Alla inlägg under juni 2011

Av Cillan - 26 juni 2011 22:45

Så var midsommarhelgen till ända. En mycket trevlig helg som blev ungefär som jag hade hoppats på.


Det är ju alltid lika tråkigt att packa ihop allt. Vi hade ju dock ett tält mindre eftersom partytältet gav vika efter att tappert kämpat emot de hårda vindbyarna. Ont som sjutton i höfterna så min stackars min fick packa det mesta själv.


Checkade ut från campingen strax innan 12 och sa hej då till Malco men förhoppningsvis på återseende.



Av Cillan - 25 juni 2011 21:30

Igår kväll när vi hade lagt oss i tälten tänkte jag att jag tittar ut en sista gång för att kolla partytältet, står det fortfarande på rätt plats så får det hålla till morgonen. Han inte mer än att stänga tältet och krypa ner i sovsäcken förrän jag hörde *BRAK!*. Ooops!! Slängde kopplet om Tira och kläder på mig själv. Väcka Alle var ingen idé med lite sprit i kroppen är det näst intill omöjligt. Sprang ut och slängde in Tira i kompostgallret. Försökte få liv i Malco men ville ju inte direkt sticka in huvudet i deras tält, man vet ju aldrig vad som kan försigå där en sommarnatt...... Kunde nog väckt halva campingen innan jag fick liv i honom. Samtidigt som jag ropade på honom fick jag hålla kvar tältet. Som tur var satt en del linor kvar i marken och som tur var hade det inte träffat husvagnen bredvid oss. Malco svarade men kom aldrig ut så där stod jag och höll i ett blåsigt tält mitt i natten. Till sist kravlade Malco sig ut från tältet och kunde hjälpa mig plocka ner partytältet. Så försöka sova igen.


Vaknade väl inte helt pigg. Inte så mycket huvudvärk eller illamående men trött i kroppen som bara den. Gick inte att vara kvar i tältet så länge eftersom det blir grymt varmt i tält så fort solen lyser lite. Törstig som bara den på allt möjligt utom jelzin, barcardi, öl, vin eller ale.


Vila är dagens motto. I bakgrunden syns lastbilsflaket vi
besökte igår kväll.


Blev till att hålla till godo med Malcos bil som vindskydd. Nu fanns det längre inte ens ett partytält utan party. Plastdelarna hade knäckts när tältet for iväg så det gick inte ens att återuppliva partytältet. Inte heller något party.


Campinggrannarnas son flög drake:


Jun bestämde sig för att för att ta tåget hem. Malco trotsade bakfyllan och körde henne till stationen och hade hyggligt med tur då det var poliskontroll från campingen men pga många bilar från campingen mot centrum fick Malco köra förbi.


Gick en runda på stranden och kollade in den vackra naturen. En väldigt uppfriskande promenix. Framåt eftermiddagen vågade vi sätta oss i bilen igen och åkte in till centrum för att äta mat, grilla orkade vi inte idag. Ett väldigt gott matställe hittade vi i alla fall, Alle och Malco tog varsin pizza och jag en lasagne som var riktigt god med mycket ost. Gick en runda i Halmstad city innan vi åkte tillbaka till campingen.


På kvällen grillade vi bananer med choklad i som vi bjöd polackerna på.





Campingen anordnade karaoke utanför ena servicehuset. Malco och Alle tyckte att jag skulle ställa upp och sjunga. På väg till minigolfen var jag tvungen att pinka vid just de servicehusen och tänkte att ska jag sjunga ska det vara Eloise med Arvingarna (inte för att det är den lättaste låten att sjunga och inte den bästa varken med eller utan Arvingarna utan just bara för att det är den låten). Han inte mer än ut från toaletten förrän DJen spelar just Eloise med Arvingarna. Inte för att jag sjöng men hur sjutton kunde den tanken samanträffa så??


Vi skulle som sagt prova Hagöns bangolfbana. Inte för att det gick så väldans bra för mig men kul var det.


Malco som här försöker träffa.....



...håven i mitten.


Måste ju bara visa vilken fin hunddusch campingen ordnat med. Ett helt duschrum bara för hundar med murad trappa upp och en kant runt om hela och i lagom höjd för matte/husse. Tira fick prova, fast utan vatten, duscha är inte favorit.



Det blåste något mindre ikväll men lite värme behövde vi allt och tände grillen igen för lite lägereld. Himla trevligt att sitta runt elden och prata gamla minnen.


Fick använda mina ortopedkunskaper en gång till under kvällen då en av polackerna gått och strampat snett. Min diagnos var en ledbandsskada. Ordinerade högläge och kylning med hjälp av kall ölburk, man tager vad man haver.





Av Cillan - 24 juni 2011 22:45

Efter att ha sovit väldigt skönt på våra luftmadrasser sparkade vi igång ännu en blåsig dag.


Vi började dagen med att samla ihop björkgrenar och de få blommor vi kunde hitta. Här skulle nämligen göras midsommarstång!! Vi hjälptes åt alla fyra. Givetvis var Tira med på ett hörn, lika nyfiken som vanligt.




Vägen ut till havet




Vår tältplats med midsommarstång!





Midsommarstången   


Lagom till den var färdig var det dags att visa Jun riktigt midsommarfirande vid en stor midsommarstång. Att förklara symbolen med midsommarstång för en kines var inte helt lätt då den ju egentligen är lite komisk, en upp-och-ner-vänd *pip*  . Vi såg dock inte på dansen kring stången... förlåt midsommarstången så länge då det började regna. Svensk sommar.... svensk midsommar..... vad annars? Vi åkte därför iväg och shoppade grillköttet och annat tillbehör, inklusive jordgubbar. Allt enligt midsommartradition, för här är det inte sillen som gäller utan grillat och jordgubbar.





Malco kontrollerar köttet


Alle ser till att dukningen inte flyger sin kos i stormen



Tira lapar de usla solstrålarna som visade sig


Jun och Malco fixar med grillen



Gänget är samlat för att sparka igång midsommarfirandet.


Fördrink med Mojito, vin till maten, barcardi apple till snapsen och Ale/öl/vin som efterrätt tillsammans med jordgubbarna. Någon som tror att vi inte kan leva upp till ordet party under vårt partytält?? Ett stackars partytält som tappert kämpade hela kvällen med att stå emot vindbyarna.




Efter maten blev det kubb-spel.
Inte ens kungen orkade stå emot stormen och
ramlade flera gånger om.




Tira med på ett hörn. Kubbspel är jätteroligt enligt Tira,
särskilt om husse är så snäll att han släpper ut henne......


För att få lite lä från vinden satte vi oss i lä bredvid Malcos bil och då var det ju nästan varmt. Vi tände grillen igen och käkade lite korv. Mitt emot oss satt familjen som lånade oss luftpumpen och hade party i en minilastbil. Såg väldigt mycket varmare ut med lä från vinden. Jag tycker att det är väldig gemenskap på en campingplats midsommarhelgen, alla har ju party för en och samma sak, det är midsommar. Så jag höjde snapsglaset och ropade 'SKÅL!' till grannarna och det tog inte många sekunder förrän jag fick ett skål tillbaka. En liten kille kom med ett snapsglas till mig och sa att jag skulle ha det. Hmm tänkte jag en snabb sekund, tänk om det är hembränt. Men äh tänkte jag, så taskiga kan de väl inte vara och botten upp. Vi ville ju inte vara sämre än att bjuda igen så med barcardi aple-flaskan i högsta hugg, som vid närmare påtitt nästan var tom, hoppade vi upp på lastbilsflaket och bjöd laget runt. I samma veva gick Jun och la sig och vi fortsatte midsommarnatten med att försöka hänga med i ett gäng polackers festande. De hade Jelzin i BiB.



Jag vill inte lägga ut namnen på våra campinggrannar av
hänsyn till dem, inte för att jag inte kom ihåg.



Någonstans mitt i allt ihop fick jag även använda mina

ortopedkunskaper.



Lite suddig bild av någon anledning ;-)
Vi blev bjudna på stark mat som tom Malco tyckte var lite för stark.



Killen som kom med snapsen till mig.


