Alla inlägg under maj 2013

BVC

Av Cillan - 20 maj 2013 19:39

Idag har jag och Gustav besökt BVC. Dagens vikt 7580 gr och längd 68 cm. Längden och vikten följer minus2-kurvan. Huvudomfånget tog vi inte idag eftersom jag mätte för en vecka sedan och då var det 46,6 cm. Huvudomfånget följer nu plus1-kurvan.


Vi pratade lite om det här med utveckling. Han räknas som att han kan sitta men det går ju inte att lämna honom sittande vilket kan förklaras med att eftersom kroppen är mindre i förhållande till huvudet kan han behöva lite mer träning av musklerna innan han kan sitta själv. Det finns ingen anledning till oro för hans utveckling i dagsläget. Att han inte jollrar så mycket (ma-ma-ma-ma, pa-pa-pa, da-da-da...) kan bero på att han just nu håller på att undersöka världen rent motoriskt. Han är upptagen med det nu och börjar förhoppningsvis jollra sen. Barn tar ju oftast en sak i taget i sin utveckling. Däremot har han ett språk på sitt sätt. Särskilt vid matbordet. Han har olika ljud för att han vill ha mer mat, att det ska gå fortare och när han vill något annat. Han väljer mat genom att titta på det han vill ha. T ex om det står en mugg med välling, en smörgås och banan framför honom vid frukosten så tittar han på det han vill ha just då.


Efter BVC-besöket tog vi en runda i Lund. Gustav sovandes på min mage i sjalen och jag kikade i affärer och åt glass, som Gustav fick smaka av för han hade precis vaknat. Jag hade inte ens med mig vagnen idag, orkade inte lyfta den i och ur bilen.

Av Cillan - 19 maj 2013 23:09

Fick brev från neurokirurgen för någon vecka sedan. Ca 2 mån kan det ta innan vi får komma dit. Fick veta i början av februari det misstänktes hydrocefalus och några veckor senare fick vi veta att han har det. Det kan alltså dröja ända till mitten/slutet av juli innan vi får träffa neurokirurgen. Då har det gått nästan ett halvår sen första misstanken. Vi har inte fått träffa någon läkare som kan svara på våra frågor ordentligt. Endadt BVC-dr men det är inte hennes område så hon kan inte ge svar. Även om jag är sjuksköterska har jag frågor som jag skulle vilja ha svar på av någon som kan. Och kanske just för att jag är sjuksköterska som jag har frågor. Dessutom är jag inte bara sjuksköterska utan mamma oxå.

Att det ska behöva ta så himla lång tid. Tänkom röntgen hade kunnat skicka svar till rätt speciallist beroende på vad röntgen/ul visar istället för tillbaka till den som skickade remissen som sen ska skicka fråga till rätt person......

Ris

Av Cillan - 19 maj 2013 21:48

Idag fick Gustav ris till middagen och blev helt stormförtjust. Tidigare har han inte riktigt fixat ris men idag var det inga problem. Å oj vad han åt! Ca en deciliter ris, lite gräddfil, en bit gurka på 3 cm bred och 5 broccolibuketter. Å till lunch åt han oxå mycket; en smörgås och nästan en banan.

Idag har det mest regnat. Tråkväder! Vi stack dock ut näsan för att gunga lite och promenad med Tira.

Av Cillan - 18 maj 2013 22:28

Idag har Gustav badat i en pool ute för första gången. Tillsammans med grannens barn. Innan har han bara badat i badbaljan. Han tittade lite konstigt på grannbarnen, ungefär som "vad gör ni här i när jag är här". Blev lite läskigt först men sen blev det roligt. Han tyckte nog det var kul för när vi väl gick upp tittade han efter poolen som att han ville tillbaka. Han hade sin lilla solskyddsdräkt på sig som vi köpte på Gekås. Han plaskade på och hittade en hink att greja med. Lilla söta Gustav!


Efter badet blev det hockey och grillning hos grannen. 


Blev några foton på oss, www.cenix.se/album

Av Cillan - 16 maj 2013 20:00

Idag har Gustav lärt sig dricka med sugrör. Det ska barnet tydligen vara minst 1 år för att kunna.... Kul tyckte han det var i alla fall.


Av Cillan - 13 maj 2013 20:00

I onsdags (8/9) kom mamma och pappa hit. Gustav sov redan när de kom så han fick inte hälsa på dem förrän på torsdagmorgonen men oj vad det syntes att han kände igen mormor och morfar.


På torsdagen fyllde pappa år. Ingen tårta hade vi men när vi skulle fixa det på fredagen var vi i flera konditori men hittade bara en tråkig gräddtårta på varje ställe. Till sist fick det bli varsin bakelse. Inte tårta men det bästa som gick att hitta. Konstigt att det inte fanns mer att välja på när vi ändå var där mitt på dagen, tycker ju att de borde haft mer utbud inför helgen. 


Vi har byggt ett litet växthus ungefär hela tiden mamma och pappa varit här. Det skulle målas, torka, målas igen och torka igen men sen var det dags att sätta ihop det. Det blev jättefint!!! Mormor har umgåtts med Gustav undertiden växthuset byggdes. 


Gustav fick en för tidig födelsedagspresent utav mormor och morfar. En röd och fin Bobby car!! Tack säger han! Han tyckte den var jätterolig!


Bilder kommer att finnas i det nya fotoalbumet.

Av Cillan - 6 maj 2013 19:45

Efter frukosten plockade jag ut hammockdynorna. Jag och Gustav satte oss där för efter-frukost-amning sen somnade han och fick sova i vagnen ute undertiden jag plockade lite i trädgården. Mys på hög nivå!

Ovido - Quiz & Flashcards