Alla inlägg under maj 2012

Av Cillan - 30 maj 2012 21:29

Idag lämnade jag in bilen på service och byte av ena abs-givaren för 3000 men som vanligt när det är något med vår bil så räcker det ju lixom inte med bara service (plus det vi redan visste). Så räkningen slutade på 5000 istället. Spindelleden på ena sidan var tydligen slut och skulle inte gå igenom besiktiningen som vi har nästa vecka. Ja så var det ju till att provköra bilen efteråt. Naturligvis hörde jag en massa ljud som jag alltid gör när det gäller vår bil men jag tänkte att inte den här gången, det är bara jag som hör ljud hela tiden. När vi hade ätit middag skulle Alle provköra den och jo då även han hörde ljudet.   Så det är bara för mig att åka förbi verkstaden igen och säga: Ursäkta men där ni var och pillade igår på vår låter det nu ett konstigt tjutande ljud som inte hörs när man trycker på bromsen. Å jodå det är den sidan abs-givaren är bytt på. Det är så typiskt vår bil att låta konstiga ljud (särskilt ljud som bara kommer ibland och givetvis inte när man är hos verkstaden) och att inte blir hel vid första lagningen. Ungefär som ett benbrott där op-såret får en infektion så att vårdtiden blir förlängd. Näe då jag är inte bitter. Det skulle heller inte förvåna mig om den där förbenade abs-lampan varnar igen om några dagar så att jag måste tillbaka dit igen och igen och igen och igen och igen.............

Av Cillan - 27 maj 2012 19:45

Jaha så tänkte visst Pärlan att vi skulle vara lite orolig föräldrar så dagen började med ett samtal till förlossning som resulterade i ett besök. Ungen vill lixom inte spralla som den brukar. Pärlan har ett mönster av vakenhet vid olika tider under dygnet vilket inte alls har stämt de senaste dagarna, visst har jag känt någon spark under dagen men inte alls som förut. Väl på förlossningen blev det lite CTG en stund som visade en Pärlanpuls på ca 140 slag/min (kan nästa tro de mätte min) vilket är helt normalt. Fick göra ett ultraljud oxå som visade en levande Pärlan med normal mängd fostervatten. Passade på att ha en del sammandragningar när jag ändå var där som tolkades som helt normala övningar inför septembers kommande gympapass. Så det var ju skönt att veta att Pärlan lever men inga fler skrämselgrejer nu.


Jippi! Mina pallkragar är färdiga och resten av dagen har ägnats åt att fylla på med jord och lite till jord. Å sen var det bara att sätta igång och plantera i dem. Det var min uppgift och det var ett rent nöje! Blev kanske lite glest med växter men då finns det ju chans att köpa fler  . Mamma har lagat favoritkycklingen till middag. Mums!


Vi har fått en klenod utav mamma och pappa. Ett gammalt munstycke till trädgårdsslangen så att det går att vattna med lite stril. De brukar vara i plast numera men den här är i metall och funkar minst lika bra som en ny. Den finns i fotoalbumet på www.cenix.se/album där ni oxå kan se andra bilder tagna under dagen.


På kvällen åkte mamma och pappa hem. Jag och Alle intog hammockläge, Alle med en Kalle Anka-pocket och jag med lite virkning, precis som det ska vara på sommaren.

Av Cillan - 26 maj 2012 19:00

Hammocken är färdig!! Å vi har provsuttit den. Hur mysigt som helst!


Vi har byggt pallkragar till min lilla odling oxå idag. Två stycken som ska stå bredvid varandra. Klematisen som ska vara där i är ju redan inhandlad men lite till får det plats (läs mycket). Så därför åkte vi till Flyinge plantskola för att inhandla mer växter. Där skulle man ju kunna gå en hel dag. Fast vi gjorde ett litet stopp på vägen för att fika i Eslöv.


På kvällen gjorde vi färdigt pallkragarna och grillade.


För foto gå in på www.cenix.se/album.

Av Cillan - 25 maj 2012 23:15

Parkera inte i Hansahusets parkeringshus i Malmö!!! Det gjorde jag igår och höll inte på att få ut bilen.

Av ren tur kom vi på att Christina (en jobbarkompis) kunde åka med mig hem eftersom jag ändå kör förbi Lund, annars hade jag varit helt ensam i parkeringshuset. När jag körde in i parkeringshuset kollade jag skyltarna vid infarten. Det enda som stog var att det var avgift 00-24. Tänkte när jag hade parkerat att jag fick kolla lite bättre så när jag gick ut genom vanliga persondörren kollade jag där men inget om att det inte skulle vara öppet dygnet runt. Kollade en gång till där man kör in bilen men bara att det var avgift 00-24. Gick in på Elysee och vi åt middag och skulle sedan till en bar på Lilla torg. Jag kollade igen efter om det fanns några speciella öppettider och frågade jobbarkompisarna om de trodde att det stängde men inget tydde på det.


När så jag och Christina skulle hämta bilen var det stängt, stängt så in i den med jalusi. Ja ja de öppnas väl när vi ska köra ut. Persondörren in var oxå stängd men det fanns tre olika sätt att öppna den på varav jag testade ett utav dem och dörren gick upp. Vi tänkte då att kommer vi in så kommer vi ut med bilen. Jo visst! Hittade bilen och körde ner till utfarten, checkade ut med visa-kortet och bommen gick upp, körde fram till jalusin men inget hände. Absolut ingenting. Jaha vad gör vi nu?!? Christina ville ut och trycka på knappar men jag var rädd att något larm skulle gå och att det skulle kosta flera tusen i uttryckning. Jag gick tillbaka till apparaten där man checkar ut och tryckte på telefonknappen men inget svar. Hittade en reklamskylt från Q-park och ringde det numret, trodde inte att någon skulle svara efter konstorstid men det var det. Hade valt felparkering då inget annat passade. Och nog stod vi fel men inte direkt hade vi tänkt parkera så. Jag förklarade vad som hänt och hon sa att jag skulle prova ringa på utcheckningsapparatens telefon igen och hade det inte svarat någon inom en halvtimme-timme skulle jag ringa tillbaka igen. Christina sa att jag skulle säga att jag var höggravid. Jag sa halvdesperat (eller heldesperat): "Jag är gravid. Jag vill hem.". Hon kunde inte göra något för hon satt i Stockholm. Det enda hon kunde göra var att skicka dit securitas men det skulle kosta 800 kr (eller om det var 600). Aldrig i livet att jag tänkte betala det när det inte fanns några skyltar. Tydligen skulle det vara stängt mellan 22-07 men det ska alltid svara någon på telefonen. Jag ringde Alle i ren desperation, stackarn han låg och sov och så väcker jag honom med att säga att jag är instängd i Malmö. Jag gick tillbaka och ringde igen och en vresig gubbe svarade efter långt om länge och försökte öppna bommen. Jag försökte förklara att det var fel bom, att det var jalusin framför som inte öppnar sig, att p-huset är stängt utan skylt om öppettider. Men började nog vid det här laget att låta lite desperat (å inte så lite heller, ville inte tillbringa en natt i ett p-hus i Malmö). Han tyckte att han var snäll som försökte hjälpa oss. När jag sa att det var fel skulle jag prova att ringa från en annan telefon men vad skulle det hjälpa när alla är kopplade till den gula bommen och den hade vi ju redan kört förbi. Så där stod vi klämda mellan en bom som en gubbe i en telefon förbrilt försökte öppna trots att vi redan kört förbi den och en jalusi som inte gick att öppna. Jag ringde på en annan telefon för att bevisa att det inte skulle hjälpa, då är det ingen som svarar på den telefonen alls. Cristina ringer på den första telefonen och jag på den andra och Christina får till slut svar av samma tråkiga gubbe. Hon försöker förklara igen och frågar då om det finns en knapp till jalusin. Jo det finns en panel men går inte larmet om vi trycker där? Det kunde han inte svara på men tyckte vi skulle trycka på upp-knappen vilket Christina gjorde. Det börjar knaka och braka och jalusin börjar röra sig uppåt. Christina hoppar in i bilen och jag ropar till gubben i telefonen att det är öppet, hoppar in i bilen och kör ut fort som bara den ur p-huset. Jalusin går inte ner igen men det struntar vi i. Jag bara kör, bort från p-huset, ut ur Malmö!!


Jag tänker aldrig mer ställa i p-hus, inte på kvällen i alla fall när det inte är kontorstid. Bara i p-hus som jag vet inte stänger. Det var nära panik många gånger och jag är väldigt lycklig över att Christina var med mig. Fy för sjutton för att vara inlåst själv i ett p-hus. Samtidigt fick jag lite dåligt samvete för hon skulle ju egentligen inte åkt med mig.