Som sagt var försökte vi ett ögonblick hänga med i deras snapstempo    men det var stört omöjligt. Det komiska var att när de reste sig upp syntes det inte ens att de druckit. Det var väldigt mycket varmare på deras lastbilsflak dels för att det var lä och så hade de infravärme. Vi sjöng snapsvisor med hjälp av vimpen i min mobil och lyssnade på massa sommarlåtar.


En väldigt rolig midsommarafton. Nog bland de roligaste jag varit med om. Camping med goa vänner med en mycket trevlig kväll.

Av Cillan - 23 juni 2011 20:45

Japp, idag har vi packat bilen proppfull och är på väg till Hagöns Camping för att fira midsommar hela helgen lång tillsammans med Malco och Jun.



  


Vi kom till campingen vid typ 18-tiden och började med att sätta upp vårat tält och partytältet. Såg nog lite konstigt ut när vi utnyttjade två platser men Malco och Jun skulle komma senare på kvällen och ha platsen bredvid oss. Tydligen tyckte grannarna på campingplatsen mitt emot att det såg lite jobbigt ut för oss att blåsa upp våra luftmadrasser med en handpump så vi fick låna deras stora pump som var mycket lättare. Lite kul på campingplatser när man kan hjälpa varandra.


Så här såg det ut när vi var klara. Dags för Ale!!

Strax innan 22 dök Malco och Jun upp. De hade ett likadant tält som vi hade innan och därför hade jag kunnat tävla i tältuppsättning för det tog nog endast två minuter att resa deras tält.  

Alla hade pratat innan om vart det skulle regna och inte regna så min idé var att ha ett partytält med fyra väggar och så köra på värmefläkta men ingen hade då nämnt att det skulle blåsa 10m/sek! Partytält blev det i alla fall med betoning på party men så himla mycket tält blev det inte. Inte ens värmeljusen ville brinna i vinden.

När allt var klart med tälten grillade vi korv och satt under vårat något blåsiga partytält.


Jun och Malco



Alle



Jag och Alle   


Klockan hade hunnit bli sent så efter några glas vin och öl/ale beslöt vi oss för att krypa in i tälten. Tira hade inget emot att komma in i lite värme och i tältet är nog enda gången hon accepterar filt på sig:



Mina älsklingar!


Av Cillan - 16 juni 2011 23:15

Idag tog vi bussen till Helsingborg. Wow buss 220!! Har inte åkt den sedan 30 dec 2009 och den är saknad. Givetvis var jag ju tvungen att återkalla minnen från den gamla goda tiden med bussåkande så jag tog mig en liten tupplur på bussen, som alltid. Det är ju rena himmelriket att åka buss jämfört med tåg!


När vi kom till Helsingborg hoppade vi på Scandlinesbåten Tycho Brahe till Helsingör.



Vy mot Danmark



Vy mot Helsingborg


Alle på båten



Vy över havet


Vi skulle shoppa lite öl och vin till midsommar. I första butiken fick vi smaka champange, samma champange som vi hade på bröllopsdagen i liten flaska som vi delade på rummet fast idag hittade vi en stor flaska. En sådan köpte naturligtvis, vi har ju snart vår första bröllopsdag. Vi gick lite bland småbutikerna och kollade och bara strosade omkring. Det blev oxå dags att äta och på ett litet torg med massa uteserveringar valde vi en restaurang.



I väntan på maten




Vi tog kött med pommes och bearnaisesås.



När vi hade ätit strosade vi tillbaka mot färjan igen. På vägen tillbaka köpte vi wienerbröd som vi smaskade på på båten tillsammans med öl.


Vi åkte buss 220 hem igen och vad tror ni jag gjorde? Jo, tog mig en liten tupplur igen. Dumt nog pratade bussen vid varje hållplats men jag kan ju varenda sväng på den sträckan så jag vaknade lagom vid Hilleshög fabriken, hållplatsen innan vår. Hade bussen sagt hållplatserna hade jag vaknat vid Brohusen, två hållplatser innan vår. Alltid samma sak, aldrig sovit förbi hållplatsen på alla år jag pendlat med buss (sedan jag var 13 år och pendlade med buss mellan Madesjö och Gislatorp). Bara en gång har jag missat hållplatsen och det var sommaren 2009 och jag vaknade precis när dörrarna gick igen vid vår hållplats och jag fick hoppa av vid nästa, attans. Tåg däremot är helt omöjligt att sova på, det går inte att känna på samma sätt när den svänger och hållplatserna är glesare.


