Alla inlägg den 22 november 2012

Av Cillan - 22 november 2012 18:11

Idag har jag varit på amningsmottagningen eftersom Gustav tar bröstet utan amningsnappen men jag misstänker att det blir för litet tag. Jättetrevlig barnmorska! Hon visade ett sätt att hålla på med ett lösbröst och en docka. Sen var det min tur att praktisera på Gustav tillsammans med henne, hon visade hur jag skulle hålla och Gustav tog ett jättebra tag. När han hade fått igång mjölken släppte han och vi fick börja om men det är helt normalt att han gör det eftersom det kommer så mycket mjölk på en gång. Undertiden han åt pratade vi lite om förlossningen och hon tyckte det var urdåligt av avdelningen att inte uppmärksamma hur starka värkar jag hade. Hon tycker att barnmorskorna borde lyssna mer till mamma. Barnmorskan på förlossningen tog ju inte mig heler på allvar när jag sa att det tryckte på fast hon reagerade snabbaren än barnmorskan på avdeldningen jag låg inne på. Vi pratade lite om att sjukvården styr förlossningarna för mycket med att skynda på med värkstimulerande dropp och kejsarsnitt för tidigt trots att barnet och mamman mår bra (t ex när vattnet gått men värkarna inte kommit igång är det inte akut med kejsarsnitt utan man kan vänta ut mammans kropp, ibland går sjukvården in väldigt tidigt och gör kejsarsnitt). Jag berättade om hur mycket mjölk jag donerade till neo och varför vi började med amningsnapp.


Vi pratade oxå om när den feta mjölken kommer. Vissa hävdar att de ska äta länge på samma bröst för att få i sig den feta mjölken moch en del säger att de inte alls behöver äta så länge på varje bröst. Det finns ju de barn som bara ammar 5 min och går upp i vikt så de måste ju få i sig den feta mjölken trots den korta tiden. Hon tyckte inte jag skulle fundera så mycket på det där. Det är bara någon nutidsnojja och något vi inte funderat på förr.


Gustav tog jättebra tag hela tiden och jag fick jättemycket beröm över min mjölkproduktion och hur bra det går utan amningsnappen. Sen får jag räkna med att det kan bli skav och blåsor eftersom bröstvårtorna inte är vana vid den friktionen det blir utan amningsnapp. Hon tyckte jag kunde varva lite med amningsnapp och utan nu i början.


På ett sätt är det skönt att slippa amningsnappen, slippa stressen att alltid ha koll på att den är med. Tuttarna följer ju lixom alltid med. Samtidigt är det ju läskigt med sår och blåsor men det är ju något jag skulle haft direkt efter förlossningen om han hade kunnat äta utan sond och amningsnapp. Amningsnappen är vilket som ett fantastiskt hjälpmedel som borde få pris!!



Skapa flashcards