Alla inlägg under mars 2012

Av Cillan - 27 mars 2012 23:43

Vad härligt det är med uteplats!! Vi har grillat idag oxå, det gjorde vi i söndags med. Får väl lixom passa på när det är soligt, i morgon ska det ju blåsa halv storm och till helgen ska det tydligen bli minus igen.


Tira och jag har haft besök idag, två gånger faktiskt. Först kom elektriken och kopplade om ett eluttag som var lite tosigt kopplat och efter några timmar ringde det på dörren igen och då var det husvärden som skulle byta låskolv (eller vad det nu heter) så att vi slipper låsa dörren varje gång vi ska ha den stängd. Bäst att ta allt på en gång när jag ändå är ledig. Hade varit bra att hunnit med en klippning av både min och Tiras kalufs oxå med det får bli någon annan gång. Så mycket mer har jag inte hunnir med idag. Ja lite tvätt då förstås oxå och lite annat fix och mix som man alltid måste göra i ett hem.


Nu har jag precis vräkt i mig en påse micropopcorn.   

Popcorn är så gott ibland!


Av Cillan - 26 mars 2012 22:30

Idag har Tira och jag utforskat landsbygden runt Teckomatorp. Vi gick ut från byn en liten bit och sedan på en liten, tja skogsväg hade jag sagt i Småland men här finns ju ingen skog så det får väl bli traktorväg eller nåt. Mellan två stora fält var det i alla fall. Jag tror att både Tira och jag njöt av mjuk mark under fötterna och att få sniffa lite riktig vårdoft och inte bara massa avgaser. Vi skulle gå ca 3 km, det hade jag ritat ut på eniros ritprogram och 3 km tar ju inte så lång tid att gå..... I alla fall inte om man inte har med en löpande hund som dessutom är helt galet glad att komma ut på landet och en fotograftokig kvinna som fotar typ hela tiden (dessutom med höftproblem). Då tar 3 km en timme. Så nu bjuder jag på en del utav fotona.


Mot infarten till Teckomatorp



Bakom husen längst bort är vårt radhus




"Skogsvägen" vi ska knata på



Tira inspekterar vägen



Tira nosar. Helst på varenda grässtrå.




Vår!! Någon har viskat i mitt öra att det ska bli ett hav av gul raps

här, från den här lilla plantan. Stämmer det??



Fält i Skåne



Tira poserar



Fina Tiralira



Det är härligt i vårsolen



Änden av "skogsvägen" och så hård asfalt en bit igen innan vi är hemma.


När vi kom hem la sig Tira direkt på altanen och bara slappade. Jag satte mig i stol och njöt av vårsolen i ansiktet en stund.

Av Cillan - 23 mars 2012 18:00

Blev väckt av Alle kl 7 i morse att tågen var inställda mellan Lund och Malmö på grund av att någon hoppat framför ett tåg. Ersättningsbussar skulle sättas i men det vet ju alla som känner till Skånetrafiken att det kan ta en hel dag eller aldrig komma någon buss. Så det var bara att pinna upp och köra maken till jobbet. Dimmigt som attan var det oxå. Ner till Malmö var inga problem och inte heller i Malmö trots morgontrafiken. Någon kilometer innan Lund när jag var på väg hem igen small det till från bilen så jag nästan höll på att svänga av vägen. Stenskott!! Attans!


Car Glas har jag sett på reklamen, de kan man bara köra förbi och så fixar de lilla stjärnan i rutan, om det inte spruckit. Ja, om de nu hade funnits där jag var. Antingen i Malmö eller Helsingborg. Malmö ville jag inte köra tillbaka till och Helsingborg var ju för långt till, jag ville ju hem och sova igen ska ju jobba i natt. Hittade istället Ryds glas som finns i Gunnesbo. Åkte dit och hoppades på att rutan inte skulle spricka innan. Det gjorde den ju för typ ett år sedan när vi fick stenskott då. Ryds glas hade första tiden kl 9.45, 1,5 timme tills dess och jag såg min sömn försvinna. Det går inte om jag ska jobba hela natten hade ju bara sovit 4 timmar. Samtidigt ville jag få rutan lagad så fort som möjligt. De hade som tur var en tid kl 15. Ja ja det får gå, hade egentligen tänkt att sova tills dess i och med att jag förlorat några timmar på att köra men skit samma. Hem snabbt och slänga mig mellan lakanen. Upp igen kl 14 och köra till Lund. Jag lämnade bilen och nyckeln och tog mitt lilla eller stora yrväder till hund och gick en liten promenad och sedan in i djurbutiken tvärs över gatan..... Eh trodde jag. Fick för mig att yrvädret till hund skulle ha ett nytt halsband så jag började prova. Slutligen frågade jag om hjälp att hitta rätt storlek och ojsan vad det var konstig röd färg på golvet nu mera. Sabla yrväder hade börjat löpa. Mitt i butiken exakt NU!!   

Butiksbiträdet sa snällt att hon fick be mig gå ut. Ehh ja jo ut skulle jag och det fort nog. Helst hade jag velat gräva mig ner under golvet och ta en tunnel ut. Kändes som det lyste rött i rumpan på det svarta yrvädret. Bilen hade ju inte hunnit bli färdig så inte kunde jag ta mitt yrväder till hund och gömma mig någonstans. Så när jag stod där och väntade på bilen kändes det som att alla på djuraffärens parkeringen disktuterade min lilla löpande tik.


