Alla inlägg under juni 2012

Av Cillan - 30 juni 2012 20:45

Idag har Alle och jag 2-årig bröllopsdag och så har vi varit tillsammans i 12 år. 12 år!! Vart tar tiden vägen?? Alle fick present på morgonen utav mig. Kunde inte vänta tills ikväll. En jeansskjorta och en långärmad tröja. Jeansskjortan var perfekt att ha idag.


Vi packade i alla fall in oss i bilen och styrde hjulen mot Ullared och GeKås. Här ska handlas babysaker!! 


Alle är chaufför med nya jeansskjortan på sig.


Pappa


Mamma


Å så jag oxå. Observera att vi faktiskt är på väg till Ullared,
2,1 mil har vi kvar. Gör om det fotot om ni kan!


Det var nog inte bara vi som tänkte tanken att åka till Ullared idag för det var fullt på parkeringen men man ska aldrig ge upp och vips så fanns det en p-plats rätt nära entrén. Pappa fick strosa omkring ute med Tira för det går faktiskt inte att lämna hundar i bilen i juni trots att man lämnar ett fönster 2 cm öppet eller krokar bakluckan även om det blåser ute. Nötter till idioter som tror det och stackars hundar som får bli bastade. Mitt på dagen när det är sol ute och 22 grader blir det 85 grader i bilen.


Alle och jag hade jättetrevligt när vi gick på Ullared och plockade kläder i neutrala färger. Vi plockade i lakan till spjälsängen, skötbädd, mobil till spjälsängen, spjälskydd, babysitter, 2 jättefina barntavlor (som Alle valde), badbalja till Pärlan, badbalja till Tira och lite annat smått och gott. Var så kul att se Alle så delaktig. Vagnen bidde lite full till slut:


I kassakön


När vi hade kommit ut därifrån gick Alle och pappa in en sväng undertiden jag och mamma packade in allt i vår bil. Hur vi fick in allt vet jag inte med tanke på hundburen, tur det går att plocka ut säten som inte används (i detta fallet mittensätet). Pappa hade köpt en kexchoklad och Alle fyllde på med två lampor, en taklampa till barnrummet och en lampa som jag ska ha som nattbelysning vid sängen. Nu var det dags att äta och det blev hamburgare och korv. Efter maten gick Alle och jag en sväng själva för att kika lite i butikerna utanför själva varuhuset.


På väg tillbaka till husvagnen:

Det bidde lite fullt


Det är kämpigt att vara gravid och shoppa hela dagen så jag somnade i bilen på vägen tillbaka. När vi kom tillbaka spelade vi campingens äventyrsgolf och kollade på allt vi shoppat. Det blev naturligtvis UNO på kvällen.


För att se fler foton gå in på www.cenix.se/album (eller bara www.cenix.se för att sedan klicka på album).

Av Cillan - 29 juni 2012 22:15

Idag vaknade jag så här:

Med en Tira bredvid mig.


Innan jag hade stigit upp kom mamma, pappa och Tira med paket på sängen. Tira bar på en liten papperspåse med små paket i och hon var så stolt (går att se den lilla påsen i albumet som det finns länk till längre ner). Jag öppnade paket och sedan blev det frukost. Tyvärr började det regna strax efter vi hade ätit frukost, det brukar i och för sig nästan alltid åska på min födelsedag men inte bara regna. Vi satt kvar i förtältet med värmefläkten på (värmefläkt mitt på dagen den 29 juni???) och slappade. Jag virkade färdigt några grytlappar. På eftermiddagen åkte vi iväg och handlade mat till kvällens grillning för grillat ska det bli oavsett väder. Jag längtar efter Alle som kommer ikväll.


Strax innan 19 åkte jag iväg för att leta upp Halmstads centralstation. Dumma GPS som inte fattar att man inte kan svänga rakt in i en betongbro..... Till slut hittade jag rätt och då stack Alle in en ros i bilen som doftade ljuvligt. Jag fick ta emot ett tungt födelsedagspaket (så då kan det inte vara det jag önskat mig, pengar till garn för att virka en filt)..... Vi åkte till campingen där pappa redan börjat med grillningen. Vi åt grillat kött, majskolvar, melonsallad och ananas. Jag drack alkoholfritt vin (Loxton) som jag inte tänker rekommendera någon, finns bättre alkoholfria viner än det. Efter middagen öppnade jag mitt tunga paket som innehöll.... just det... pengar till garn för att virka sicksackfilten. Busiga Alle hade lagt i en bajspåse med akvariegrus! Sen blev det en kort runda UNO och slutligen sova.


För att se fler foton gå in på www.cenix.se/album (eller bara www.cenix.se för att sedan klicka på album).

Av Cillan - 28 juni 2012 18:00

Så här vaknade jag idag:

Med en Tira i knävecket. Myys!!

