Direktlänk till inlägg 10 april 2015

TAKK-saga och ledighet tillsammans

Av Cillan - 10 april 2015 23:45

Idag har Gustav och jag varit på TAKK-saga på biblioteket i Landskrona. Något jag längtat efter sedan i höstas. Då jobbade jag alla gångerna och likaså nu i vår, förutom en gång när Gustav var sjuk. Egentligen är de från 3 till 6 år men det var ok att vi kom ändå. Gustav är ju trots allt knappt 4 månader från att vara 3 år och sagor med TAKK har han varit med om många gånger på förskolan. Har längtat så efter detta då jag ville se för att lära mig och se hur Gustav uppmärksammar dessa sagor. Vi blev visade in i ett rum, tillsammans med en grupp från en förskola, som var rätt mörkt med en lampa mot logopeden som skulle läsa sagan. Hon hade laminerade ark med bilder från sagan i knäet. Det var om ett MÖRKT och KUSLIGT slott ute i skogen med svartvita bilder. När man berättar sagor överdriver man ju lite på det man läser och inte bara läser rakt upp och ner som en tidningsartikel och särskilt är det så när man läser sagor med tecken eftersom tecken handlar om kroppsspråket oxå. Gustav var med i början, tittade, och tecknade det logopeden tecknade (det han kände igen i alla fall) och svarade på vad de såg för något. I början ja men efter en kvart reste han sig sonika och gick ut. Jag förstod att detta skulle ske när jag såg sagan. Inte något som direkt tilltalar en 3-åring och dessutom var det mörkt och kusligt. Inte för att jag upplever Gustav som mörkrädd men tror inte det var så tilltalande. Det främsta som gjorde att han gick ut var nog ändå att ingen såg honom mer än att jag försökte bekräfta honom. Jag tror att han kände sig överkörd. De andra barnen kände alla varandra då de var samma grupp och de använde inte tecken. De ropade vad de såg. Gustav blev totalt överkörd. Jag trodde att det skulle vara barn där som oxå tecknade. Ju mer jag tänker på det desto mer känner jag med honom. Där satt han entusiastisk och tecknade det han såg och blev totalt mosad verbalt. När vi kom ut i biblioteket möttes vi av tjejen som släppt in oss. Hon frågade om han inte ville mer. Jag svarade att sagan nog inte passade honom riktigt. Fick då till svar "nä men då har ni provat och det och vet att det inte passar." Blev så chockad att jag inte visste vad jag skulle svara så jag bara gick till Gustav, vi tog några böcker och läste för oss själva i en soffa. En halvtimme efter gick vi men då såg jag att de andra barnen redan gått. Det skulle varit en timme men hade inte ens varat en halvtimme så även om det hade varit en intressant saga hade vi ändå kört ändå från Torp för mindre än 30 min...... Näe de ska nog få veta vad jag tyckte om det här. Vi åkte istället och åt lunch med Alle. Efter lunchen tog det fem minuter sen sov Gustav i bilen. Vi åkte hem och jag ringde några samtal medans han sov. Jag lyfte över honom till vagnen och gick ut med Tira. Möttes av en bil som jag tänkte först att "hmm den där känner jag igen, fast finns ju så många sådan. Men vänta jag känner igen killen i bilen. Alle!" Visade sig att han fått ledigt efter lunch som kompensation för jobbig beredskapsnatt. Så vi passade på att åka på utflykt när vi ändå fick lite ledig tid tillsammans. Vi hade hört att det fanns vitsippor i Ramlösa Brunnspark. Vi har inte sett vitsippor sedan vi flyttade till Skåne så vi var bara tvungna att kolla.


 


Vi passade på att handla på ICA i Råå innan hemfärd och Gustav skulle naturligtvis ha både glass och korv och sitta i polisbilen......

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cillan - 17 januari 2016 01:03

Jag har bestämt mig för att byta blogg då den här är lite svår att uppdatera från mobilen. Det är både bra och dåligt att byta blogg. De senaste fem åren i mitt liv finns i den här bloggen vilket inte går att följa på samma sätt vid ett byte men jag ...

Av Cillan - 27 december 2015 23:00

Idag har mormor och morfar åkt hem igen, efter en hel vecka hos som inte känts som det då jag jobbat eller sovit det mesta. Gustav har i alla fall fått en massa bus och lek.  ...

Av Cillan - 26 december 2015 17:00

Jag, Alle och mamma åkte bussen till Väla för att shoppa på julrean. Vi har ju sådant lyx nu att vi kan ta bussen hela vägen bort till Väla. Det var ju inte bara vi som tänkt den tanken. Han väl halva Väla utan att för den sakens skull inte ens kolla...

Av Cillan - 25 december 2015 19:15

Efter två julnätterjobb är jag nu lite ledig. Äntligen! Även om jag gjorde det lite juligt på jobbet med tomteluva.  ...

Av Cillan - 24 december 2015 20:07


Tomten kom till oss i år också

Ovido - Quiz & Flashcards