Direktlänk till inlägg 21 januari 2015
Istället för att säga duktig/bra kan man försöka uppmärksamma vad barnet gör. T ex "pusslar du? Blev det en bil." Vad gör bilen?" "Vad har bilen för färg?" Då får barnet chans att berätta vad den gjort och blir då uppmärksammad. Eller "bygger du med klossar? Vad ska det bli?......". Jag tror dock på en balans. Å t ex vad gäller simningen berömmer jag mer. Däremot oxå en balans. Istället för att hela tiden säga "å vad duktig du är" när Gustav simmat kan man vända honom om och säga "titta vad långt du simmat. Hela vägen från den sidan." med entusiasm i rösten. Då kommer han förmodligen svara "mmmm" å då kan man kontra med "wow vad låångt du simmade". Då har man både uppmärksammat det och skapat en dialog.
Men jag faller oxå i berömträsket ibland. Påminnelse är aldrig fel.
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/berom-ger-inte-barn-sjalvkansla_4254341.svd
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/psykologi/berom-ar-inte-karlek_478387.svd
Jag har bestämt mig för att byta blogg då den här är lite svår att uppdatera från mobilen. Det är både bra och dåligt att byta blogg. De senaste fem åren i mitt liv finns i den här bloggen vilket inte går att följa på samma sätt vid ett byte men jag ...
Idag har mormor och morfar åkt hem igen, efter en hel vecka hos som inte känts som det då jag jobbat eller sovit det mesta. Gustav har i alla fall fått en massa bus och lek. ...
Jag, Alle och mamma åkte bussen till Väla för att shoppa på julrean. Vi har ju sådant lyx nu att vi kan ta bussen hela vägen bort till Väla. Det var ju inte bara vi som tänkt den tanken. Han väl halva Väla utan att för den sakens skull inte ens kolla...
Efter två julnätterjobb är jag nu lite ledig. Äntligen! Även om jag gjorde det lite juligt på jobbet med tomteluva. ...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 | 3 | 4 |
||||||
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
|||
12 | 13 | 14 | 15 |
16 |
17 |
18 |
|||
19 | 20 |
21 | 22 |
23 | 24 |
25 |
|||
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
||||
|