Vad har vi annars gjort idag? Jo mamma och jag har varit i Helsingborg eller rättare sagt Råå, på Cedergrens plantskola. Jag har köpt mina 3 klematis som är valda med stor omsorg. En Multi blue (bara för att den är så härligt blå), en Romantica (bara för att vi hade blått på vårt bröllop och namnet, det lixom passar ihop till oss) och så en Natacha som är framtagen Krister Cedergren själv (oxå blå). Det ska bli spännande att se hur de blir när de växer upp. Efter det blev det ICA Maxi Råå och bara för att vi hade lite bråttom höll de givetvis på att bygga om hela stället. Vi shoppade mat för helgen i alla fall.


När jag kom hem ringde Alle och sa att han hittat billiga hammockdynor i en affär utanför Växjö. Jag fattade först ingenting eftersom vi tidigare i veckan bestämt att vi skulle vänta tills det kom ut en hammock begagnad på blocket då vi har lite annat att lägga pengar på under sommaren  . Jag tänkte att ska nu hela den här hammockkarusellen börja igen med att leta. Jag skulle i alla fall ringa till affären och kolla vad de hade hemma och sedan ringa pappa och fråga om han hade lust att köra runt om där när han skulle köra ner till oss. Jodå de hade ju rätt grejer hemma och pappa hade inget emot att köra om där. Alle hade sagt att jag skulle plocka ur bilsätena tills han kom hem så skulle vi åka till Eslöv och kolla på hammock i en butik där. Vi skulle ju inte ha någon ny tänkte jag. Var tvungen att ta en snabbisrunda med Tira eftersom hon varit hemma själv hela dagen och då möter jag Alle som kommer från tåget. Tira blev galet glad över att hitta husse på promenaden. Vi började prata om hammocken och Alle sa "Det är en present till dig". Varför då undrade jag? "Jo egentligen ska du få den i morgon, å 100-dagen." sa Alle då. Det är alltså 100 dagar kvar till Pärlan är beräknad. Med alla gravidhormoner blev jag lite rörd. Vilken gullig make jag har  . Fast det tog en stund innan jag riktigt fattade att han menade allvar. Vi har pratat om att vi skulle köpa hammock hela våren men bestämde oss för att hitta en begagnad och så har planerat hela veckan att det skulle bli present till mig, så jag har något att slappa i när jag ska vara ledig i sommar.


Vi åkte till Eslöv men det fanns inga hemma så jag ringde pappa som då hade några mil kvar till affären och inte skulle hinna fram i tid. Attans! Jag ringde upp affären och frågade om de kunde vänta några minuter och det var inga problem, de plockade fram alla delar tills pappa kom. Trevlig affär! Benisab fritidsmöbler AB.


På kvällen grillade vi och det var så härligt väder att vi kunde sitta ute. När pappa väl kom satte jag på grillen till honom medans Alle och pappa började sätta ihop hammocken. Det han bli mörkt men hammocken blev inte riktigt färdig. Men eftersom jag inte skulle få den förrän i morgon egentligen passar det ju rätt bra att sätta ihop den färdigt i morgon.


För foton www.cenix.se/album

Av Cillan - 24 maj 2012 21:00

Idag har mamma och jag besökt Norrvidinge blomförsäljning. Fanns ju en del intressant där men först ska vi bygga pallkragar i helgen.


Ikväll ska jag lämna mamma ensam med Tira och Alle för att åka till Malmö och träffa några arbetskamrater. Vi ska äta på Elysee och dricka cola i baren.......

Av Cillan - 23 maj 2012 09:30

Idag kommer mamma med tåget och jag ska möta henne i Lund. Undrar vad vi ska hitta på hela veckan? Blir en runda på Nova i alla fall först och så en del trädgårdsprat. Och bebisprat så klart....

Av Cillan - 22 maj 2012 23:30

Har hållt på både igår och idag och försökt fixa med alla papper för havandeskapspengarna eller gravidpeng som det numera heter. Varför måste det vara så krångligt? Sliter typ håret för att det ska bli rätt. Ringt en massa samtal. För fyller jag i den fel tar det jättelångtid innan det blir beslut och då är det säkert redan juli. Med semstrar och allt kan det ju ta ännu längre tid och jag ska gå i början av juli. Måtte detta gå igenom så jag kan få njuta lite.

Av Cillan - 20 maj 2012 22:00

Idag har vi grillat i vår lilla trädgård. Det måste vara riktigt varmt idag för Alle har shorts.


Alle och Tira myser i trädgården




Puss på dig husse







Å så lite bus












Grillen är varm




I väntan på maten




Maten är klar. Mums!


Skapa flashcards