Direktlänk till inlägg 7 augusti 2014

Mjölkstockning

Av Cillan - 7 augusti 2014 21:15

I måndags vaknade jag av att jag frös. När jag skulle resa mig upp för att dra på mig en filt märkte jag att jag hade ont i vänstra bröstet. Tänkte att det var konstigt men att det nog bara tyckte att Gustav skulle vaknat under natten och ammat. Men så började jag tänka att det vore ju konstigt för han har inte ammat mer de senaste nätterna än vad han brukar, inte dagtid heller. När jag låg där och funderade började jag frysa mer och mer. Till sist bara skakade jag, kunde inte för allt i världen ligga stilla. Tänderna skallrade på mig. Ok jag är bara 30 å har inte löständer än... inte vad jag vet om. Gustav vaknade och Alle fick hämta honom, skulle amma men kunde knappt ligga stilla. Gick upp för frukost och tog två panodil och en ipren. Orkade inte äta. Hade ont i hela kroppen och kunde därför inte sitta stilla. I 2 timmar skakade jag innan det började släppa. Tempen landade på stadiga 39,6 men då hade redan panodilen och iprenen börjat verka. Orkade sen knappt gå på toa, benen nästan vek sig på mig och illamående av utmattning så fort jag försöka ta mig ur sängen. Mjölkstockning from HELL!!! Önskar inte detta min värsta fiende och beundrar de mammor som tar sig igenom mjölkstockning efter mjölkstockning med sprängfyllda bröst och liten bebis. Å andra sidan kanske det är lättare att bli av med det om man har en bebis som ammar ofta. Vill inte Gustav amma så vill han inte amma nu å det är ju lixom inte precis flera gånger i timmen han ammar längre, som när han var bebis. Försökte med alla knep som att pumpa och värma brösten med vetepåse, handmjölka och amma men inget hjälpte. Bröstet och bröstvårtan blev svullen och taget konstigt på grund av det.


På tisdagen ringde jag först vårdcentralen men de hänvisade till amningsmottagningen och eftersom våra manliga så välutbildade kunniga politiker anser att vi kvinnor inte besöker amningsmottagningen så ofta och att det går lika bra att köra några mil extra och all sjukvård ska finnas i Malmö finns det numera ingen amningsmottagning i Lund så det fick bli Malmö. Eftersom det var akut blev det gynakuten. Hade jag tänkt mig för i feberdimman hade jag ju kunnat fråga om jag ens skulle till amningsmottagningen eller om det bara var gynakuten men jag fick för mig att amningsmottagningen kanske låg vid gynakuten. Visade sig sen att jag bara skulle till gynakuten vilket jag lika gärna kunnat fixa i Lund. Jag är gladeligen lycklig över att det fanns amningsmottagning i Lund när Gustav var prematurbebis och vi behövde besöka den. Det var nog så jobbigt att köra till Lund enkel resa med en pyttebebis där babyskyddet var 10 gånger för stort. De 20 min till Lund enkel resa var skitjobbiga så vad hade då inte 40 min till Malmö varit....... Sagt å gjort så körde vi dit. Tur i oturen att Alle hade semester. I väntrummet började jag frysa igen. CRP på 127 så hej och hå, blev till att träffa doktor. En tjej som var ungefär lika gammal som mig skulle klämma mig på tuttarna. Å fy satan i gatan vad ont det gjorde. Tårarna sprutade nästan ur ögonen på mig. Fick antibiotika. Orkade knappt gå till bilen och på väg hem fick jag frossa igen. Sov i typ 3 timmar när vi kom hem. Kunde inte somna i bilen för det gjorde för ont i alla leder. Skulle höra av mig om det blev värre, skulle nog i så fall bli inlagd och få antibiotika iv. Hon var lite fundersam på om jag skulle bli det från början men blev genast lite piggare då. Igår var det lite bättre men fortfarande är bröstvårtan och bröstet svullet. Så eftersom de välutbildade duktiga politikerna tycker att man ska köra till Malmö körde jag dit idag för återbesök. Jo, ni läste rätt jag körde själv för jag är lite bättre. CRP har vänt ner till 86 så jag har rätt antibiotika. Det var ju lite högt sist sa sjuksköterskan. Det tog 2 timmar innan jag fick ta provet och 5 min att analysera det. Så 40 min enkel väg för att sitta i väntrummet i 2 timmar, 5 min för analysering av provet, träffa ssk och sedan köra hem igen i 40 min. WoW!!! 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cillan - 17 januari 2016 01:03

Jag har bestämt mig för att byta blogg då den här är lite svår att uppdatera från mobilen. Det är både bra och dåligt att byta blogg. De senaste fem åren i mitt liv finns i den här bloggen vilket inte går att följa på samma sätt vid ett byte men jag ...

Av Cillan - 27 december 2015 23:00

Idag har mormor och morfar åkt hem igen, efter en hel vecka hos som inte känts som det då jag jobbat eller sovit det mesta. Gustav har i alla fall fått en massa bus och lek.  ...

Av Cillan - 26 december 2015 17:00

Jag, Alle och mamma åkte bussen till Väla för att shoppa på julrean. Vi har ju sådant lyx nu att vi kan ta bussen hela vägen bort till Väla. Det var ju inte bara vi som tänkt den tanken. Han väl halva Väla utan att för den sakens skull inte ens kolla...

Av Cillan - 25 december 2015 19:15

Efter två julnätterjobb är jag nu lite ledig. Äntligen! Även om jag gjorde det lite juligt på jobbet med tomteluva.  ...

Av Cillan - 24 december 2015 20:07


Tomten kom till oss i år också

Ovido - Quiz & Flashcards