Bilen blev klar och jag kastade in yrvädret som inte alls hade vett att skämmas, gick in till Ryds och skrev på skadeståndspappret och gick ut igen. Jo faktiskt jag gick ut igen, utan att betala. Näe jag har inte stulit reparationen. Några försäkringsbolag har någon kampang, så även vårt folksam, så man inte ens behövde betala självrisken.   


Flyttade bilen till djurbutiken och gick in igen. Jo för halsbandet skulle jag minsann ha. Bad tusen gånger om ursäkt. Jag hade ju faktiskt ingen aning om att yrvädret löpte, då hade jag aldrig gått in för det en utav reglerna på skylten. Köpte halsbandet, ett gristryna och en grej till klippmaskinen och gick ut igen. Puh vad pinsamt!


Så styrde vi kosan till La för att lämna tillbaka några böcker på biblioteket och hem för att laga mat.

Av Cillan - 22 mars 2012 21:15

Har idag träffat reumatologen för första gången. Känns både bra och dåligt. Har inte kommit så mycket närmare något svar eftersom fler prover ska göras men doktorn misstänker Bechterews (pelvospondylit eller Ankyloserande spondylit som den numera heter).


Hade varit intressant med ett forum där man kan fråga andra med samma sjukdom hur det är att leva med den. Vilka behandlingar de har eller bara fråga om olika vardagssituationer med tanke på att jag knappt kan dammsuga utan att bryta ihop på grund av smärta.

Av Cillan - 18 mars 2012 21:30

Vi har typ ägnat förmiddagen åt att leta soffa och bokhylla till vardagsrummet. Eftersom vi inte har någon dragkrok är det lättast att fixa sånt när mamma och pappa är här eftersom de har dragkrok. Det är ju då svårt att se ut nåogt i förväg eftersom det kan bli sålt innan de kommer. Till sist hittade vi en hörnsoffa i äkta skinn som vi ringde på och en bokhylla med vitrinskåp. Blev till att ut och resa lite då soffan fanns i Blentarp där inte ens GPSen hittade. Vi hittade dock ändå utan jätteproblem och kom fram till ett litet gulligt hus mitt ute på landet. Soffan var jättefin så vi slog till direkt, efter lite prutning. Vi packade in soffan och körde tillbaka till Lund där vi hittade bokhyllan och prutade även på den. Så totalt tjänade vi 900 kr på att pruta!! Det tycker inte jag är illa pinkat för två möbler.


När vi kom hem gjorde mamma dillstuvade potatis med isterband till. Mums!!!

När vi skulle sätta upp hyllan började vi dock ångra att vi för en stund glömt att IKEA-hyllor inte är gjorda för att stå rätt. Till slut löstes det dock rätt smidigt och den verkar stå bättre än våra förra två skokartonger från IKEA.

Efter middagen åkte mamma och pappa hem igen. Känns tomt utan dem. Varför går lediga veckan och ledig helg så fort för??


Kvällen ägnade jag och Alle åt att plocka in prydnadssaker i det nya skåpet. Det tog ju inte lång tid att fylla skåpen med prylar. Så vart ska resten vara???


Av Cillan - 17 mars 2012 17:15

Idag har vi börjat städa lägenheten. Pappa har varit snäll och putsat alla megatråk-fönstrena i lägenheten och mamma och har städat köksskåp och lister medans Alle burit sista grejerna som var kvar och jag har fiskat fiskar. Nu är det bara några lister kvar, runt dörrarna, badrummet och dammsuga/torka golvet. Det tråkigaste är väl badrummet.


Akvarieställningen ska vi sälja. Känns ganska tråkigt då vi har velat ha en sådan länge men det finns ingen bra plats för den i radhuset så därför köpte vi ett litet mindre möbelakvarie, det går inte att låta bli fiskeliskarna helt.


Vi han inte riktigt färdigt med städningen på grund av (eller tack vare) slutspelet i hockeyn som bara måste ses. Samtidigt gjordes maten, självklart grillat nu när vi har uteplats. Såååå gott!


Tyvärr gick det väl inte så bra i hockeyn som vi hade tänkt oss men de tar igen det i nästa match.

Av Cillan - 16 mars 2012 17:00

Idag har mamma och jag varit på Granngården i Eslöv (har ju inte så långt dit längre) och köpt Ocean tvättmedel, tänkte prova det en tid nu för att se om jag tycker om det och i så fall köpa storpack slippa dra det från affären. Idag blev det deras bastvätt men ska prova deras dubbeldryg oxå innan jag bestämmer mig. Blev några påsar jord oxå.


Hemma från Granngården satte jag igång med bullbak. Kanelbullar stod på schemat. Samtidigt som degen jäste kom snabeldraken fram, tror det är någon som börjar fälla sin svarta vinterpäls här. Precis när första plåten bullar åkte in i ugnen kom pappa oxå. Blev fika med rykande varma bullar! Bara Alle som saknas och är han kommer hem blir det middag med lasagne. Det var längesen vi hade.

Av Cillan - 15 mars 2012 22:30

Idag åkte mamma och jag till IKEA i Helsingborg. Skulle shoppa lite till lägenheten och nog blev det shoppat men det mesta höll sig efter inköpslistan.


Vi åt bakade på potatis på Graffiti på Väla men jag tror inte någon utav oss var sådär supernöjda med maten som vi brukar vara med Graffitis bakade potatis. Gick omkring lite på Väla men fönstershoppade mest.


På vägen hem åkte vi förbi fiskarna i gamla lägenheten i Landskrona och matade dem. Några fiskar fick följa med till Teckomatorp så att alla inte kommer till nya lägehet på en och samma gång.

Skapa flashcards