När jag hade stigit upp tog hon hela min säng,

den lilla filuren.


Idag har vi bara slappat i förtältet. På morgonpromenaden med Tira strosade vi omkring bland de lummiga stigarna mellan campingen och havet. Kikade på de vindpinade tallarna som mer ser ut som buskar än träd. Vi åkte iväg en runda för att handla lite mat. Jag tog en sväng på Kappahl och köpte en present till Alle som han ska få på lördag.


På kvällen gick vi en längre promenad bland stigarna och sanddynorna. Det är rätt fantastiskt att sanddynorna ändå ligger kvar som de gör för samma höga kulle som pappa och jag gick upp för idag har Alle och jag gått upp för när vi var på Tylösand sommaren 2008. Att de lixom inte flyttar på sig med vinden.


Trevligt med lite slappsällskap istället för att sitta hemma själv hela dagarna.


För att se fler foton gå in på www.cenix.se/album (eller bara www.cenix.se för att sedan klicka på album).

Av Cillan - 27 juni 2012 15:30

Idag ska jag åka till Halmstad och campa tillsammans med mamma och pappa i husvagnen. Stackars Alle kommer inte förrän fredag eftersom han inte har någon semester att ta ut, han som hade behövt slappa. För slappa är vad vi ska göra, bara sitta i förtältet och dega. Det ska bli såååå skönt att komma iväg lite och dessutom få lite sällskap.


Det här är min packning (och Alles minus hans necessär).
Hur ska jag orka bära ut allt till bilen själv?
Det måste gå för Tira kan knappast hjälpa mig.

Av Cillan - 25 juni 2012 11:34

Idag är det exakt v 30 och 70 dagar kvar till beräknad förlossning!! Vad tiden gått fort de sista 10 veckorna.


Men jag är inte helt med på att det bara är 70 dagar kvar för det är nu det skulle vara så där varmt och skönt ute och jag skulle sitta och mysa i hammocken som jag fick i present utav maken när det var exakt 100 dagar kvar. Istället är det halv storm och regnväder. Igår kväll flöt nästan asfalten utanför. Var är sommaren??

Av Cillan - 24 juni 2012 20:49

Idag kom då dagen då Skalman skulle flytta. Tråkigt men i sista sekunden innan avlivning blev det den lösning efter all historia om läckande akvarie. Det var ju bara ren desperation som jag ringde Skånes djurpark i torsdags innan jag skulle ringa Fågelkliniken för avlivning. De sa ja till att ta emot henne och idag bar det alltså av till djurparken.


Först fick Skalman agera fotomodell (jo jag vet att det är gruskorn på golvet men det är faktiskt Skalmans gruskorn från solplatsen och dessutom var det inte helt lätt att fota på magläge, blev typ sidläge.):













Kändes lite konstigt att bära med sig ett djur till djurparken. Först sa de att de inte visste något om att vi skulle komma men jag när jag sa att vi pratat med zoologiska chefen och när jag till och med visste vad han kallades för var det inga problem. Hade det fortsatt vara problem hade jag bara visat mailen där han har skrivit att vi ska komma.


Det kom en djursjukvårdare och tog emot oss och vi fick följa med in i djurparken för att se vart Skalman ska bo. En liten damm och landdel med högt gräs. Precis lagom stort. I dammen bor redan två sköldpaddor (hoppas de kommer att gilla varandra). Tror säkert att Skalman kommer att trivas där och knata omkring i det höga gräset när solen skiner (om den nu kan det i år). Först ska hon sitta i karantän i 30 dagar och sedan få komma ut och då ska vi försöka ta oss dit igen och se hur hon har det. Det blir säkert jättebra får vi hoppas.


Tira är en helt annan hund idag, livlig och har ätit mat och velat ha mer mat. Får se vad vetten säger i morgon.

Av Cillan - 23 juni 2012 20:07

Tira har skakat lite på huvudet sedan i torsdags och då brukar det vara dags för lite öronrens och det var ändå ett tag sedan sist så det var inte helt omöjligt att det kunde vara så. Brukar droppa öronrens i öronen lite då och då för att rengöra och sedan skakar Tira på huvudet och gnor med öronen mot golvet eller gräset, det är väl äckligt när det kommer något i öronen, efter det brukar jag torka ur ytterörat och så är det bra med det. Vi tog öronrens igår utan nämnvärt resultat på smuts i öronen och proceduren blev den samma förutom att Tira inte slutade skaka på huvudet eller gno mot underlaget så till sist var öronlapparna svullna och höger öronlapp hade fått som lite rivmärken på insidan. Jag var lite orolig att det skulle utvecklas till blodöra och dessutom fundersam på varför det denna gången blev så här. Efter lite googlande bestämde vi oss för att bandagera upp öronen på huvudet så att svullnaden skulle gå ner. Det var ju lättare sagt än gjort men efter några försök satt de uppe en stund och med krage om halsen slutade hon nästen helt att skaka på huvudet. Stackars vovve vad jobbigt med klåda och inte kunna tala om vad som är fel. Hon fick ha bandaget om huvudet under natten och på morgonen var hon inte lika svullen, särskilt inte vänter men höger var dock fortfarande mer svullet. Ingen temp i alla fall. Framåt förmiddagen hade det dock börjat vätska från det lilla skrapsåret och dessutom kändes hon inte helt på topp. Det kan röra sig om blodöra, öroninflammation eller reaktion på öronrenset (fast att vi använt det många gånger).


