Direktlänk till inlägg 1 april 2011

Tower Bridge och en av Londons äldsta pubar

Av Cillan - 1 april 2011 23:15

Idag tog vi lite sovmorgon då jag sov fruktansvärt dåligt på hårda sängen. När jag väl piggnat till åkte vi till Vinopolis i närheten av London Bridge. Först var det en del av butiken med massa viner, inga viner jag kände igen men dyra var de, och sedan en del med enormt många whiskeysorter. Alle köpte 4 flaskor.


Dessa sopberg förvånar mig fortfarande



Vinopolis


På vägen tillbaka gick vi igenom en matmarknad:



Kräftor och fisk i massor




"Gurkan" förföljer oss


Innan vi kom fram till Tower Bridge gick vi förbi en fontän och en park




 

Vi två med solen rakt i ansiktet, Tower Bridge i bakgrunden


Themsen




Tower of London


 

Tower Bridge




En fotograf som fotar några tjejer.
Såg lite mysko ut på något sätt.







Themsen från bron


I ena änden av bron finns en trappa (bakom skylten). Man samlade upp folk från floden som dog i kriget och förvarade dem under trappan tills det gick lättare att flytta dem till en riktig gravplats.



När vi hade kollat färdigt på Tower Bridge tog vi en taxi till en av Londons äldsta pubar. Ye Olde Cheshire Cheese från 1667!! Det finns två delar den delen till höger där själva baren är är äldre än delen till vänster. När man kliver in i puben möts man av en gammal lukt med blandning av tjära. Det är dunkelt ljus och värmen kommer från en öppen brasa intill baren. På golvet i den äldre delen är det sågspån, antagligen för att det skulle hålla värmen förr. Borden är gamla ekskivor, lika ojämna som golvet men det har sin charm. Naturligtvis blev det en ale. Att dricka en engelsk ale i en pub från 1667 var magiskt!






Brasan och sågspånet på golvet.









Efter pubbesöket gick vi hela långa vägen till Covent Garden i tron om att hitta något ställe att äta på. Det vi inte tänkte på var att typ alla andra slutade jobba den tiden på dagen och där går ALLA på after work.


Det var så fullt så folk trängdes utanför oxå.

Vi åkte tunnelbana till Piccadilly Circus, som alla andra oxå tänkte göra just då och jag klumpade mig och snubblade i rulltrappan vilket resulterade i ett blåmärke och ett rulltrappeavstryck på höger knä och en rejäl bula på vänster smalben som kommer resultera i ett stort blåmärke. Vi letade upp Steakhouse istället, det är mer restaurang än pub. När vi satt där körde det förbi en jättestor limosine.

Efter maten strosade vi på Jermyn street, rikemansgatan.

Och så gick vi igenom Piccadilly arcade:




Svindyra manchettknappar



I tunnelbanan finns det många reklamskyltar och en har fascinerat mig många gånger under de här dagarna. Jag har försökt hinna med att läsa den när vi stått stilla men i början missade jag några ord som gjorde att jag inte fick ihop det riktigt. När jag väl läst hela texten började jag fundera på vart jag hört talas om det tidigare. Så försökte jag översätta texten till svenska och kom på att det är en svensk film de gör reklam för i nästan varje tunnelbanestation. Cool!



Whisekyn

Höll ju på att missa att vi någonstans mitt i allt ihop lyckades klämma in afternoon tea oxå   .


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cillan - 17 januari 2016 01:03

Jag har bestämt mig för att byta blogg då den här är lite svår att uppdatera från mobilen. Det är både bra och dåligt att byta blogg. De senaste fem åren i mitt liv finns i den här bloggen vilket inte går att följa på samma sätt vid ett byte men jag ...

Av Cillan - 27 december 2015 23:00

Idag har mormor och morfar åkt hem igen, efter en hel vecka hos som inte känts som det då jag jobbat eller sovit det mesta. Gustav har i alla fall fått en massa bus och lek.  ...

Av Cillan - 26 december 2015 17:00

Jag, Alle och mamma åkte bussen till Väla för att shoppa på julrean. Vi har ju sådant lyx nu att vi kan ta bussen hela vägen bort till Väla. Det var ju inte bara vi som tänkt den tanken. Han väl halva Väla utan att för den sakens skull inte ens kolla...

Av Cillan - 25 december 2015 19:15

Efter två julnätterjobb är jag nu lite ledig. Äntligen! Även om jag gjorde det lite juligt på jobbet med tomteluva.  ...

Av Cillan - 24 december 2015 20:07


Tomten kom till oss i år också

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7 8
9
10
11 12
13
14
15
16 17
18 19
20
21 22 23 24
25
26 27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards