Direktlänk till inlägg 12 juni 2014

Solskydd för barn

Av Cillan - 12 juni 2014 00:14

Att barn ska ha långärmat och långbent på sig ute även på sommaren eftersom tunna kläder är bästa soskyddet vet väl alla föräldrar.... eller??!?! Däremot vet inte klädaffärerna det som säljer mest shorts och linne. Lin, hampa, bambu och silke är superbra kläder i skydd mot solen som är tunna och svala. Men det är inte så konstigt att inte föräldrar använder detta på sina barn eftersom de enstaka kläder i dessa material som går att hitta kostar oftast multum. Tyvärr. Lindex har lite enstaka plagg i linblandning men det räcker inte. Det är de stora klädbolagen som Lindex, Kappahl och H&M som borde visa hur vi ska klä våra barn och med vad. För föräldrar köper ju det som finns i lättåtkomliga affärer och sitter inte halva nätterna och gogglar efter rätt material. Dessutom ska det vara till hyfsat pris och då får man googla ytterliggare en natt... men då utan resultat därför att dessa material går inte att hitta till hyfsat pris just för att klädjättebolagen inte fattat att bästa solskyddet är just kläder. Å andra sidan är det väl på ett sätt bra att de stora klädjättebolagen inte fattat det för då är det inget stackars barn i mellanöstern (eller var nu kläderna tillverkas) som får sitta å sy kläderna åt mitt barn (och mig själv). Däremot är jag som de flesta andra föräldrar. Jag har helt enkelt inte råd att köpa en uppsättning sommarkläder till sonen som används i ett par månader och kostar minst 300-400 kr styck så jag får väl helt enkelt googla vidare och när jag gett upp det är sommaren slut och sonen har ändå fått gå i de tunnaste bomullsplaggen som går att hitta hos de stora klädjättebolagen. Bomull som på inte något sätt för vidare fukten från kroppen.


Å så det här med solkräm. Det finns ju vissa delar på kroppen som inte går att skydda med kläder. För även om våra guldklimpar ska bada gäller fortfarande hellånga solskyddskläder (hellångt var det allstå även i badet om nu någon missat det). Barn under 6 mån ska inte vistas i solen alls så där behöver vi inte ens tänka solskyddskräm. Barn under 2 år ska inte smörjas in med kemisk solskyddskräm eftersom inte ens hudläkare vet hur detta kan påverka så små barn. Så egentligen behöver jag inte rabbla upp en massa produkter för det har redan den här bloggen gjort ypperligt bra http://www.naturligtsnygg.se/favorit-i-repris-sa-funkar-naturligt-och-ekologiskt-solskydd/.


Om ni vill läsa mer om solskydd framför allt för barn är denna sidan alldeles fullproppad med info http://www.barnsolskydd.se/.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cillan - 17 januari 2016 01:03

Jag har bestämt mig för att byta blogg då den här är lite svår att uppdatera från mobilen. Det är både bra och dåligt att byta blogg. De senaste fem åren i mitt liv finns i den här bloggen vilket inte går att följa på samma sätt vid ett byte men jag ...

Av Cillan - 27 december 2015 23:00

Idag har mormor och morfar åkt hem igen, efter en hel vecka hos som inte känts som det då jag jobbat eller sovit det mesta. Gustav har i alla fall fått en massa bus och lek.  ...

Av Cillan - 26 december 2015 17:00

Jag, Alle och mamma åkte bussen till Väla för att shoppa på julrean. Vi har ju sådant lyx nu att vi kan ta bussen hela vägen bort till Väla. Det var ju inte bara vi som tänkt den tanken. Han väl halva Väla utan att för den sakens skull inte ens kolla...

Av Cillan - 25 december 2015 19:15

Efter två julnätterjobb är jag nu lite ledig. Äntligen! Även om jag gjorde det lite juligt på jobbet med tomteluva.  ...

Av Cillan - 24 december 2015 20:07


Tomten kom till oss i år också

Skapa flashcards