Väl hemma satte vi igång med projekt Skalmans pump som tog flera timmar men nu är pumpen igång igen och nu ska vattnet minsann hålla sig rent annars........


När vi som bäst höll på med Skalmans pump började lukta rök och jag såg en rökpelare komma strax nedanför oss. Tänkte först att det var någon som grillade men det luktade inte riktigt grillrök så jag gick ut på balkongen och tittade. Då brinner det i buskaget precis utanför huset. Vad är det som är så roligt med att tända eld på buskaget utanför ett bostadshus?? Tydligen såg 5 ungdomar komiken i det för enligt några barn som hade varit i närheten var det ungdomar som att tänt eld på något och sedan sprungit iväg. Brandkåren ringdes hit men undertiden de stannade vid en annan brand 100 m härifrån (på idrottsplatsen) släcktes det mesta med spann och vatten. Båda bränderna troligtvis anlagda av samma ungdomar. Tyckte det var konstigt när vi hörde sirenerna från brandbilen men det kom aldrig någon bil, efter en stund kom de körande från idrottsplatsen och de berättade då att de hade fått släcka en brand till. Brandmännen sprutade för säkerhets skull lite vatten runt om och kollade av med värmekamera så att det inte pyrde längre in i buskarna, känns ju ändå skönt att veta att de kollat läget även om det var släckt. Det farliga med branden i buskarna var att det är träd längs med vägen som släpper ner frömjöl som ser ut som bomull som är snustorrt och troligtvis var det frömjölen som bidrog till den snabba rökutvecklingen. Hade varit lite farligt om det hade blåst till och frömjölen blåst i väg. Himla irriterande med flygande bomull som tas in överallt btw (Landskrona kommun ta ner träden längs med Karlslundsvägen, tack). Helt onödigt att tända eld bara så där när man går förbi, det kunde ju blivit mycket värre. Finns det inget roligare att göra på sommarlovet här i Landskrona än att de måste bränna ner halva stan som nöje??? Senare på kvällen var det en ny brand i en park fast den var på andra sidan stan, har ingen aning om hur den har kommit till men troligtvis ungdomar det oxå. Brukar ju vara soprummen i Norrestad som brinner men nu har de visst spridit ut sig lite mer...... Är Landskrona en så tråkig stad??


På kvällen gjorde vi varma mackor och tittade på Kalle och chokladfabriken. En lustig familj men ändå ganska rolig.

Av Cillan - 12 juni 2011 23:15

Vi har spelat boll med Tira idag. Ja, jo hon är väl rätt bolltokig men inte så det inte går att hejda henne om det finns en boll i närheten dock är den upphittade fotbollen VÄLDIGT rolig men det får den vara så länge vi kan styra när och hur.


Husse ska du kasta bollen igen?


Husse och Tira gosar.


Fina Tira står fint och väntar på bollen.
Tyvärr är pälsen väldigt urfälld.


På kvällen myste vi med god paj, te (från London) och såg en film. Kommer inte ihåg vad den heter. Den var lite konstig med gubbar som styrde människornas tankar men ja den var väl inte helt tokig bara lite svårt för sånt där konstigt.

Av Cillan - 11 juni 2011 19:18

Så här ser det ut när Tira tror att husse är på antågande i trappuppgången. Ibland kan hon gå flera timmar fram och tillbaka i hallen bara för att hon tror att husse ska komma hem. När hon hör honom i trappuppgången måste något finnas i munnen, vad det är spelar inte så stor roll men helst av allt något utav våra saker. I det här fallet har hon min sko i munnen och det är synd att inte bilden är rörlig för då skulle det synas hur mycket hon viftar på svansen, husse är nämligen precis på andra sidan dörren när fotot tas och det vet Tira.


 


Här är en rolig låt, eller rörelserna till låten är rolig och killen som gör dem är rätt duktig, dock är det inte riktigt teckenspråk.







Av Cillan - 10 juni 2011 18:45

..... tog jag den sista tabletten Tetralysal mot perioral dermatit!!!   

Hoppas jag aldrig mer får tillbaka de jädrans utslagen!!


Skapa flashcards