Direktlänk till inlägg 1 februari 2015

Nybro-resa

Av Cillan - 1 februari 2015 23:36

Är precis hemkommen från en halv vecka i Nybro. Veckan började dock med VAB eftersom Gustav var förkyld med väldigt mycket hosta, så pass att han ibland hostar till han kräks. Var på vc en vända i tisdags men näe inget att göra, ingen hostmedicin och ingen inhalation utan det skulle läka ut självt. Så vi har kört på husmorsknepet lök i klyftor med hett vatten i botten av skålen att ha under sängen på natten. Det funkar faktiskt.


På onsdagen trotsade vi förkylningen, trots att den började göra så till känna även hos mamman, och körde till Nybro som planerat. Resan gick faktiskt väldigt bra, kan ju vara lite knöligt att att sitta still så läne om man är 2,5 år. Det blev middag när vi kom fram och massa bus, sen var det dags för sängen för Gustav.


På torsdagen blev det så klart oxå en massa bus. Räcker lixom med att morfar finns i närheten så lyser det bus från Gustav. När jag ändå hade barnvakt passade jag på att färga håret. Första gången själv på många år och jag var rätt nervös. Pappa tyckte det var spännande att kolla hur det går till. Jag blev i alla fall nöjd. På eftermiddagen skulle vi åka pulka med Gustav men han var inte alls på humör för det. Han har inte riktigt varit sitt vanliga G och hostar en del fortfarande. Jag somnade på soffan redan innan 21. Har sovit rätt dåligt många nätter nu så jag passade på att krypa ner i sängen när jag ändå kunde. Dock blir jag alltid pigg när jag ska fixa iordning mig innan sängen efter att ha somnat på soffan men somnade ändå rätt fort.


På fredagen slappade vi mest på förmiddagen. Efter lunch åkte jag iväg med Tira för att vaccinera sig. Tänkte att det var lättare med barnvakt än att behöva åka till Helsingborg (eftersom jag är trött på Landskronas tjat om mat, eller rättare sagt att Tira inte ska äta så mycket). Kändes lite konstigt att åka till Nybro djurklinik igen efter så många år. Dock har de bytt lokaler så inte riktigt samma sak. Tira brydde sig som vanligt inte så mycket om sprutan men lyckades börja löpa inne i undersökningsrummet så var bara att åka till djuraffären å köpa byxor. Passade på att besöka lindex oxå å hittade billiga ullkläder till Gustav. Med stjärnor på såklart. När jag kom hem till mamma och pappa igen hade Gustav sovit middag. Vi åkte till Nybro ridklubb och tittade på hästarna. Gustav tyckte nog det var lite många hästar och tog ett tag innan han slappnade av. Men när vi hade varit där en stund vågade han i alla fall titta in i boxen till hästarna och säga hej till dem men inte klappa. Önskar det fanns hästar här, kor å traktorer som man kunde besöka så. 4h-gårdarna har inte mycket att erbjuda. När Gustav ändå var påklädd med overall gjorde vi ett nytt försök med pulkan. Han var väl inte jätteintresserad och det var ganska tungt i blötsnön men nu har han i alla fall fått åka pulka denna vintern med. Dock tyckte han nog det var roligare förra. Eller är det bara för att han inte är riktigt hundra efter förkylningen. På kvällen kom Alle med tåget men då hade Gustav redan somnat. På lördagförmiddagen blev det mest bus och på eftermiddagen åkte vi till Ante med familj.


Å så är det bara idag kvar. Vi åkte till Alles morbror Rolf där det bjöds på smörgåstårta. Först var Gustav lite avvaktande men mamman hade tagit med lite bilar och babblarna som hjälpte till att lätta upp stämningen så det dröjde inte länge förrän han spatserade omkring och kollade läget. Rätt som det var kom han tillbaka till bordet där vi satt och tecknade traktor och pekade ut, då kom han på att han var hos Rolf där han fick åka traktor sist. Så klart han fick åka traktor. Jag skulle åka med. Å självklart ska Gustav hålla i ratten med sina små händer. Rolf lät honom hålla lite själv. När vi kom tilbaka fick vi titta in i ladugården. Det var spännande. Å på väg in igen kom grannkatten och strök sig på våra ben. Dags för fika och lite mer billek. När vi skulle åka blev det en traktortur till fast med pappa. Alltså han är verkligen i himmelriket när han sitter där i Rolfs knä och tittar ut med händerna på ratten!

Efter alla intryck somnade han i bilen på väg tillbaka till mormor och morfar. Vi gjorde ett nytt försök med pulkan men nja det är sådär kul. Får väl hoppas det kommer snö här oxå så vi kan prova fler gånger. Han är lite avvaktande till hela snö-grejen men stod gärna och tittade på snön från mormor och morfars vardagsrum och han tecknar mycket om snön ute. Klart hela världen ser ju lite konstig ut och han kommer kanske inte ihåg förra vintern som oxå hade typ en vecka med snö i skåne. Vi åt middag hos mormor och morfar, packade sen ihop alla våra saker och passade på att åka när Gustav ändå skulle sova. 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cillan - 17 januari 2016 01:03

Jag har bestämt mig för att byta blogg då den här är lite svår att uppdatera från mobilen. Det är både bra och dåligt att byta blogg. De senaste fem åren i mitt liv finns i den här bloggen vilket inte går att följa på samma sätt vid ett byte men jag ...

Av Cillan - 27 december 2015 23:00

Idag har mormor och morfar åkt hem igen, efter en hel vecka hos som inte känts som det då jag jobbat eller sovit det mesta. Gustav har i alla fall fått en massa bus och lek.  ...

Av Cillan - 26 december 2015 17:00

Jag, Alle och mamma åkte bussen till Väla för att shoppa på julrean. Vi har ju sådant lyx nu att vi kan ta bussen hela vägen bort till Väla. Det var ju inte bara vi som tänkt den tanken. Han väl halva Väla utan att för den sakens skull inte ens kolla...

Av Cillan - 25 december 2015 19:15

Efter två julnätterjobb är jag nu lite ledig. Äntligen! Även om jag gjorde det lite juligt på jobbet med tomteluva.  ...

Av Cillan - 24 december 2015 20:07


Tomten kom till oss i år också

Skapa flashcards