Kontaktade Regiondjursjukhuset i Helsingborg idag för rådgivning då kände att det här var över både matte- och sjuksköterskeerfarenheter. Fick till svar att jag kunde avvakta men att om det var öroninflammation eller blodöra eller att hunden kliade sig jättemycket var det bäst att en veterinär tittade på henne. Tja ja hur ska jag kunna veta vilket jag ska göra nu då. Det är ju inte direkt risk för livet och med en kostnad på 2500:- bara för att det är jourtid gjorde att jag velade några timmar på förmiddagen men bestämde mig till slut för att åka in.


Väl i Helsingborg fick vi sitta på en hård träbänk och vänta, dock med TV som sällskap. Tira tyckte det var pest med kragen och trodde att varje kotte som klev innanför dörren kom just till henne. Den där träbänken var heller inte riktigt behaglig för den gravida kvinnans höfter och bäcken vilket resulterade i smärta och knappt resbar eller gående matte. Djursjukvårdaren tittade lite konstigt på oss när vi väl blev uppropade och skulle gå korridoren in. Vem är egentligen patient?


Veterinären kom efter en liten stund. Jag tyckte det var bäst att undersöka Tira på bordet för det är hon van vid och tror att hon ska "jobba" när hon är där uppe. Trodde jag då eftersom det alltid varit så. Tira vägrade dock hoppa upp så jag och vetten fick lyfta upp henne (aj aj mattehöfter). Hunden var visst inte alls med på att "jobba" på bordet och tyckte hellre att det var bättre att hoppa ner vilket hon aldrig gjort förut. Var ok med tops i örat för prov men knappt godkänt av Tira. Vi fick kalla på förstärkning. En djursjukvårdare fick hålla baken på plats så att hon inte backade av bordet och jag fick hålla huvudet, vänster öra gick bra men inte höger (det som är mest irriterat). Vi fick lägga henne ner och djursjukvårdaren fick nästan ligga över henne för att hålla rumpa och fyra ben. Jag stenhöll huvudet och till sist fick vetten kolla i örat. Det såg fint ut längre ner i öronen, puh. Däremot skulle hon få en spruta kortison (som hon inte alls reagerade på, då fattade hon galoppen med att "jobba"). Fick recept på kortisontabletter och kortisondroppar för att stilla svullnaden och klådan. Skulle inte det hjälpa får hon antingen antibiotika eller starkare öronrens. Vi får se lite hur det utvecklar sig och vad proverna visar. Vetten ska ringa på måndag och höra hur hon mår.


Jag har aldrig sett Tira hoppa in i bilburen så fort som när vi kom tillbaka till bilen. Han knappt öppna och absolut inte säga "varsågod". Det var inte kul hos vetten idag. Hoppas nu att sprutan har snabb effekt på henne så hon slipper klådan åtminstone lite fort. Lilla stumpan har nog aldrig sett så eländig ut. Så blir det ju ännu mera eländigt med kragen på men annars kliar hon sig och det får hon inte. Hoppas hon piggar på sig fort och att medicinen hon fått hjälper. Summan blev 2700:- plus 200:- för mediciner men så hoppas vi att försäkringsbolaget efterreglerar det så vi åtminstone "bara" betalar självrisken.

Av Cillan - 22 juni 2012 12:27

Önskar alla en Trevlig Midsommar!!


Själv sitter jag hemma ensam, skulle ha jobbat två nätter (eller 3 om jag hade kunnat för graviditeten) men istället är jag sjukskriven. Hade varit gutt med midsommarpengar innan ledigheten. Alle hade bestämt sig för att passa på att jobba han oxå när jag ändå gjorde det (eller sov på dagen) för att vi skulle få lite extra pengar. Han slutar dock 15 å jag hoppas att han inte blir kvar längre.


Köttet är i alla fall marinerat och potatissalladen gjordes igår. Grilla blir det nog inte i detta pissregnväder men då får köttet stekas på grillpannan i alla fall. Typisk svensk sommar!

Skapa flashcards