kontaktboken på vägen hem och prata om det. Han är så jättestolt när vi kan prata om vad han gjort under dagen eftersom han märker att vi förstår. När Alle sedan kommer hem, oftast jag som hämtar, läser han kontaktboken tillsammans med Gustav och de pratar en stund om vad han gjort under dagen. Det hörs sådan stolthet i rösten och syns på kroppsspråket. Det behövs inte många ord för att få veta lite mer om hans dag men det gör stor skillnad.

Av Cillan - 4 juni 2015 23:00

Dagen har bestått i att gå upp, duscha, äta frukost, prata med mamma och pappa i telefon, dammsuga, äta lunch, ringa lite andra samtal när Gustav sov, gå ut med Tira, gå till affären, baka en kaka, laga/äta middag, hämta ut Gustavs näringsdrycker i affären tillsammans med Alle och Gustav, klippa Gustavs tånaglar och söva Gustav. Det var efter klippandet som det var kört. Sen var högerhandens fingrar så ömma att jag skulle kunna klippa av dem utan att det gör ondare. Eller det vet jag inte för jag aldrig klippt i mig själv. Men jag klippte håret på Gustav i helgen och då var det helt lugnt så varför kommer det ibland? Sen var det kört med höfterna oxå som jag i och för sig började känna av efter maten. Men låter min dag helt onormalt jobbig??? Näe! En helt normal dag för någon kring 30 år. Så åt helvete med all smärta!! Efter 3-4 omgångar med TENS-apparaten på ryggen hjälper det tillfälligt i höften/ryggen men undersidan av foten som börjat värka går inte att göra något med TENSen och inte heller fingrarna. Det är så tröttsamt och deprimerande att ha sådana smärtor utan att få veta varför. 

Av Cillan - 3 juni 2015 17:00

I natt kör vi blöjfritt för första gången. Gustav har varit blöjfri hela våren dagtid men nu tar vi steget även på natten. Blir det olyckor tvättar vi och kör vidare. Det är sånt som händer.


#EC #elimination #communication

Skapa flashcards